Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Öh, jag menar ingenting, har bara förmedlat Norwegians något motsägelsefulla uttalanden......

Hoppas du får svar från dem snart.....
Vad tror du själv då?

Märker också att ingen som så tvärsäkert uttalade sig om att flygskatten var anledningen till nedlagda linjer nu kan svara på detta.
 
Vad tror du själv då?

Märker också att ingen som så tvärsäkert uttalade sig om att flygskatten var anledningen till nedlagda linjer nu kan svara på detta.
Jag väljer att inte försöka tro nånting, men konstaterar att Norwegian sätter in sina nya kärror på Stockholm Arlanda trots flygskatten.

Uppenbarligen gör norsken inte samma hatt ur kanin nummer som SAS, vilka kan tjäna pengar genom att parkera flygplan på marken.
 
SAS flyttar Hongkong-flyg från Stockholm till Köpenhamn

Nu väntar jag bara på förnekarnas bortförklaringar efter SAS första men knappast sista flytt pga skatten. :(

Jag är stor motståndare till skatten men borde inte SAS ha tagit tillfället i akt och kritiserat skatten i samband med flytten?
Kan det faktiskt vara så att det är operativt?
Jag önskar dock att vi får något linje från Arlanda. Till San Francisco eller Toronto t.ex.
 
SAS flyttar Hongkong-flyg från Stockholm till Köpenhamn

Nu väntar jag bara på förnekarnas bortförklaringar efter SAS första men knappast sista flytt pga skatten. :(
Ja, helt klart en effekt av flygskatten, det framgår ju tydligt av pressmeddelandet.

Since launching the route three years ago, SAS has faced challenges when it comes to profitability on the Stockholm-Hong Kong route. However, thanks to a new airport slot, SAS will now be able to offer a more attractive timetable with in demand night flights to and from Hong Kong.

In order to be able to exploit the new airport slot and offer a night flight to Scandinavia from Hong Kong, the route needs to be flown from Copenhagen for operational reasons.

“We look forward to being able to offer our customers a better timetable with attractive night flights to and from Kastrup. Obviously, it’s sad that we’re moving from Stockholm, but in this case, Copenhagen offers better long-term opportunities that will enable us to further improve the SAS customer experience,” says Karl Sandlund, EVP Commercial, at SAS.

SAS opens new route from Copenhagen to Hong Kong – SAS
 
Domedagsprofetia kan inte förklara varför antalet av direktlinjer inte har minskat från Storbritannien,Frankrike och Tyskland efter de länderna införde flygskatten, utan snarare ökade istället.
 
Nej, men är man faktaresistent spelar det ingen roll...
Kan det möjligen ha med att göra att flyga generellt blivit billigare? Att skatten ökar gör att flygresorna blir relativt mindre billiga. Om ens billiga.

Jag förstår inte heller riktigt logiken i att ett statligt ägt bolag ska kritisera sin ägare för att slagit dem på fingrarna när en av de andra staterna finns som alternativ. Företag som Ryanair och Norwegian är förmodligen mer aggressiva i sin opinionsbildning för att de skulle kunna vara billiga på riktigt eftersom de levererar en annan produkt.
 
Skillnaden är att vi har flera stora hubbar i Skandinavien med utmärkta feeder-förbindelser.

Vilken linje blir nästa offer?
 
Toppen