Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Skulle vilja ha lite råd från er rutinerade resenärer...

Jag blev försenad drygt 3½ timme från CPH till GOT pga att vändande flyg var sent från GOT (pga väder samt resenärer som ville kliva av när de inte kom iväg som tänkt).
Är det ens nån vits med att försöka få ersättning när det, i huvudsak, berodde på väder?

Skulle vilja ha lite råd från er rutinerade resenärer...

Jag blev försenad drygt 3½ timme från CPH till GOT pga att vändande flyg var sent från GOT (pga väder samt resenärer som ville kliva av när de inte kom iväg som tänkt).
Är det ens nån vits med att försöka få ersättning när det, i huvudsak, berodde på väder?

Frågan är främst var det var dåligt väder. Var det dåligt väder i CPH (eller både CPH och GOT) är det låg sannolikhet för kompensation. Var det bara dåligt väder i GOT och det fortfarande gick att landa i GOT så bör det finnas möjlighet till ersättning.

Sent inkommande flyg är ju ingen ursäkt för att inte lämna kompensation. För att stärka din argumentation kan du ju jämföra, kunde t ex flyg från BMA/ARN/UME gå i tid till GOT? Om så är fallet så borde ju planet kunnat lyfta från CPH om det funnits på plats, dvs flygbolaget hade genom att få fram en ersättningskärra undvikit försenad avgång.

Frågan är främst var det var dåligt väder. Var det dåligt väder i CPH (eller både CPH och GOT) är det låg sannolikhet för kompensation. Var det bara dåligt väder i GOT och det fortfarande gick att landa i GOT så bör det finnas möjlighet till ersättning.

Sent inkommande flyg är ju ingen ursäkt för att inte lämna kompensation. För att stärka din argumentation kan du ju jämföra, kunde t ex flyg från BMA/ARN/UME gå i tid till GOT? Om så är fallet så borde ju planet kunnat lyfta från CPH om det funnits på plats, dvs flygbolaget hade genom att få fram en ersättningskärra undvikit försenad avgång.
Det var inte dåligt väder i CPH däremot i GOT (snö och hårda vindar), vet dock inte när det avtog och inte längre påverkade flygtrafiken.
Alla flyg från GOT verkade vara försenade imorse, vet dock inte hur det var med möjligheter att landa, men kan tänka mig att det var lika illa där.

Om jag tolkade informationen från piloten korrekt så var det dock att folk valde att gå av planet (vid avgång GOT) som utgjorde största delen av förseningen.

För klarhetens skull så skulle jag åka med SK434 som då inväntade kärran från SK1439 vilken inte kom iväg från GOT.

Skall vi se hur kollegan kommer få det med Thomson Air. Han blir 2-3 dagar försenad hem från Mauritius.
Och vad jag kan läsa mig till så skall Thomson Air följa regelverket. Men hur är det då jag tror han bokade via resebyrå (Fritidsresor) ?

Går inte att läsa ens den minsta artikel om denna försening

LOT sköter sig.

16 december blev mitt flyg från Göteborg till Warszawa inställt så jag blev ombokad via Stockholm och kom fram drygt 2 timmar försenad.

Jag fyllde i en blankett på deras hemsida och idag kom svaret:

Dear Mr Glenn E

In response to your mail concerning cancellation of the flight LO 496 from Gothenburg to Warsaw on December 16th 2017 we would like to begin by giving our sincere apologies for all inconvenience you experienced.

We are aware that our passengers expect from us reliability in all aspects of our service. Nevertheless, sometimes unforeseeable circumstances occur.

Please be kindly informed that, taking into consideration all the circumstances, we have decided to offer you a compensation in the amount of EUR 250.

In order to finalize the transaction, please complete the form attached below with necessary bank account details. Kindly be advised that our financial department reserves approximately four weeks to process the transaction.

We hope your future travels will be satisfactory in every respect.

Yours sincerely,

Ganska illa, hade inte brytt mig om det var mig det handla om men kort och gott:

Sk1423 försenad till CPH pga haveri med last luckan.
Min far blev ombokad till Brussel airlines till BRU för att sedan åka med NH232 till Narita. Han är bokad i SAS PLUS men har fått en Ekonomi plats på
nh232. Förutom det så kommer han att landa mer än 5 timmar efter ordinarie ankomstlistan. Vi har bokat en transport som ska köra honom till ett ryokan långt utanför Tokyo, tar ca 3-4 timmar dit och vi skulle käka middag vid 18. samt njuta av Onsen.
I och med att han ankommer så pass sent så finns det ingen transport vid flygplatsen, så jag kommer vara tvungen att ta mig till boendet i fråga med Shinkansen/kommunalt, kommer sluta med att vi är framme runt 23.00
Jag har hostat upp ca 30000kr för detta med transport/mat osv.

Vad har min far rätt till? har skrivit ett långt mail till SAS med mina krav..

Ersättning för att han är sen och (troligen) kompensation för att han nedgraderades till ekonomi.

Jag kan inte se att SAS kommer ersätta er för merkostnader eller uteblivna upplevelser utan det får din reseförsäkring ta hand om.

Ersättning för att han är sen och (troligen) kompensation för att han nedgraderades till ekonomi.

Jag kan inte se att SAS kommer ersätta er för merkostnader eller uteblivna upplevelser utan det får din reseförsäkring ta hand om.
Det jag trodde...

Toppen