Redan i höstas så anande jag att denna resa inte skulle bli utan problem.
En kompis (vi kallar honom nedan JD) ringde och berättade att han och hans två grabbar skulle flyga till USA med Norwegian över jul och nyår för att bland annat se NHL och första matchen skulle ses Las Vegas och med tanke på jobb o.s.v. så skulle man bara hinna till matchen med Norwegian, de han precis till matchen.
Vid hemresan börjar det förutsedda problemen.
Jag fick ett SMS från JD där han sa att det skulle bli två timmars försening som sedan blev 6 timmar och 5 minuter.
De fick en måltidskupong på 15 dollar ingen information om att få ringa eller sicka telex.
Här kommer JDs anmälan och äskande om ersättning till Norwegians och deras svar. Jag har redigerat lite i inläggen tagit bort namn och bokningsnummer o.s.v.
Expense 1:
Date of expense: 2018-01-06
Expense type: COMPENSATION
Amount: 1800.00
Country where the expense occurred: SE
Currency: EUR
Comments to the expense: Hej!
Jag köpte 3 st biljetter, okningsnummer XXXXX i följande namn:
XXXXXX. Detta var en julklapp till mina barn.
Vi hade utresa 1701223 och hemresa med DY7088 180105. Då flyget blev försenat på hemresan begär vi ersättning enlig (EU) 261/2004.
Maskinen avgick 00.39 180106 från LAX och ankom ARN 19.21 med försening på cirka 6 timmar.
Maskinen, LN-LNL måste haft ett väldigt tajt schema. Den ankom efter BKK-ARN 14.52 den180105. Redan där uppstod en försening eftersom DY7087 är schemalagd att avgå ARN-LAX 14.00. Avgångstid blev i detta fall 17.35.
Jag äskar 3 x €600, alltså €1800 som sätts in på konto i SEB XXXXXXXX
Svaret blev
Response (19/02/2018 08.58 PM)
Takk for at du kontakter oss med ditt krav.
Norwegian flyvning DY7088 (LAX-ARN) 05.01.2018 ble dessverre forsinket med 6 timer og 5 minutter. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt*.
Vi kan ikke imøtekomme kravet om kompensasjon da flygningen var forsinket som en følge av ekstraordinære omstendigheter. Dette er i henhold til dom i EU-domstolen (C-549/07 Wallentin-Hermann).
Vi beklager de ulempene denne uregelmessigheten har medført, men håper at vi til tross for dette vil få gleden av å ønske velkommen ombord ved en senere anledning.
Med vennlig hilsen,
XXXXXX
Detta fanns även med i mailet
* Flight disruption information
Norwegian flight: DY7088 (LAX-ARN) 05.01.2018
Disruption type: Delayed
Delay time: 6 hours and 5 minutes
Reason for disruption: This delay was caused by an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original flight was disrupted due to adverse weather conditions and unforeseen difficulties with the facilities at the airport.
According to the ADR Directive, we are informing you that The Ombudsman Service LTD is an approved Alternative Dispute Resolution (ADR). www.ombudsman-services.org. Please be aware that Norwegian Air Shuttle has not currently signed up to the Alternative Dispute Resolution.
Customer (02/02/2018 03.26 PM)
Flight:
Referencenumber: xxxxxx
FlightCode: DY7088
Departure date and time: 2018-01-05 18:00
GroupPaxName:
Jag har bett JD att fråga och be Norwegian förklara när och vad och vilken maskin som hade råkat ut för det dåliga vädret, notera att ankomsten från BKK med LN-LNL landade på tidtabell
@agehall och
@Agö och övriga personer insatta i EU261/2004 vad skall JD göra framöver innan JD går till ARN?
Tack på förhand!