Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Jag förstår inte Dr Miles varför jag måste upprepa mig så många gånger? Det handlar inte om den enskilde resenärens val här för att undkomma skatt, vilket du visat är svårt. I takt med att Sveriges linjer flyttas utomlands pga regeringens politik TVINGAS vi mellanlanda då direktflygen är borta till många destinationer. Med sänkt BNP lokalt här och sämre miljöpåverkan globalt där utan point-to-point förbindelser. Snälla förstå nu :)
Varför försvinner direktlinjer från Sverige? Att Nexjet gick i konkurs har ingen direkt påverkan av nya svenska flygskatten.
Norwegian skyller på ena eller andra när de lägger ner sina linjer men tjänar de pengar så behåller linjerna eller öppnar de nya linjer.

Om någon icke svensk resenär flyger t ex London-Stockholm-Hong Kong så behöver de inte att betala svensk flygskatt förutsatt att den personen inte tar stopover i Stockholm.
Det är ungefär samma sätt att svenska resenär slipper att betala UK Air Passenger Duty (UK APD) när man flyger via London.
Jag har inte hört att flygande eller antal flyglinjer har minskat i Storbritannien efter införande av UK APD.
Tyskland och Frankrike har liknande (dock inte lika dyra som UK APD, speciellt i premiumkabiner) men jag har inte heller hört att flygande eller antal flyglinjer har minskat i dessa länder.

Om din teori stämmer hade flyglinjerna från UK, Frankrike och Tyskland minskat, men så är det inte.

Kan vi vara överrens om att ökade biljettpriser ger minskat antal passagerare och tvärtom? :)
Det beror väl på hur elastisk efterfrågan är i det aktuella fallet. Det är ju precis detta vi kommer att få se om t.ex. ett år när vi kan skåda hur skattens effekter varit. Naturligtvis helt omöjligt att avgöra efter två månader.

• Gilla
Reactions: M.K
Stämmer! Jag har betalt ca £25-27 men räknade på växelkursen 10:- Glömde att regeringen sänkt den svenska kronans värde kraftigt mot nästan alla valutor genom sin politik. Finns säkert fler tåg som är dyrare nu i sek räknat.
Hmm när fick man 1GBP för 10SEK senast? För något år sedan låg pundet strax över tio kronor under en kortare period på sensommaren.

Så tar vi lite fakta igen, alltid angeläget. Du behöver inte åka längre än till London och ta Heathrow Express för att hitta ett dyrare flygtåg. Standard Single, £27.

Äpplen och päron.

Stockholm- lillepluttenutt stad

London- Metropolis

I städer som NYC, Tokyo, London osv kan man förvänta sig de 300sek för en enkel biljett. Men i halvbonnahålan Stockholm är det A) väl magstarkt, och B) sjukt orimligt monopoliserat

Äpplen och päron.

London- Metropolis

I städer som NYC, Tokyo, London osv kan man förvänta sig de 300sek för en enkel biljett. Men i halvbonnahålan Stockholm är det A) väl magstarkt, och B) sjukt orimligt monopoliserat
Jag är väldigt nyfiken på vad pris för en viss tjänst, här flygplatståg, har med storleken på en viss stad att göra. Kan man applicera samma tänk på annat än flygplatståg? Vore intressant att få korrelationen förklarad i ekonomiska termer.

Äpplen och päron.

London- Metropolis

Levnadsstandard och lönenivå spelar stor roll.
I Sveriges fall är troligen monopol som är avgörande. Med tanke på prisutveckling av Arlanda Express biljett samt passagebiljett.

Mellan Tokyo Narita och centrala Tokyo finns det två tågbolag som kör expresståg (JR East och Keisei).
Priserna ligger ca 2.500-3.000 JPY per enkelresa.
Däremot kan man också åka vanligt tåg på samma spår. Då kostar biljetten runt 1.100-1.300 JPY.

Jag är väldigt nyfiken på vad pris för en viss tjänst, här flygplatståg, har med storleken på en viss stad att göra. Kan man applicera samma tänk på annat än flygplatståg? Vore intressant att få korrelationen förklarad i ekonomiska termer.

+1 i nyfikenhet :)

Om så skulle vara fallet så är det något allvarligt fel med priset på Bangkoks Airport Link-tåg som kostar 45baht (12kr) och leder in till en stad med ca 12 miljoner människor i storstadsområdet...

Kan det möjligen vara tillgång och efterfrågan i kombination med det ekonomiska läget i landet/staden/regionen som styr mer?

Priset har absolut inget med storleken på staden att göra. I några av världens största städer är det i med våra ögon nätt extremt billigt. Anledningen till varför priserna skiljer i olika länder, städer och regioner borde även den mest obegåvade kunna komma fram till.

Levnadsstandard och lönenivå spelar stor roll.
I Sveriges fall är troligen monopol som är avgörande. Med tanke på prisutveckling av Arlanda Express biljett samt passagebiljett.

Mellan Tokyo Narita och centrala Tokyo finns det två tågbolag som kör expresståg (JR East och Keisei).
Priserna ligger ca 2.500-3.000 JPY per enkelresa.
Däremot kan man också åka vanligt tåg på samma spår. Då kostar biljetten runt 1.100-1.300 JPY.
Köpkraften hos körde kunder som använder Arlanda express är garanterar ganska hög. Motsvarande för Heathrow express.

Toppen