Senaste nytt

Diskussion om SAS vin ombord samt annan dryck

Visst är det så, men om vi applicerar samma sak på öl som ligger dig varmt om hjärtat. Du brukar ondgöra dig över att flygbolagen serverar dålig öl i de högre klasserna. Oftast är det tex Heineken eller liknande. Dock ligger detta öl på topp Tio-listan över världens mest sålda öl (före ligger bla Bud Light och Budweiser). Detta borde ju då visa att det är vad majoriteten vill ha ombord på ett flygplan. Alltså gör flygbolagen helt rätt som serverar dessa öl. Missförstå mig rätt, jag håller helt med dig om att de serverar för tråkig öl, på samma sätt som jag tycker det är tråkigt att ha två likriktade viner i sitt sortiment. Ville bara försöka föra ett liknande resonemang om öl.
Absolut är det så att dessa öl som har väldigt lite smak är de som säljer mest och är något som efterfrågas av väldigt många. Tittar du i Tyskland tex så är det dock inte lika många som dricker dessa öl utan man dricker lokal öl istället.
Det är rätt uppenbart att en öl som produceras i många miljoner liter om dagen säljer mer än ett litet lokalt bryggeri som producerar några tusen liter i veckan. Craftbeer är ju ofta dessutom 5-10ggr dyrare per flaska/burk än en massproducerad lager. Detta resulterar i att många inte ens köper denna öl och aldrig kommer smaka den.

Applicerar du samma sak på maten ombord så kan du jämföra en industri lager med att maten är tillagad med totalt sett 10mg kryddor. Om du då tar och jämför craftbeer med mat ombord så skulle den maträtten totalt tillagats med 1g kryddor. Vilken maträtt smakar då bäst?

Många som dricker öl vill ha den så smaklös som möjligt och desto närmre vatten desto bättre. De som dock föredrar djupare smaker på ölen vill inte ha den typen av öl utan hellre något som smakar desto mer.

Jag tycker absolut att det ska finnas en standardlager ombord i alla klasser, men det ska även finnas något som smakar betydligt mer för de som önskar detta. Att bara erbjuda öl för 5-10 kronor i First är ett skämt enligt mig.

Absolut är det så att dessa öl som har väldigt lite smak är de som säljer mest och är något som efterfrågas av väldigt många. Tittar du i Tyskland tex så är det dock inte lika många som dricker dessa öl utan man dricker lokal öl istället.
Det är rätt uppenbart att en öl som produceras i många miljoner liter om dagen säljer mer än ett litet lokalt bryggeri som producerar några tusen liter i veckan. Craftbeer är ju ofta dessutom 5-10ggr dyrare per flaska/burk än en massproducerad lager. Detta resulterar i att många inte ens köper denna öl och aldrig kommer smaka den.

Applicerar du samma sak på maten ombord så kan du jämföra en industri lager med att maten är tillagad med totalt sett 10mg kryddor. Om du då tar och jämför craftbeer med mat ombord så skulle den maträtten totalt tillagats med 1g kryddor. Vilken maträtt smakar då bäst?

Många som dricker öl vill ha den så smaklös som möjligt och desto närmre vatten desto bättre. De som dock föredrar djupare smaker på ölen vill inte ha den typen av öl utan hellre något som smakar desto mer.

Jag tycker absolut att det ska finnas en standardlager ombord i alla klasser, men det ska även finnas något som smakar betydligt mer för de som önskar detta. Att bara erbjuda öl för 5-10 kronor i First är ett skämt enligt mig.

Då kanske du också förstår oss som vill ha ett intressantare vin till maten?

Då kanske du också förstår oss som vill ha ett intressantare vin till maten?
Du hade väl inte smakar på vinet men har ändå dömt ut det som icke intressant baserat på vad som står på etiketten?
Om detta vin nu inte smakar något och är nära vatten i smaken så förstår jag absolut att folk vill ha ett annat vin. Men jag tror inte att så är fallet då vin generellt sätt smakar betydligt mer än en standard-öl.
Vin som inte smakar så mycket smakar betydligt mer än öl som inte smakar så mycket (standard-öl).

Jag köper absolut resonemanget att man vill ha ett bättre vin med mer smak om man blir serverad något som är relativt smaklöst. Om så är fallet med SAS viner har jag dock ingen aning om då jag inte smakat det.
Jag tycker också att det bör finnas två olika typer av röda viner ombord samt att de vita vinerna också ska skilja sig. Finns ju vissa som inte klarar av Chardonay och i de fallen ska de självklart kunna välja det andra vita vinet då de bör ha olika karraktär och druvor.

Är det bara jag som läst hela diskussionen, men inte förstår någonting alls? Håller folk med varandra, eller är ni oense? Vad är sakfrågan egentligen, är det om SAS utbud av viner, eller huruvida det är möjligt att känna skillnad på olika viner öht? Det regnar jämförelser och analogier mellan vin till öl till mat... och inte någon av jämförelsena lyckas belysa poängen eller göra den tydligare. Jag kanske är för trött för att förstå? :)

Jag ska försöka mig på att ge min åsikt i det jag tror är frågan som folk tycks diskutera, dvs huruvida man kan känna av smaker och särskilja mellan gott och dåligt.

Jag kan inget om vin och inget om öl. Jag dricker ljus lager för att det smakar lite. Jag kan dock förstå att folk som dricker öl med större intresse än mig kan ha åsikter och kunskaper om olika typer av öl (jag vet inte vad en IPA är ens), och på samma sätt antar jag att folk som är intresserade av viner kan ha åsikter och insikter om detta. Att lägga fram undersökningar som ska visa att folks smaker bara är ett påhittat snobberi, känns som klassisk mindervärdeskomplex och sandlådenivå... Det borde väl inte ens vara föremål för diskussion att det finns mer vedertagna åsikter om vad som är bra vin, bra öl och bra mat?

Eftersom någon har redan tagit fram vad champagnen/vinerna SAS serverar i Business class kostar på Systembolaget, kan det inte vara bättre att skriva förslag om vilka andra champagne/vin i samma prisklass SAS skulle kunna erbjuda?
Det är i alla fall en konstruktiv diskussion, tycker jag. :)

Jag köper absolut resonemanget att man vill ha ett bättre vin med mer smak om man blir serverad något som är relativt smaklöst.

Nja, snarare att du vill ha en Malbec med kraftigare smak till en pepparstek eller annat smakrikt. Till exempelvis en pastarätt tar man gärna ett yngre rödvin, Montepulciano eller liknande. - Men det går lika bra med Dompa till allt :)

Är det bara jag som läst hela diskussionen, men inte förstår någonting alls? Håller folk med varandra, eller är ni oense? Vad är sakfrågan egentligen, är det om SAS utbud av viner, eller huruvida det är möjligt att känna skillnad på olika viner öht? Det regnar jämförelser och analogier mellan vin till öl till mat... och inte någon av jämförelsena lyckas belysa poängen eller göra den tydligare. Jag kanske är för trött för att förstå? :)

Jag ska försöka mig på att ge min åsikt i det jag tror är frågan som folk tycks diskutera, dvs huruvida man kan känna av smaker och särskilja mellan gott och dåligt.

Jag kan inget om vin och inget om öl. Jag dricker ljus lager för att det smakar lite. Jag kan dock förstå att folk som dricker öl med större intresse än mig kan ha åsikter och kunskaper om olika typer av öl (jag vet inte vad en IPA är ens), och på samma sätt antar jag att folk som är intresserade av viner kan ha åsikter och insikter om detta. Att lägga fram undersökningar som ska visa att folks smaker bara är ett påhittat snobberi, känns som klassisk mindervärdeskomplex och sandlådenivå... Det borde väl inte ens vara föremål för diskussion att det finns mer vedertagna åsikter om vad som är bra vin, bra öl och bra mat?

Ibland börjar ju diskussionerna här bli som ett klassiskt internet-syndrom, känns som man vill prata förbi varandra och hävda sin ståndpunkt tills klockorna stannar..

Det där håller jag verkligen inte med om. 90% ombord i Business är nog inte att klassa som vinkännare, har då denna majoritet ingen talan om vad de tycker smakar bra? Är det bara eliten som testar 10-20 viner i veckan som får komma med utlåtande om ett vin är gott eller inte?

Det är ungefär som att jag skulle säga att någons värderingar om en IPA och dess smak är ointressant för att de inte testat över 100 olika detta år.

Klart det är irrelevant för en frekvent business-resenär som råd att läsa betygssättning på ex. ett flygbolags business class från någon som aldrig flygit annat än coach?

Jag kan ge tusen exempel men poängen är som sagt att du har noll att komma med utan erfarenhet. Om någon säger att vinerna runt 100 kr är bra men som aldrig prövat dyrare viner/viner av hög klass så kan det ju rent LOGISKT enbart vara bra jämfört med andra viner i den klassen. Dvs helt ointressant för oss som dricker viner av högre kvalitet och av erfarenhet vet att det är skillnad.

Sen kan jag tillägga att det absolut finns en hel del passagerare som skulle välja flygbolag efter vinerna de serverar!

Klart det är irrelevant för en frekvent business-resenär som råd att läsa betygssättning på ex. ett flygbolags business class från någon som aldrig flygit annat än coach?

Jag kan ge tusen exempel men poängen är som sagt att du har noll att komma med utan erfarenhet. Om någon säger att vinerna runt 100 kr är bra men som aldrig prövat dyrare viner/viner av hög klass så kan det ju rent LOGISKT enbart vara bra jämfört med andra viner i den klassen. Dvs helt ointressant för oss som dricker viner av högre kvalitet och av erfarenhet vet att det är skillnad.

Sen kan jag tillägga att det absolut finns en hel del passagerare som skulle välja flygbolag efter vinerna de serverar!
Jag håller med om att man har inte mycket att komma emd utan erfarenhet. Har man inte testat en produkt (i det här fallet ett specifikt vin) så ska man inte uttala sig om hur bra/dåligt det är. Att man kan ha en uppfattning om att det troligtvis inte är bra nog för en själv kan man ju självklart tycka till om men att lägga fram det som fakta blir fel enligt mig.

Nu vet jag inte vad det är för klasser på viner du normalt dricker men onekligen sånt som kostar en bra bit över 100 kronor flaskan. Självklart kommer du med stor sannolikhet att bli besviken på ett billigare vin (även om jag tror det finns guldkorn där också). På samma sätt blir jag väldigt besviken på att få en öl som kostar 10 kronor som har minimal smak när jag är van att dricka öl som kostar 3-15ggr så mycket för samma mängd öl där smakerna är väldigt mycket bättre. Det finns dock väldigt mycket bra öl för runt 25 kronor på systemet. Man behöver inte gå upp på 100 kronor flaskan när det kommer till öl för att få något utöver det vanliga.

Utan att veta vad de olika flygbolagen har för budget så skulle jag gissa på att för SAS del så har man lagt större vikt på andra delar av den mjuka servicen än just vin. Tyvärr kan man inte få allt ombord utan det komprommissas ju alltid med något. Annars får vi nog se oss tillbaka till det glada 70-80 talet i flygindustrin där det inte fanns några begränsningar på vad man kunde erbjuda för mat/dryck ombord. Det vore ju tråkigt om vi inte skulle kunna få löjroms-serveringen ombord bara för att vinet ska passa de som normalt dricker viner för 150-300 kronor flaskan (eller vad ni nu brukar betala för vin).

Toppen