Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Ja detta kommer ibland upp som samtalsämne här i Stockholm. För en familj är det oftast både billigare och bekvämare med taxi. Min familj väljer nästan alltid det från innerstan.

280 kr/enkel är det dyraste flygtåg jag sett!
Är det inte 350kr för en hel familj? Jag har för mig jag betalade det sist för två vuxna och tre barn. Var iofs ett tag sedan vi åkte.

Så tar vi lite fakta igen, alltid angeläget. Du behöver inte åka längre än till London och ta Heathrow Express för att hitta ett dyrare flygtåg. Standard Single, £27.
Att personen inte sett något annat som är dyrare kan ju faktiskt vara fakta. Dessutom är LHR mycket större än ARN och London är större än Sthlm, så relativt blir det billigare.

Samtidigt ska Svensson förmås rädda miljön genom en extra mellanlandning till utländska hubbar. ;)
Vissa skriver saker felaktigt medvetet / omedvetet.

Jag skriver igen.
Det spelar ingen roll via vilken flygplats du flyger till din destination. Så länge din flygresa börjar från Sverige får du betala svensk flygskatt.
Man kan minska svenska skatten genom att ta stopover i någon av europeisk stad (då blir skatten 60 SEK istället för 250 SEK / 400 SEK till utanför Europa) på utresan, men du behöver fortfarande att betala flygskatten.
Sedan en hotellnatt är inte gratis och man har inte obegränsade semesterdagar, så tror jag inte att många reser på det viset.

De som bor i södra Sverige kan resa från Köpenhamn för att slippa svensk flygskatt, men i gengäld tenderar flygbiljettpriserna från Köpenhamn att vara dyrare än från Malmö om det är interkontinentala resor med SAS.

Last edited:
En tidigare moderator här påpekade någonting väldigt klokt på ett annat forum tidigare idag nämligen; att Arlandabanan är kraftigt avgiftsbelagd och att taxi faktiskt blir billigare än tåget till Arlanda. Vill man faktiskt åstadkomma en miljöförbättring borde flygskatten gå till att finansiera ett utköp av A-Train på Arlandabanan.
När Upptåget började köra mellan Uppsala och Upplands Väsby via Arlanda, kostade passagebiljett 60 SEK och nu kostar det 120 SEK.

När Arlanda Express invigdes då biljetten kostade 120 SEK och idag kostar samma biljett 280 SEK.
Aftonbladet nyheter: Arlandabanan invigs i dag

Så att miljöpolitiken inte har någon genomtänkt plan är tyvärr inget nyhet.

Flyger inte Norwegian annat än i undantagsfall men i veckan fick jag ett meddelande om att man öppnar en direktlinje mellan Stockholm og Tallin. Flygskatten skördar ännu ett offer?

Så tar vi lite fakta igen, alltid angeläget. Du behöver inte åka längre än till London och ta Heathrow Express för att hitta ett dyrare flygtåg. Standard Single, £27.

Stämmer! Jag har betalt ca £25-27 men räknade på växelkursen 10:- minns kursen då vi konstaterade den gången att det tydligen fanns ett annat tåg som var nästan lika dyrt som vårt. Dock med 1:a klass som ingick i det priset för oss. Glömde nu också att regeringen sänkt den svenska kronans värde kraftigt mot nästan alla valutor genom sin politik. Finns säkert fler tåg som är dyrare nu i SEK räknat.

Last edited:
Vissa skriver saker felaktigt medvetet / omedvetet.

Jag skriver igen.
Det spelar ingen roll via vilken flygplats du flyger till din destination. Så länge din flygresa börjar från Sverige får du betala svensk flygskatt.
Man kan minska svenska skatten genom att ta stopover i någon av europeisk stad (då blir skatten 60 SEK istället för 250 SEK / 400 SEK till utanför Europa) på utresan, men du behöver fortfarande att betala flygskatten.

Jag förstår inte Dr Miles varför jag måste upprepa mig så många gånger? Det handlar inte om den enskilde resenärens val här för att undkomma skatt, vilket du visat är svårt. I takt med att Sveriges linjer flyttas utomlands pga regeringens politik TVINGAS vi mellanlanda då direktflygen är borta till många destinationer. Med sänkt BNP lokalt här och sämre miljöpåverkan globalt där utan point-to-point förbindelser. Snälla förstå nu :)

Toppen