palmen
Moderator
Smaken är ju subjektiv, säg att 95 vanliga personer som inte är vinkännare tycker att vinet är gott och att 5 vinkännare tycker det är drickbart men inte mer. Det finns inget som säger att dessa experter då motsvarar vas majoriteten ombord skulle tycka om vinet och dess smak.Självklart har alla rätt till sin åsikt vad man tycker är gott och inte. Däremot så är det väl inget konstigt att en som provar vin som profession har mer att jämföra med och även lättare kan sätta ord på vad som är bra och dåligt. Det var väl inget med någon elit att göra? Det ligger ju i tiden att alla människors åsikt skall vara exakt lika mycket värda "jag har kanske inte rätt men det är ändå så jag tycker och min åsikt skall också räknas". Dock finns det en anledning att vissa jobbar med det och andra inte. Jag skulle tex inte hävda att min åsikt hur man drar vatten i ett badrum är lika mycket värd som en genomsnittlig rörmokares. Samma sak är det ju med vin, vissa är helt enkelt bättre än andra på det (däremot inte sagt att någon i just denna diskussion är det).
Med samma resonemang skulle man kunna säga att det enbart borde serveras suröl ombord på alla flighter för det är vad som just nu upplevs som det bästa bland de som har öl som jobb. Ombord på ett flygplan är det nog max 5% som skulle anse att det ens är drickbart och bara någon enstaka person som skulle tycka det är gott.
Det jag vill säga är att experternas bedömning av ett vin inte behöver överensstämma med vad 90% ombord anser om vinet. Om dessa 90% tycker det är bra skulle jag personligen gå mer på det.
De som provat fram sas viner är mig veterligen väldigt insatta i detta och man provade väl 100-talet olika viner som var aktuella. Så fel kan de ju inte ha kan jag tycka för att det är fel label på etiketten.