jaha. dagens married segments issue från Tallinn...
Jag bokade som ni kanske vet en resa enkel hem från SIN-CPH i First för två med ambitionen att senare sy ihop något runt omkring.
Ville vara säker på att fånga Singapore first medan det är bokningsbart.
Valet föll till slut som så många andra på Bali (dags att ge det en chans till, har inte varit så såld tidigare...)
Hittade rutt dit: CPH-LHR-SIN-DPS i Business på deras nya A380.
Hem ville jag lägga till DPS-SIN till redan gjorde SIN-CPH. Hittar detta i SAS award tool:
Visa bifogad bild 80120
Agenten ser endast sista alternativet (som i terrorn har minst antal platser) vilken dock avgår 30 min efter min SIN-CPH flight.
Han sätter mig på hold och kollar med nån kollega och säger att nej, de andra flygningar går inte att boka och lägga till min befintliga SIN-CPH. Utan han kunde endast göra det om även den hade platser. Detta kommer dock inte hända då F nu är 0:at, vilket torde betyda att även om jag bokar av mina två platser lär de inte släppas som award igen... (F2).
Jag bad honom bara för skojs skull att kika på Kuala Lumpur singapore samma dag. Han fick inte heller upp något av SQ's flyg då, trots massor i award tool.
Frågor: 1. Varför om det nu är married segments och måste "hänga ihop" och bokas på en gång kan han se sista alternativet ovan? För att det är nytt datum?
2. Är det ens lönt med Huaca?
Vill ogärna släppa SQ first returen hem då jag inte testat private room ännu.
Ser tre alternativ:
- Köpa separat low cost DPS-SIN vilket ju gör weekenden på Bali avsevärt mindre lyxig.
- Köpa separat DPS-SIN med SQ, för en lite större peng men kanske bättre service. Eko klass just nu kostar 2500:- drygt per skalle i one way vilket är lite störigt och nästan lika mycket som hela awardbokningen i first/business. Business DPS-SIN kostar 8000:- drygt per skalle one way. Så dessa två alternativ är lite ruggiga. 1037 miles blir 1000, gånger 1.5 för Z klass så inte massa poäng heller att tala om.
Intressant nog finns KLM som direktflyg (5th freedom) i business för ca 2800:- per skalle i en 777 vilket kunde vara lite roligt att testa. lite tight connection (läs FÖR tight på 40 min).
- Strunta i first class på hemresan, få tillbaka en del poäng och åka DPS-SIN-ZRH-CPH.
Sido-info, det verkade i raset när jag bad honom kolla från KL inte vara problem att flyga Kuala Lumpur- Bangkok- Singapore -Copenhagen, dvs han föreslog en rutt med två byten i Asien (sydost). Om det bara för att han var lite villrådig eller faktiskt förstod hur allt hänger ihop låter jag vara osagt.
Får väl Huaca imorgon och se vad som händer med "married segments".