Dr. Miles
Expert
Varför försvinner direktlinjer från Sverige? Att Nexjet gick i konkurs har ingen direkt påverkan av nya svenska flygskatten.Jag förstår inte Dr Miles varför jag måste upprepa mig så många gånger? Det handlar inte om den enskilde resenärens val här för att undkomma skatt, vilket du visat är svårt. I takt med att Sveriges linjer flyttas utomlands pga regeringens politik TVINGAS vi mellanlanda då direktflygen är borta till många destinationer. Med sänkt BNP lokalt här och sämre miljöpåverkan globalt där utan point-to-point förbindelser. Snälla förstå nu![]()
Norwegian skyller på ena eller andra när de lägger ner sina linjer men tjänar de pengar så behåller linjerna eller öppnar de nya linjer.
Om någon icke svensk resenär flyger t ex London-Stockholm-Hong Kong så behöver de inte att betala svensk flygskatt förutsatt att den personen inte tar stopover i Stockholm.
Det är ungefär samma sätt att svenska resenär slipper att betala UK Air Passenger Duty (UK APD) när man flyger via London.
Jag har inte hört att flygande eller antal flyglinjer har minskat i Storbritannien efter införande av UK APD.
Tyskland och Frankrike har liknande (dock inte lika dyra som UK APD, speciellt i premiumkabiner) men jag har inte heller hört att flygande eller antal flyglinjer har minskat i dessa länder.
Om din teori stämmer hade flyglinjerna från UK, Frankrike och Tyskland minskat, men så är det inte.