Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Vi har väl alla lite olika förväntningar. Men SK ligger omkring dubbelt så dyrt som billigaste alternativet och regelmässigt 10tkr över AY, LH, AF, KL. Det var inte riktigt den prisbilden linjen hade från Stockholm, så med det i åtanke var det hysteriskt dyrt för mig.

Skärmavbild 2018-09-18 kl. 15.08.26.png

Nu är det en i resesällskapet som anser att narrowbody plan inte är bra för spädbarn, och därför blev direkt-flyget blev intressant. Men i perspektivet att man får acceptera +10tkr per passagerare för lyxen att slippa flyga ett A320 i 1,5 timmar, så är jag rädd för att det går bort.

Vi har väl alla lite olika förväntningar. Men SK ligger omkring dubbelt så dyrt som billigaste alternativet och regelmässigt 10tkr över AY, LH, AF, KL. Det var inte riktigt den prisbilden linjen hade från Stockholm, så med det i åtanke var det hysteriskt dyrt för mig.

Visa bifogad bild 79769

Nu är det en i resesällskapet som anser att narrowbody plan inte är bra för spädbarn, och därför blev direkt-flyget blev intressant. Men i perspektivet att man får acceptera +10tkr per passagerare för lyxen att slippa flyga ett A320 i 1,5 timmar, så är jag rädd för att det går bort.
Skillnaden mot det du visar är direktflight jämfört med en mellanlandning. En direktflight kan lätt vara 10k dyrare än att flyga med en mellanlandning.
Som @jumbooze skriver så går priset ner till omkring 20k om du istället startar i Frankfurt. De tar dessa priser för att de har möjlighet till det på direktflighter.
Nu har jag ingen data över vad det kostade att flyga CPH-ARN-HKG jämfört med nuvarande CPH-HKG men skulle gissa på att det var billigare tidigare.

Jag råkade se en parentes som antydde att CPH-HKG var en sässongslinje när jag rotade runt på SAS sidor i helgen. Jag kan inte hitta något som antyder att detta stämmer så det måste väl vara tryckfelsnisse som varit framme där va?

Blir Köpenhamn-Hongkong en säsongsrutt? Har jag missat det helt och hållet, eller är det SAS som ännu en gång är konsekvent inkonsekventa i sin information?

Visa bifogad bild 80578

Saxat från: SAS – tjäna och använd poäng | SAS
@agehall uppmärksammade det tidigare i tråden. Det är fel.

Vilka möjligheter finns det att flytta en bokad award resa i business till en dag innan pga tidtabellsändringen och flytten till Kastrup? Går det trots att det inte finns några lediga awardplatser dagen innan?

Anledningen: Flyger till Hong Kong 9:e mars 2019 för en lite längre resa i Asien. Såg precis att Formula E ska utspela sig den 10:e mars i staden vilket hade passat perfekt om den gamla tidtabellen fortfarande gällde då man kom fram tidig morgon. Nu anländer planet på eftermiddagen vilket resulterar i att man inte hinner med racet.

Någon som har lyckats ändra/flytta sin awardresa?

Vilka möjligheter finns det att flytta en bokad award resa i business till en dag innan pga tidtabellsändringen och flytten till Kastrup? Går det trots att det inte finns några lediga awardplatser dagen innan?

Anledningen: Flyger till Hong Kong 9:e mars 2019 för en lite längre resa i Asien. Såg precis att Formula E ska utspela sig den 10:e mars i staden vilket hade passat perfekt om den gamla tidtabellen fortfarande gällde då man kom fram tidig morgon. Nu anländer planet på eftermiddagen vilket resulterar i att man inte hinner med racet.

Någon som har lyckats ändra/flytta sin awardresa?
På en betald biljett så brukar man ha 10 dagar på sig efter ändring i tidtabell att göra ändringar annars så anses man ha godkännt ändringarna. Skulle bli förvånad om man applicerar något annat på award-biljetter. Även om det varit inom 10 dagar så hade det nog behövt finnas platser på aktuell dag men undantag har gjorts förut så det kan ju vara värt att fråga men var beredd på ett nej.

Jag har under dagen haft en helt annan upplevelse av SAS. Har en bokning i Plus i november. Ringde i morse för att undersöka vad som gick att göra. agenten såg då ingen ändring i min bokning och kunde bara se C klass laddad i systemet. Hon bad mig återkomma när det kom notis i appen. Notisen kom kring lunch och jag ringde.
Hade blivit ombokade via Oslo på vägen ut och direkt från Köpenhamn tillbaka till Stockholm på returen. Ville ändå ändra vår utresa till en dag tidigare då det ändå inte påverkade smestermängden. Agenten knappar lite och meddelar att då finns det plats på direktmaksinen till Köpenhamn så vi slipper oslo, gott så. Gör klart allt och ber henne gå igenom seatingen. När vi kommer till långflyningen på utresan frågar hon om vi vill sitta tillsammans "i mitten"...jag blir lite konfunderad, men sen trillar poletten ner...jag har fått in "involuntary rebooking" som hon ska åtgärda och den enda klass som kommer fram på de datum kunden efterfrågar är C...bekräftelsen har kommit i mailen och allt ser bra ut i appen...återstår att se ifall det får vara kvar. Livet har lärt mig att det som verkar lite för bra, ofta inte är så bra..men just nu känns det lovande :)
Vänner, är skyldiga er en uppdatering på denna. Flygningen har nu ägt rum och vi hade nöjet att njuta bl.a. Gosset på rad 2. Det blev en synnerligen prisvärd runda med tanke på Vip plus i botten och utöver komforten även poäng för full C-klass. Antar att vi inte kan klaga kring att plusgrade inte gick igenom på vägen hem ;)

Här sitter jag i godan ro och lyssnar till CPH-PEK, en 343 under full klättring döna över mitt hus på några tusen fots höjd som den gör varje kväll strax efter nio. Så plötsligt hör jag den igen, bara någon minut senare. Tänker: 'Va f.n, vänder han tillbaka?! Det här är inte bra. Motorproblem? Hudraulik? Brand?' Slänger mig på flygradar-appen och ser ... ... att det bara är den nya linjen CPH-HKG som lyfte 2 minuter efter SK995.
Hmm, det var bättre när HKG servades från ARN... ;)

Toppen