Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Jag är inte direkt för flygskatten, men PM från intresseorganisationer är ju lagom intressanta att använda som underlag i diskussioner. De drar vilda slutsatser om att alla möjliga saker kan härledas till flygskatten men saknar faktiska belägg för detta.
Haha. Det är ju Bagdad-Bob som författat denna skrivelse.

Rekommenderar följande rapport i ämnet Dr. miles: https://www.svensktflyg.se/wp-conte...-erfarenheter-av-flygskatter_Svenskt-Flyg.pdf

"Den tyska flygskatten anses vara en starkt bidragande orsak till att flygbolaget Air Berlin praktiskt taget gick i konkurs, och tvingats leasa ut ett stort antal flygplan till Lufthansa.
Flygplatser utanför Tyskland, som ligger närmare än 150 km från den tyska gränsen, hade 2011 9,8 procent fler passagerare jämfört med 2010, att jämföra med en ökning om 4 procent under 2010 jämfört med 2009.8 Detta tyder på att många passagerare valde utländska flygplatser i närområdet på grund av flygskatten. "
Så tar vi lite fakta på det eftersom du ansträngt dig så hårt för att finna dugligt och vederhäftigt material. Vad Svenskt Flyg inte tog upp i sin fantastiskt välanalyserande PM är följande:

1. Frankfurt Airport (2010, 53,009,221; 2017, 64,500,386)
2. Munich Airport (2010, 34,721,605; 2017, 44,577,241)
3. Düsseldorf Airport (2010, 18,988,149; 2017, 24,640,564)
4. Berlin Tegel Airport (2010, 15,025,600; 2017, 20,460,688)
5. Hamburg Airport (2010, 12,962,429; 2017, 17,622,997)
6. Berlin Schönefeld (2010, 7,297,911; 2017, 12,865,312)
7. Cologne/Bonn (2010, 9,849,779; 2017, 12,384,223)
8. Stuttgart (2010, 9,218,095; 2017, 10,962,247)
9. Hannover (2010, 5,059,800; 2017, 5,870,104)
10. Nürnberg (2010, 4,068,799; 2017, 4,186,961)

Det har i all sanning gått dåligt för de tyska stora flygplatserna sedan flygskatten infördes...Den relevanta frågan, som varken du eller dina polare på Svenskt Flyg svarar på, är hur siffrorna sett ut utan flygskatten. Det är skattens effekter, inte något hitte-på om siffror för flygplatser precis utanför Tysklands gränser dragna på ett år. Det är ju pinsamt.

Här får du också en källa.

List of the busiest airports in Germany - Wikipedia
 
De stängde några linjer med eller hur! Det tar lite tid såklart också att flytta linjer från Sverige, få nya slot-tider, bygga upp ny organisation etc.

Förhoppningsvis avvaktar också bolagen det svenska valet. Både M och SD vill ta bort skatten har jag sett. Kanske fler partier också?

Med fortsatt skatt vill tiden visa vem som har rätt i denna fråga.
Och stängt ner andra linjer också. Förstår att du inte har fakta som underbygger din åsikt, men det är underhållande att se dina försök att bygga upp något utifrån Norwegians och andra intresseorganisationers pressreleaser.
 
Återkommer i tråden igen efter nästa flytt. Dags för LA att försvinna då kanske? Jag ser fram mot att höra om bättre slot-tider, högre yield mm från förnekarna. Kanske även favoritargumentet att 10-11 timmar extra på marken ger tid till extra underhåll :rolleyes:

Rapporten jag delade är självklart en partsinlaga men innehåller oavsett mycket argumentation som stämmer. Litar mer på den rapporten än regimens argumentation. Detta är en skadlig skatt för Sverige!
 
Rapporten jag delade är självklart en partsinlaga men innehåller oavsett mycket argumentation som stämmer. Litar mer på den rapporten än regimens argumentation. Detta är en skadlig skatt för Sverige!
Vad är det för information om den tyska flygskatten som stämmer? Förklara gärna.
 
Skillnaden är att vi har flera stora hubbar i Skandinavien med utmärkta feeder-förbindelser.

Vilken linje blir nästa offer?

Just eftersom vi har flera stora hubbar med utmärkta feeder-förbindelser spelar det ju ingen roll om linjen går från Arlanda eller Kastrup. Möjligen leder flygskatten till något färre svenska resenärer, men det spelar ju ingen roll för SAS varifrån linjen går. Resenärer som startar i Sverige betalar ju skatten oavsett. Och de som startar utifrån behöver heller inte betala den för att de passerar Arlanda. Flytten av linjen har alltså inget med flygskatten att göra, utan har andra anledningar.
 
Ja jag säger då det. När branschorganisationens vinklade promemoria ensam får utgöra faktabas lär det bli svårt att vinna någon argumentation.

Vill minnas att någon bland flygskattsdomedagsprofeterna argumenterade för att om marknaden fick fritt spelrum inom flygbranschen, utan att staten blandade sig, så skulle vi ha både billigare flyg och fler linjer. Det är knappt så man orkar argumentera. Vad vederbörande tydligen missat är att nästan enbart de statliga flygplatserna i Sverige faktiskt bär sin egen kostnad. I princip är alla de 29(?) kommunala flygplatserna kraftigt subventionerade. Trots statliga bidrag med med än 100 miljoner så måste kommunerna ändå stötta de kommunala flygplatserna med nära 650 miljoner kronor för att de överhuvud taget ska kunna bedriva verksamhet. Skulle denna skattefinansiering inte finnas så skulle vi inte ha några flyg annat än från de stora statliga flygplatserna, för inga flygbolag skulle egentligen ha råd att betala de faktiska kostnaderna för att använda en flygplats. Inte utan att mycket kraftigt höja biljettpriserna. De senaste fem åren har skattebetalarna fått betala kring 2,5 miljarder kronor för att underhålla de kommunala flygplatserna. Det innebär att en flygbiljett från exempelvis Pajala subventioneras med närmare 2900 kr. Under vilka förutsättningar skulle marknaden kunna hålla en sådan flyglinje vid liv utan skattepengar? De 60 kronorna i flygskatt är i jämförelse en piss i havet och betalar inte ens en bråkdel av det faktiska biljettpriset.

Ursäkta en eventuellt aggressiv ton efter ett något glas såhär på fredagseftermiddagen. o_O
 
Det där är ju, tyvärr, småslantar om man kollar på andra, riktigt onödiga poster, som sossarna lägger våra skattepengar på...

I princip är alla de 29(?) kommunala flygplatserna kraftigt subventionerade. Trots statliga bidrag med med än 100 miljoner så måste kommunerna ändå stötta de kommunala flygplatserna med nära 650 miljoner kronor för att de överhuvud taget ska kunna bedriva verksamhet.
 
Toppen