palmen
Moderator
Absolut är det så att dessa öl som har väldigt lite smak är de som säljer mest och är något som efterfrågas av väldigt många. Tittar du i Tyskland tex så är det dock inte lika många som dricker dessa öl utan man dricker lokal öl istället.Visst är det så, men om vi applicerar samma sak på öl som ligger dig varmt om hjärtat. Du brukar ondgöra dig över att flygbolagen serverar dålig öl i de högre klasserna. Oftast är det tex Heineken eller liknande. Dock ligger detta öl på topp Tio-listan över världens mest sålda öl (före ligger bla Bud Light och Budweiser). Detta borde ju då visa att det är vad majoriteten vill ha ombord på ett flygplan. Alltså gör flygbolagen helt rätt som serverar dessa öl. Missförstå mig rätt, jag håller helt med dig om att de serverar för tråkig öl, på samma sätt som jag tycker det är tråkigt att ha två likriktade viner i sitt sortiment. Ville bara försöka föra ett liknande resonemang om öl.
Det är rätt uppenbart att en öl som produceras i många miljoner liter om dagen säljer mer än ett litet lokalt bryggeri som producerar några tusen liter i veckan. Craftbeer är ju ofta dessutom 5-10ggr dyrare per flaska/burk än en massproducerad lager. Detta resulterar i att många inte ens köper denna öl och aldrig kommer smaka den.
Applicerar du samma sak på maten ombord så kan du jämföra en industri lager med att maten är tillagad med totalt sett 10mg kryddor. Om du då tar och jämför craftbeer med mat ombord så skulle den maträtten totalt tillagats med 1g kryddor. Vilken maträtt smakar då bäst?
Många som dricker öl vill ha den så smaklös som möjligt och desto närmre vatten desto bättre. De som dock föredrar djupare smaker på ölen vill inte ha den typen av öl utan hellre något som smakar desto mer.
Jag tycker absolut att det ska finnas en standardlager ombord i alla klasser, men det ska även finnas något som smakar betydligt mer för de som önskar detta. Att bara erbjuda öl för 5-10 kronor i First är ett skämt enligt mig.