E
Erik Andersson
Guest
Ah okayGolfkillen skrev:Nope, bara från EU. Är det till EU måste det vara en EU carrier.Klicka för att utvidga...
Ah okayGolfkillen skrev:Nope, bara från EU. Är det till EU måste det vara en EU carrier.Klicka för att utvidga...
Inte under EU261/2004 iallafall..mha321 skrev:De har väl fortfarande duty of care så det ska du få. Men utöver det är det nog inte mycket. Kanske rese försäkringen kan ge något.Klicka för att utvidga...
Det är ett Europeiskt bolag, så EU261/2004 ska gälla.krasnyj skrev:Hej alla!Tänkte bara höra med er som kan detta om en situation faller under 261.Päronen var i NYC i December och flög med Iceland Air. De skulle resa hem den 17:e december från JFK till ARN via KEF. Dock utbröt det en flygmekanikerstrejk på söndagsmorgonen och deras flyg ställdes in samt att de blev ombokade med BA till ARN via LHR. De skulle landat 11:30 på ARN men landar någon gång mellan 14-15 (vet inte exakt tid i nuläget) och missar därför anslutande tåg söderut.Gäller EU261/2004 här eller är det inte applicerbart då de inte flyger direkt från EU land till USA. Ville bara kolla innan jag ev. börjar samla ihop all info och hjälper dem med att skriva ihop något till Iceland Air.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Nej, ersättningen är för besväret att ens flight blev inställd, så det ska inte påverka. Enda effekten är att man får halverad ersättning eftersom tiderna inte ändrades så mycket.Klicka för att utvidga...
Testa att ställ frågan här: http://www.businessclass.se/forum/t...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/henke12 skrev:Hur skulle du tolka frasen" Då du får besked om den inställda flygningen mindre än 7 dagar före planerad avgångstid och erbjuds ombokning så att du kan resa högst 1 timme före den ursprungliga avgångstiden och kommer fram senast 2 timmar efter planerad ankomsttid."Vad gäller för ett flyg som ställs in avresedagen och man blir ombokad till ett flyg likt@GOTATHsom går låt säga 1 timme senare?ARN-GOT ställs in och du får flyga nästa avgång som går 1h senare.125€ eller 0€?Klicka för att utvidga...
Har idag fått svar rån Britsh airways som följer:squeezen skrev:Får se, jag kommer iaf ge det ett försök. Landat i CPH, nu är det bara roliga tåg till swe kvar....Tack för hjälp. Återkopplar efter svar från BA, vilket lär dröja...Klicka för att utvidga...
Jag hade inte hoppats på mer heller, hade varit ren bonus.agehall skrev:Inte helt oväntat faktiskt - ska man ha kvar EU261/2004-kortet så ska man inte lösa ombokning själv. Det är inte prövat, så det är möjligt att BA har fel, men du lär få dra det till domstol och vinna för att få rätt.Klicka för att utvidga...
Två parallella system som inte har något med varandra att göra. Av SAS har han rätt till ersättning om förseningen inte orsakades av extraordinära skäl. Hemförsäkringen kan därtill ge ersättning.Valley skrev:Så jag säger rätt till min kamrat. Fick precis reda på att han som straff för att han var i Manchester och såg fotboll också åkte på kraftig försening på hemvägen.Inbokad på Manchester - Stockholm, 28 Dec - SK 2548 ETD 09.45. ca 17.00 kom man iväg och då med SK6052.När han frågade om orsak uppgavs tekniskt fel. När han tog upp frågan om ersättning för försening hänvisades han till sin hemförsäkring, sen var det locket på.Men, det rätta här är väl att han först vänder sig till SAS Kundtjänst med ersättningskrav eller....... ?Klicka för att utvidga...
Precis.Agö skrev:Två parallella system som inte har något med varandra att göra. Av SAS har han rätt till ersättning om förseningen inte orsakades av extraordinära skäl. Hemförsäkringen kan därtill ge ersättning.Klicka för att utvidga...
Som sagt, man behöver inte börja med det ena eller andra. Det är två helt parallella system!Valley skrev:Precis.Men det är väl SAS han börjar att reklamera förseningen till och kräver EUR 250 i ersättning ?Av hemförsäkringen kommer han inte få ett enda dugg. I synnerhet som det är hemresa.Klicka för att utvidga...
Jo men frågan var om man vänder sig till SAS kundtjänst eller inte.Agö skrev:Som sagt, man behöver inte börja med det ena eller andra. Det är två helt parallella system!Klicka för att utvidga...
Ja. Om förseningen avser en flygning med SAS skickar man ansökan om ersättning till SAS kundtjänst. Det finns ett formulär på hemsidan man kan använda sig av.Valley skrev:Jo men frågan var om man vänder sig till SAS kundtjänst eller inte.Hemförsäkringen skiter fullkomligt i gällande regelverkKlicka för att utvidga...
Valley skrev:Någon som har genvägen till SAS-formulär. Lyckas inte hitta ditKlicka för att utvidga...
SAS - Claim FormValley skrev:Någon som har genvägen till SAS-formulär. Lyckas inte hitta ditKlicka för att utvidga...