Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej,

Flyg Helsingfors-Arlanda (SAS) var 10-15 minuter sen in och fick p.g.a detta köa för att få avisning och p.g.a. detta en senare slot för att lyfta vilket allt tillsammans medförde en avgångsförsening på 41 min (landning 48 min). P.g.a detta missade jag mitt transfer flyg till Sundsvall och blev ombokad med 5 timmars försening.

Ansökte om ersättnig enligt 261/2004 och fick nedan svar (avslag). Kan man bara hänvisa till "restriktion på flyplatsen"? känns ju lite flummigt. Svarade med att dom skulle precisera men fick lika otydligt svar.

Funderar att lägga ett case hos någon av ockertjänsterna som finns för att se vad dom svarar dom. Är det nån ide tro? Har tidigare fått ersättning ett flertal tillfällen vid liknande försening.


Tack för er förfrågan om ersättning enligt EU-förordning 261/2004.

SK719 blev emellertid försenad till följd av restriktioner på flygplasten, vilket i enlighet med den aktuella förordningen anses utgöra en extraordinär omständighet för vilken flygbolagen inte kan hållas ansvariga. Eftersom den uppkomna förseningen inte kunde undvikas trots att alla de åtgärder som rimligen kunde begäras i den aktuella situationen vidtogs, kan vi tyvärr inte tillmötesgå er förfrågan om ersättning i detta fall.
Tests att skicka in ärendet till sas på nytt, som ett nytt case.
 

011430121

Medlem
Redan i höstas så anande jag att denna resa inte skulle bli utan problem.
En kompis (vi kallar honom nedan JD) ringde och berättade att han och hans två grabbar skulle flyga till USA med Norwegian över jul och nyår för att bland annat se NHL och första matchen skulle ses Las Vegas och med tanke på jobb o.s.v. så skulle man bara hinna till matchen med Norwegian, de han precis till matchen.
Vid hemresan börjar det förutsedda problemen.
Jag fick ett SMS från JD där han sa att det skulle bli två timmars försening som sedan blev 6 timmar och 5 minuter.
De fick en måltidskupong på 15 dollar ingen information om att få ringa eller sicka telex.
Här kommer JDs anmälan och äskande om ersättning till Norwegians och deras svar. Jag har redigerat lite i inläggen tagit bort namn och bokningsnummer o.s.v.

Expense 1:
Date of expense: 2018-01-06
Expense type: COMPENSATION
Amount: 1800.00
Country where the expense occurred: SE
Currency: EUR
Comments to the expense: Hej!
Jag köpte 3 st biljetter, okningsnummer XXXXX i följande namn:
XXXXXX. Detta var en julklapp till mina barn.
Vi hade utresa 1701223 och hemresa med DY7088 180105. Då flyget blev försenat på hemresan begär vi ersättning enlig (EU) 261/2004.
Maskinen avgick 00.39 180106 från LAX och ankom ARN 19.21 med försening på cirka 6 timmar.
Maskinen, LN-LNL måste haft ett väldigt tajt schema. Den ankom efter BKK-ARN 14.52 den180105. Redan där uppstod en försening eftersom DY7087 är schemalagd att avgå ARN-LAX 14.00. Avgångstid blev i detta fall 17.35.
Jag äskar 3 x €600, alltså €1800 som sätts in på konto i SEB XXXXXXXX


Svaret blev

Response (19/02/2018 08.58 PM)

Takk for at du kontakter oss med ditt krav.

Norwegian flyvning DY7088 (LAX-ARN) 05.01.2018 ble dessverre forsinket med 6 timer og 5 minutter. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt*.

Vi kan ikke imøtekomme kravet om kompensasjon da flygningen var forsinket som en følge av ekstraordinære omstendigheter. Dette er i henhold til dom i EU-domstolen (C-549/07 Wallentin-Hermann).

Vi beklager de ulempene denne uregelmessigheten har medført, men håper at vi til tross for dette vil få gleden av å ønske velkommen ombord ved en senere anledning.

Med vennlig hilsen,

XXXXXX

Detta fanns även med i mailet

* Flight disruption information

Norwegian flight: DY7088 (LAX-ARN) 05.01.2018
Disruption type: Delayed
Delay time: 6 hours and 5 minutes
Reason for disruption: This delay was caused by an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original flight was disrupted due to adverse weather conditions and unforeseen difficulties with the facilities at the airport.

According to the ADR Directive, we are informing you that The Ombudsman Service LTD is an approved Alternative Dispute Resolution (ADR).
www.ombudsman-services.org. Please be aware that Norwegian Air Shuttle has not currently signed up to the Alternative Dispute Resolution.

Customer (02/02/2018 03.26 PM)

Flight:
Referencenumber: xxxxxx
FlightCode: DY7088
Departure date and time: 2018-01-05 18:00
GroupPaxName:


Jag har bett JD att fråga och be Norwegian förklara när och vad och vilken maskin som hade råkat ut för det dåliga vädret, notera att ankomsten från BKK med LN-LNL landade på tidtabell
@agehall och @Agö och övriga personer insatta i EU261/2004 vad skall JD göra framöver innan JD går till ARN?
Tack på förhand!
 

011430121

Medlem
Jag och en kollega hade en inställd flygning från PVG till CPH i slutet av januari, fick besked om inställningen ca 5 minuter efter ord avgångstid, fick vid gaten besked att vi skulle få åka hem dagen efter samma tid, efter ca ytterligare 5 minuter kom ett SMS från SAS att vi var ombokade till Lufthansa till MUC och sedan ankomst till ARN 14 timmar sena.

Min kollega begärde Ersättning enligt EU261/2004 och fick 600 euro plus 400 euro för nedgradering till Eco mellan MUC och ARN

Jag skickade in min begäran ca 2 veckor efter honom och hänvisade till hans reklamation och hans Case nummer, fick dagen där på meddelande att jag hade rätt till 600 Euro det stod inget om 400 Euro , skrev i går sen eftermiddag till SAS och undrade om de 400 Euro och fick följande svar i dag kl 10,00

Jag har varit EBG eller högre hos SAS sedan 1992 och kommer att vara företaget troget även i framtiden!
SAS sätter kunden i fokus enligt mig.

Hej Peter,

Tack för återkopplingen i ärendet.

Du har rätt, jag ber om ursäkta för förbiseendet, på grund av omboknigen blev du ofrivilligt nedgraderad till economy class på Lufthansa flighten, och vi har därför nu överfört ytterligare 3 961 SEK, (motsv. 400 EUR), till ditt bankkonto. Pengarna finns på ditt konto inom några dagar.

Jag hoppas att du trots den här upplevelsen, fortsätter att välja SAS för dina resor ut i världen, vi ser fram mot att se dig ombord igen.

Med Vänlig Hälsning
 

gjohansson

Medlem
Redan i höstas så anande jag att denna resa inte skulle bli utan problem.
En kompis (vi kallar honom nedan JD) ringde och berättade att han och hans två grabbar skulle flyga till USA med Norwegian över jul och nyår för att bland annat se NHL och första matchen skulle ses Las Vegas och med tanke på jobb o.s.v. så skulle man bara hinna till matchen med Norwegian, de han precis till matchen.
Vid hemresan börjar det förutsedda problemen.
Jag fick ett SMS från JD där han sa att det skulle bli två timmars försening som sedan blev 6 timmar och 5 minuter.
De fick en måltidskupong på 15 dollar ingen information om att få ringa eller sicka telex.
Här kommer JDs anmälan och äskande om ersättning till Norwegians och deras svar. Jag har redigerat lite i inläggen tagit bort namn och bokningsnummer o.s.v.

Expense 1:
Date of expense: 2018-01-06
Expense type: COMPENSATION
Amount: 1800.00
Country where the expense occurred: SE
Currency: EUR
Comments to the expense: Hej!
Jag köpte 3 st biljetter, okningsnummer XXXXX i följande namn:
XXXXXX. Detta var en julklapp till mina barn.
Vi hade utresa 1701223 och hemresa med DY7088 180105. Då flyget blev försenat på hemresan begär vi ersättning enlig (EU) 261/2004.
Maskinen avgick 00.39 180106 från LAX och ankom ARN 19.21 med försening på cirka 6 timmar.
Maskinen, LN-LNL måste haft ett väldigt tajt schema. Den ankom efter BKK-ARN 14.52 den180105. Redan där uppstod en försening eftersom DY7087 är schemalagd att avgå ARN-LAX 14.00. Avgångstid blev i detta fall 17.35.
Jag äskar 3 x €600, alltså €1800 som sätts in på konto i SEB XXXXXXXX


Svaret blev

Response (19/02/2018 08.58 PM)

Takk for at du kontakter oss med ditt krav.

Norwegian flyvning DY7088 (LAX-ARN) 05.01.2018 ble dessverre forsinket med 6 timer og 5 minutter. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt*.

Vi kan ikke imøtekomme kravet om kompensasjon da flygningen var forsinket som en følge av ekstraordinære omstendigheter. Dette er i henhold til dom i EU-domstolen (C-549/07 Wallentin-Hermann).

Vi beklager de ulempene denne uregelmessigheten har medført, men håper at vi til tross for dette vil få gleden av å ønske velkommen ombord ved en senere anledning.

Med vennlig hilsen,

XXXXXX

Detta fanns även med i mailet

* Flight disruption information

Norwegian flight: DY7088 (LAX-ARN) 05.01.2018
Disruption type: Delayed
Delay time: 6 hours and 5 minutes
Reason for disruption: This delay was caused by an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original flight was disrupted due to adverse weather conditions and unforeseen difficulties with the facilities at the airport.

According to the ADR Directive, we are informing you that The Ombudsman Service LTD is an approved Alternative Dispute Resolution (ADR).
www.ombudsman-services.org. Please be aware that Norwegian Air Shuttle has not currently signed up to the Alternative Dispute Resolution.

Customer (02/02/2018 03.26 PM)

Flight:
Referencenumber: xxxxxx
FlightCode: DY7088
Departure date and time: 2018-01-05 18:00
GroupPaxName:


Jag har bett JD att fråga och be Norwegian förklara när och vad och vilken maskin som hade råkat ut för det dåliga vädret, notera att ankomsten från BKK med LN-LNL landade på tidtabell
@agehall och @Agö och övriga personer insatta i EU261/2004 vad skall JD göra framöver innan JD går till ARN?
Tack på förhand!
Jag hade nog skickat till ARN omgående. Annars lär det ju bara ta längre tid utan ersättning.
 
Jag och en kollega hade en inställd flygning från PVG till CPH i slutet av januari, fick besked om inställningen ca 5 minuter efter ord avgångstid, fick vid gaten besked att vi skulle få åka hem dagen efter samma tid, efter ca ytterligare 5 minuter kom ett SMS från SAS att vi var ombokade till Lufthansa till MUC och sedan ankomst till ARN 14 timmar sena.

Min kollega begärde Ersättning enligt EU261/2004 och fick 600 euro plus 400 euro för nedgradering till Eco mellan MUC och ARN

Jag skickade in min begäran ca 2 veckor efter honom och hänvisade till hans reklamation och hans Case nummer, fick dagen där på meddelande att jag hade rätt till 600 Euro det stod inget om 400 Euro , skrev i går sen eftermiddag till SAS och undrade om de 400 Euro och fick följande svar i dag kl 10,00

Jag har varit EBG eller högre hos SAS sedan 1992 och kommer att vara företaget troget även i framtiden!
SAS sätter kunden i fokus enligt mig.

Hej Peter,

Tack för återkopplingen i ärendet.

Du har rätt, jag ber om ursäkta för förbiseendet, på grund av omboknigen blev du ofrivilligt nedgraderad till economy class på Lufthansa flighten, och vi har därför nu överfört ytterligare 3 961 SEK, (motsv. 400 EUR), till ditt bankkonto. Pengarna finns på ditt konto inom några dagar.

Jag hoppas att du trots den här upplevelsen, fortsätter att välja SAS för dina resor ut i världen, vi ser fram mot att se dig ombord igen.

Med Vänlig Hälsning
Var ni bokade i Plus eller Business hos SAS?
 
Toppen