Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

chazzie

Medlem
Det som kan bli positivt med denna flytt är att det *kanske* kommer en till linje västerut från Arlanda, tråkigt att vi inte kunde behålla en österut, men å andra sidan tillkommer väl Tokyo så det blir lite 1:1 i östflygandet ändå :)
 

Plus

Medlem
Det som kan bli positivt med denna flytt är att det *kanske* kommer en till linje västerut från Arlanda, tråkigt att vi inte kunde behålla en österut, men å andra sidan tillkommer väl Tokyo så det blir lite 1:1 i östflygandet ändå :)

Det var min första tanke också.
Dock tror jag på att de istället flyttar ner en de 330’s som finns på Arn.
 

palmen

Moderator
Det var min första tanke också.
Dock tror jag på att de istället flyttar ner en de 330’s som finns på Arn.
Finns väl risk att de flyttar 2 stycken A330E till Köpenhamn och flyttar en A330 till Stockholm som får pendla till Chicago istället. Behövs ju bara 2 A330E plan för att klara Los Angeles. Till New York och Chicago räcker de gamla A330.
 
Vad tror du själv då?

Märker också att ingen som så tvärsäkert uttalade sig om att flygskatten var anledningen till nedlagda linjer nu kan svara på detta.

SAS flyttar Hongkong-flyg från Stockholm till Köpenhamn

Nu väntar jag bara på förnekarnas bortförklaringar efter SAS första men knappast sista flytt pga skatten. :(
Hur var det nu med att Norwegian öppnar en ny linje från Arlanda, hur förklarar du det? Det kan ju vara jobbigt att analysera fakta och inte bara ha åsikter men gör gärna ett försök.
 

M.K

Medlem
De stängde några linjer med eller hur! Det tar lite tid såklart också att flytta linjer från Sverige, få nya slot-tider, bygga upp ny organisation etc.

Förhoppningsvis avvaktar också bolagen det svenska valet. Både M och SD vill ta bort skatten har jag sett. Kanske fler partier också?

Med fortsatt skatt vill tiden visa vem som har rätt i denna fråga.
 

Homer

Medlem
Klimatproblemet är en av vår tids ödesfrågor – men politiken det nu har beslutats om är en röra av mer eller mindre verkningslösa subventioner och skatter, skriver Runar Brännlund, professor i nationalekonomi.

Det som beskattas är inte de utsläpp man vill minska utan med flygskatten är det resan i sig själv och med bonus-malus är det innehavet av bilen, och inte de utsläpp den ger upphov till när den används. Man skulle kunna säga att både flygskatten och bonus-malus är en form av politisk "grönmålning". Det vill säga att man försöker skapa en bild av att kraftfulla och effektiva åtgärder vidtas, men som i praktiken är kostsamma för individer och samhälle och mer eller mindre verkningslösa ur global klimatsynpunkt
Professor: Flygskatten och bonus-malus saknar effekt | SvD
 

NotRyan

Medlem
Man skall vara medveten om att syftet med flygskatten är just att flygandet skall minska, dock så tror inte JAG så mycket på att det kommer att hända.

Norwegian bjäbbar om att dom lägger ner linjer p.g.a. flygskatten, samtidigt lägger dom ner motsvarande linjer från Oslo och Köpenhamn också - Inte så trovärdigt.

Dom öppnar nya linjer från Stockholm trots flygskatten som dom nyss skyllde på - Inte så trovärdigt.

Jag anser att skattekonstruktionen borde vara uppbyggd så att det skulle finnas ett starkt incitament till att minska CO2 - utsläppen. Tyvärr går vi mot motsatt håll idag med US of A lämnande klimatavtal, men alla borde dra sitt strå till stacken - Tiden håller på att rinna ut!!!
 

M.K

Medlem
Rekommenderar följande rapport i ämnet Dr. miles: https://www.svensktflyg.se/wp-conte...-erfarenheter-av-flygskatter_Svenskt-Flyg.pdf

"Den tyska flygskatten anses vara en starkt bidragande orsak till att flygbolaget Air Berlin praktiskt taget gick i konkurs, och tvingats leasa ut ett stort antal flygplan till Lufthansa.
Flygplatser utanför Tyskland, som ligger närmare än 150 km från den tyska gränsen, hade 2011 9,8 procent fler passagerare jämfört med 2010, att jämföra med en ökning om 4 procent under 2010 jämfört med 2009.8 Detta tyder på att många passagerare valde utländska flygplatser i närområdet på grund av flygskatten. "
 
Toppen