Senaste nytt

Diskussion om SAS vin ombord samt annan dryck

Självklart har alla rätt till sin åsikt vad man tycker är gott och inte. Däremot så är det väl inget konstigt att en som provar vin som profession har mer att jämföra med och även lättare kan sätta ord på vad som är bra och dåligt. Det var väl inget med någon elit att göra? Det ligger ju i tiden att alla människors åsikt skall vara exakt lika mycket värda "jag har kanske inte rätt men det är ändå så jag tycker och min åsikt skall också räknas". Dock finns det en anledning att vissa jobbar med det och andra inte. Jag skulle tex inte hävda att min åsikt hur man drar vatten i ett badrum är lika mycket värd som en genomsnittlig rörmokares. Samma sak är det ju med vin, vissa är helt enkelt bättre än andra på det (däremot inte sagt att någon i just denna diskussion är det).
Smaken är ju subjektiv, säg att 95 vanliga personer som inte är vinkännare tycker att vinet är gott och att 5 vinkännare tycker det är drickbart men inte mer. Det finns inget som säger att dessa experter då motsvarar vas majoriteten ombord skulle tycka om vinet och dess smak.

Med samma resonemang skulle man kunna säga att det enbart borde serveras suröl ombord på alla flighter för det är vad som just nu upplevs som det bästa bland de som har öl som jobb. Ombord på ett flygplan är det nog max 5% som skulle anse att det ens är drickbart och bara någon enstaka person som skulle tycka det är gott.

Det jag vill säga är att experternas bedömning av ett vin inte behöver överensstämma med vad 90% ombord anser om vinet. Om dessa 90% tycker det är bra skulle jag personligen gå mer på det.

De som provat fram sas viner är mig veterligen väldigt insatta i detta och man provade väl 100-talet olika viner som var aktuella. Så fel kan de ju inte ha kan jag tycka för att det är fel label på etiketten.

Förlåt men ändras smaken av ett vin huruvida man har vinkunskap? Det är väldigt mycket branding, bara kolla på alla blindtester som utförts där billiga viner vunnit stort mot dyra viner från fina slott. Det är väldigt mycket sofistikerat märkesrunkande, tycker jag.

Det kan faktiskt vara så att kunskap leder till ett annat förhållningssätt till det man dricker.
Jag, som är mycket oinsatt i öl till exempel - och ska jag vara ärlig inte speciellt intresserad av öl som måltidsdryck - inser att mer kunskap och större intresse för den drycken säkert skulle öppna mina ögon även för att dricka öl till maten.

Den diskussion som förts här, handlar ursprungligen om vilka viner SAS erbjuder till sin förhållandevis exklusiva businessmåltid. Och det vi kommit fram till är att vinutbudet motsvarar vad en enklare kvarterskrog brukar erbjuda.
De viner som finns ombord uppfattar jag mer som "mingelpartyviner", som man dricker för att umgås, men som inte är avsedda som måltidsdryck i första hand. Lättdrucket, oerhört fruktdrivet och i vissa fall uppsötat, för att omedelbart behaga.
Med tanke på statusen på SAS Business i övrigt skulle det vara snyggt om bolaget kunde erbjuda åtminstone ett vin som av Systembolaget skulle klassas som "Stramt och nyanserat".

En person som har testat mycket vin och dessutom har en jordnära inställning till mat och dryck är Mikael Mölstad i SvD och en del olika vintidningar. Här länkar jag till en artikel han skrivit i ämnet i SvD.
Tyvärr tror jag artikeln ligger i SvD Premium vilket kanske innebär att den inte är tillgänglig för alla.
https://www.svd.se/dyra-viner-vinner--om-de-bara-far-chansen

Det kan faktiskt vara så att kunskap leder till ett annat förhållningssätt till det man dricker.
Jag, som är mycket oinsatt i öl till exempel - och ska jag vara ärlig inte speciellt intresserad av öl som måltidsdryck - inser att mer kunskap och större intresse för den drycken säkert skulle öppna mina ögon även för att dricka öl till maten.

Den diskussion som förts här, handlar ursprungligen om vilka viner SAS erbjuder till sin förhållandevis exklusiva businessmåltid. Och det vi kommit fram till är att vinutbudet motsvarar vad en enklare kvarterskrog brukar erbjuda.
De viner som finns ombord uppfattar jag mer som "mingelpartyviner", som man dricker för att umgås, men som inte är avsedda som måltidsdryck i första hand. Lättdrucket, oerhört fruktdrivet och i vissa fall uppsötat, för att omedelbart behaga.
Med tanke på statusen på SAS Business i övrigt skulle det vara snyggt om bolaget kunde erbjuda åtminstone ett vin som av Systembolaget skulle klassas som "Stramt och nyanserat".

En person som har testat mycket vin och dessutom har en jordnära inställning till mat och dryck är Mikael Mölstad i SvD och en del olika vintidningar. Här länkar jag till en artikel han skrivit i ämnet i SvD.
Tyvärr tror jag artikeln ligger i SvD Premium vilket kanske innebär att den inte är tillgänglig för alla.
https://www.svd.se/dyra-viner-vinner--om-de-bara-far-chansen
Och hur många vinkännare testar vinerna i torr höghöjdsmiljö?

Jag för ingen argumentation huruvida SAS viner är bättre eller sämre än ett dyrare dito (smaksak). Motsätter mig dock argumentationen att det behövs dyrare viner från finare ort.

För det första tar ingen hänsyn till det breda spektrum människor som reser i SAS Business. Att introducera komplexa viner för att vinkännare ska känna sig nöjda riskerar att fjärma den stora massan, som förmodligen inte har samma kapacitet att uppskatta ett dyrt vins komplexitet.

För det andra så pratar ni som att förhållandet ombord är detsamma som hemma runt havsnivå. Prova ditt favoritvin på någorlunda hög höjd med låg relativ fuktighet och kraftigt varierande temperaturer och ljudnivå. Förmodligen en helt annan upplevelse. Intressant artikel i ämnet här.

Serverar inte SAS samma Sprit ( Cognac, vodka, gin, whisky ) över alla klasser ? det är väl bara rommen som är annorlunda i Business än i PLUS och GO. eller finns den även att få i övriga klasser.

• Gilla
Reactions: Gus
Och hur många vinkännare testar vinerna i torr höghöjdsmiljö?

Jag har aldrig talat om vinprovning på hög höjd. Jag efterlyser vin som matchar maten.
Gör jämförelsen med öl. Jag är ganska säker på att många här skulle reagera om SAS bara erbjöd Carlsberg och en annan liknande lager, typ Heineken.

Jag vill nog påstå att den mat som serveras ombord inte på långa vägar håller den nivå som en enklare kvarterskrog erbjuder. Och på det området har jag hygglig erfarenhet.

Det kan i och för sig stämma. Men med det argumentet kan man ganska omgående lyfta bort Champagnen och i stället servera nåt enklare bubbel. De varma nötterna är ju inte bättre i luften än på kvarterskrogen.

Det kan i och för sig stämma. Men med det argumentet kan man ganska omgående lyfta bort Champagnen och i stället servera nåt enklare bubbel. De varma nötterna är ju inte bättre i luften än på kvarterskrogen.
Absolut. Jag ville dock föra in en viss reservation mot att maten ombord skulle vara någon exklusiv gourmetmat som motiverar viner på en annan nivå, så är inte fallet. Den motsvarar på sin höjd nivån på vinerna (exkl. champagnen). Det går liksom inte att rädda medioker mat med bra vin.

Jag vill nog påstå att den mat som serveras ombord inte på långa vägar håller den nivå som en enklare kvarterskrog erbjuder. Och på det området har jag hygglig erfarenhet.
Erfarenhet betyder ingenting, är snarare av ondo enligt vissa i denna tråd. Så säger du att det är låg nivå på maten byggt på erfarenhet så måste det betyda att du har fel och är ensnobb. Jag skulle säga att nästan 100% äter maten och således måste den ju vara bra!

Erfarenhet betyder ingenting, är snarare av ondo enligt vissa i denna tråd. Så säger du att det är låg nivå på maten byggt på erfarenhet så måste det betyda att du har fel och är ensnobb. Jag skulle säga att nästan 100% äter maten och således måste den ju vara bra!
Hahaha. Så är det nog. Men i ärlighetens namn har det skett en uppryckning på denna front de senaste åren ombord SAS, jag har ätit ett par varmrätter som jag tyckt varit riktigt goda. Bara för fem år sedan var det riktigt illa ställt på matfronten.

Förlåt men ändras smaken av ett vin huruvida man har vinkunskap? Det är väldigt mycket branding, bara kolla på alla blindtester som utförts där billiga viner vunnit stort mot dyra viner från fina slott. Det är väldigt mycket sofistikerat märkesrunkande, tycker jag.
Har du någon länk till dessa tester?

Toppen