Senaste nytt

Diskussion om SAS vin ombord samt annan dryck

Finns väl hur mycket som helst i ämnet. Etiketten gör mycket, likaså stämningen runt.

Wine-tasting: it's junk science | Life and style | The Guardian

Supermarket's discount wine named world's best in blind...

https://www.forbes.com/sites/katieb...tween-cheap-and-expensive-wines/#1a2288373ae2

“The wines were actually the same white wine, one of which had been tinted red with food coloring. But that didn’t stop the experts from describing the “red” wine in language typically used to describe red wines. One expert praised its “jamminess,” while another enjoyed its “crushed red fruit.” Not a single one noticed it was actually a white wine.

In his second test, Brochet took an average Bordeaux red and poured it into two different bottles. One boasted a grand cru label (an indication of superior quality) and the second bore an ordinary vin du table (peasant wine if you will) label. You can guess the results. “Despite the fact that they were actually being served the exact same wine, the experts gave the differently labeled bottles nearly opposite ratings. The grand cru was “agreeable, woody, complex, balanced and rounded,” while the vin du table was “weak, short, light, flat and faulty”. Forty experts said the wine with the fancy label was worth drinking, while only 12 said the cheap wine was.”

Bara för att det finns en massa folk som inte fixar blindtester så innebär det inte att det inte finns folk som fixar dem.

Korrekt, men man tror ofta mer om sig själv än vad ett blindtest kan visa. Det är extremt mycket psykologi inblandat när man försöker avgöra en tingests kvalitet med hjälp av mänskliga sinnen. Bara att djupdyka i Hi-Fi-djungeln där det finns mängder av experter som säger sig höra skillnad på om ljudet gått genom en guldpläterad USB-kabel eller ej.

Vin (och öl) finns det ju naturligtvis väldigt stor bredd på smakpalett men det är ändå helt subjektivt hur man bedömer smaken / kvaliteten. Klart att många kan känna skillnad mellan en Bordeaux och en Amarone. (Och Pilsner vs Pale Ale) men ger du tre stycken blinda Amarone börjar slumpen spela större roll än kunnandet.

Det var en generell kommentar till de som verkar tro att ingen kan känna skillnad på viner.

Korrekt, men man tror ofta mer om sig själv än vad ett blindtest kan visa. Det är extremt mycket psykologi inblandat när man försöker avgöra en tingests kvalitet med hjälp av mänskliga sinnen. Bara att djupdyka i Hi-Fi-djungeln där det finns mängder av experter som säger sig höra skillnad på om ljudet gått genom en guldpläterad USB-kabel eller ej.

Vin (och öl) finns det ju naturligtvis väldigt stor bredd på smakpalett men det är ändå helt subjektivt hur man bedömer smaken / kvaliteten. Klart att många kan känna skillnad mellan en Bordeaux och en Amarone. (Och Pilsner vs Pale Ale) men ger du tre stycken blinda Amarone börjar slumpen spela större roll än kunnandet.

Klart det är en massa saker som påverkar, men på precis samma sätt som Ljudtekniska Sällskapet faktiskt jobbar med objektiva referenser, så gör en massa vinprovare det också. Vilket inbegriper blindtester. Och att bestämma producent, geo, år, druva etc. Vilket givetvis kräver rätt mycket kunskap. Betydligt mer än att smaka på ett par viner och subjektivt säga att det här är gott och det där är det inte. Och om man hittar någon som är kompetent, och som beskriver viner konsekvent, så får man en referensram som man kan använda. Inte mer konstigt än så. Om de bara "tycker" att det här är bra och det här är dåligt, så måste man ju ha precis samma smak som de har för att få nåt ut av det.

Finns väl hur mycket som helst i ämnet. Etiketten gör mycket, likaså stämningen runt.

Wine-tasting: it's junk science | Life and style | The Guardian

Supermarket's discount wine named world's best in blind...

https://www.forbes.com/sites/katieb...tween-cheap-and-expensive-wines/#1a2288373ae2

“The wines were actually the same white wine, one of which had been tinted red with food coloring. But that didn’t stop the experts from describing the “red” wine in language typically used to describe red wines. One expert praised its “jamminess,” while another enjoyed its “crushed red fruit.” Not a single one noticed it was actually a white wine.

In his second test, Brochet took an average Bordeaux red and poured it into two different bottles. One boasted a grand cru label (an indication of superior quality) and the second bore an ordinary vin du table (peasant wine if you will) label. You can guess the results. “Despite the fact that they were actually being served the exact same wine, the experts gave the differently labeled bottles nearly opposite ratings. The grand cru was “agreeable, woody, complex, balanced and rounded,” while the vin du table was “weak, short, light, flat and faulty”. Forty experts said the wine with the fancy label was worth drinking, while only 12 said the cheap wine was.”

Läs på om t.ex Judgment of Paris eller detta eller detta.

Edit: Pucktvå
Tackar! Verkar som mycket av det ni länkar till inte är blindtester. Får man ett pris alternativt ser en etikett så är det ju såklart inte ett blindtest. Ett test gjordes med 600 personer, är det sommelierer eller människor som inte kan något om vin? En annan ville påvisa vad temperaturen gör för upplevelsen. Mycket av det jag läste så ville de som utförde försöken make a point, och då skall man alltid ta det med en nypa salt.

Smaken är ju subjektiv, säg att 95 vanliga personer som inte är vinkännare tycker att vinet är gott och att 5 vinkännare tycker det är drickbart men inte mer. Det finns inget som säger att dessa experter då motsvarar vas majoriteten ombord skulle tycka om vinet och dess smak.
Visst är det så, men om vi applicerar samma sak på öl som ligger dig varmt om hjärtat. Du brukar ondgöra dig över att flygbolagen serverar dålig öl i de högre klasserna. Oftast är det tex Heineken eller liknande. Dock ligger detta öl på topp Tio-listan över världens mest sålda öl (före ligger bla Bud Light och Budweiser). Detta borde ju då visa att det är vad majoriteten vill ha ombord på ett flygplan. Alltså gör flygbolagen helt rätt som serverar dessa öl. Missförstå mig rätt, jag håller helt med dig om att de serverar för tråkig öl, på samma sätt som jag tycker det är tråkigt att ha två likriktade viner i sitt sortiment. Ville bara försöka föra ett liknande resonemang om öl.

Sen är det ju så att många viner, framförallt i Sverige, är sötade. Detta för att skapa ett betydligt mer lättdrucket vin och ge en omedelbar sockerkick (viner tas in på bulk och sockras upp för att "passa" svensken). Bara för att många tycker detta är gott så betyder det ju inte att sådana vin är bra. På samma sätt som att många människor föredrar McDonalds framför "snobbig" fine dining. Det betyder inte att McDonalds är bättre, bara att de har hittat något som attraherar människors belöningscentrum direkt.

Det står "vin samt annan dryck" i trådrubriken så får jag diskutera om téet här väl?

Jag vill ta fasta på detta. Jag flyger nästan aldrig Business Class. Har lyckats med en Plusgrade uppgradering en gång, men jag har ju sett menyerna flera gånger då andra forummedlemmar har postat bilder på dessa.

Det som slår mig är att det finns ett väldigt dåligt utbud på alkoholfria "vuxendrycker". Vad jag minns från min enda resa och utifrån menyerna som jag sett så finns i princip bara den vanliga "läskeblasken" och en äppelmust.

Bara för att man av olika anledningar inte kan/vill dricka alkohol så betyder ju inte det att man vill dricka Cola eller vatten till allt. Här tycker jag att SAS borde lyfta sig. Håller även med @Dr. Miles när det gäller utbudet av te.

Toppen