Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Buffy

Medlem
Jag har gjort det. Då var det två platser lediga, och så fort jag hade bokat de två platserna så kom det två platser till.
Kanske ska chansa.
Det som jag funderar över är att det stått still utan platser på ett flertal flighter i flera månader.
Tog en plats i business som fanns förra veckan BKK-ARN men än har de inte släppt fler. Totalt var det bara en plats innan bokad i hela businesskabinen.
Värsta som kan hända är att jag vaskar 300kr på ombokningskostnaden.
 

ryds

Medlem
Fråga:
Har en Awardresa till EWR den 27 December och åter 8 Jan.
Ska besöka Universel Studios och sedan en kryssning med nya Båten MSC Seaside.
Har bokat inrikes USA, EWR-MCO,FLL-EWR. med United Airlines i First. ( Hittar inga bonusresor inrikes USA )
Kan man ringa Tallin och be dom sammankoppla bokningarna?
Eller är det bara boka ny biljett om SAS skulle vara sena till EWR den 27 Dec. ? Har 4,5 h transfertid.
 

seat56f

Medlem
Kan man ringa Tallin och be dom sammankoppla bokningarna?
Eller är det bara boka ny biljett om SAS skulle vara sena till EWR den 27 Dec.? Har 4,5 h transfertid.

Du kan inte koppla ihop biljetter så att du omfattas av något skydd mot missade anslutningar.

I bästa fall kanske din kort- eller reseförsäkring kan täcka en eventuell missad flight? 4,5h borde ju annars vara långt nog för att klara även en eller ett par timmar sen ankomst, men om det drar in en östkuststorm med snö kan det bli grinigt.
 

Jonted

Medlem
Sas friends and family nu. Boka vanlig biljett till Frankfurt för några hundringar som backup dagen innan så kan du starta i Frankfurt. Tänk på att du inte får ha Open jaw både ut ouch hem så måste kanske boka tor till Frankfurt i så fall

Nu har jag funderat fram och tillbaka här en jäkla massa. Tyvärr slutar ju kampanjen inann vi ska åka (Juni) och jag inser att det blir halvt omöjligt att få ihop detta med både Thai F, Singapore Airlines F. Lufthansa F och Asiana F utan att det blir för många legs. Boka en SAS + ToR till FRA var också svindyrt.

Funderar på att boka följande:

ARN-FRA SAS +
FRA-HND Lufthansa Ekonomi
HND-BKK Thai F
BKK-DPS Thai C

DPS-BKK Thai C
BKK-ICN Thai C
ICN-FRA Asiana C
FRA-ARN SAS +

Med lite tur kan jag då boka om utresan till Lufthansa F och även BKK-ICN i Thai F om det öppnar upp.
Jag kan inte hitta någon lösning utan att få för många legs om jag inte tar bort Singapore Airlines F samt kör Lufthansa Ekonomi på utresan så länge.

Någon som har något tips för att säkra utresan i F utan för många legs?

EDIT: Kanske ska lägga till att vi är 2 pers och att jag inte hittade Lufthansa C på utresan
 

agehall

Medlem
ARN-FRA SAS +
FRA-HND Lufthansa Ekonomi
HND-BKK Thai F
Det där är tre fel av tre möjliga skulle jag säga. SAS till FRA om du tänker försöka fortsätta med LH F är fel - 0 chans att bli hämtad vid planet. Att ha LH ekonomi som backup är en chansning utan dess like - vad gör du när inga awards öppnar sig? Att sedan ha Thai F på en relativt kort flight intra-asien känns inte heller helt optimalt.

I nuläget har du alltså en enda sträcka i F (och det är en kort en) samtidigt som du har en lång i ekonomi, men du får betala som om du flög F hela vägen. Det känns allt annat än optimalt...
 

Jonted

Medlem
Det där är tre fel av tre möjliga skulle jag säga. SAS till FRA om du tänker försöka fortsätta med LH F är fel - 0 chans att bli hämtad vid planet. Att ha LH ekonomi som backup är en chansning utan dess like - vad gör du när inga awards öppnar sig? Att sedan ha Thai F på en relativt kort flight intra-asien känns inte heller helt optimalt.

I nuläget har du alltså en enda sträcka i F (och det är en kort en) samtidigt som du har en lång i ekonomi, men du får betala som om du flög F hela vägen. Det känns allt annat än optimalt...

Tack för kommentaren om SAS + det höll på att bli ett rejält misstag.

Gällande resterande del av utresan så är jag själv skeptisk men min fråga var främst riktad för att få förslag av de som har erfarenhet av liknande resor. Om huvudsyftet är resan med Thai F så håller jag med om att det är kort med HND/NRT-BKK men annars tycker jag det är en trevlig bonus som ändå är drygt 6h.

Börjar dock fundera på om det inte är så att jag helt enkelt får skippa Thai F helt och flyga via ICN istället och därmed få in Singapore F men inte Thai F. Har jag tur kanske det öppnas Thai F BKK-ICN senare.
 

agehall

Medlem
Om huvudsyftet är resan med Thai F så håller jag med om att det är kort med HND/NRT-BKK men annars tycker jag det är en trevlig bonus som ändå är drygt 6h.
Fast ett segment i F gör ju att priset på hela resan går upp rätt rejält och du får inte så mycket mervärde av det. TYO-BKK är inte dryga 6h utan snarare knappt 5h.
 

Jonted

Medlem
Fast ett segment i F gör ju att priset på hela resan går upp rätt rejält och du får inte så mycket mervärde av det. TYO-BKK är inte dryga 6h utan snarare knappt 5h.

Så är din personliga åsikt att det är bättre att hålla sig till följande rutt?

ARN-FRA - Lufthansa C
FRA-ICN - Asiana F (bokas förhoppningsvis om till Lufthansa F)
ICN-SIN - Singapore Airlines C
SIN-CGK - Singapore Airlines F

DPS-BKK - Thai C
BKK-ICN - Thai C
ICN-FRA - Asiana F
FRA-ARN - Lufthansa C
 

palmen

Moderator
Så är din personliga åsikt att det är bättre att hålla sig till följande rutt?

ARN-FRA - Lufthansa C
FRA-ICN - Asiana F (bokas förhoppningsvis om till Lufthansa F)
ICN-SIN - Singapore Airlines C
SIN-CGK - Singapore Airlines F

DPS-BKK - Thai C
BKK-ICN - Thai C
ICN-FRA - Asiana F
FRA-ARN - Lufthansa C
Jag tycker den ser bättre ut. Asiana First är riktigt bra som backup. Det brukar alltid gå att klämma in Lufthansa First på något sätt via Seoul, Peking, Shanghai, Tokyo, Hong Kong. Vidare i Business till Singapore.
 
Toppen