Senaste nytt

Diskussion om SAS vin ombord samt annan dryck

Det vore ju tråkigt om vi inte skulle kunna få löjroms-serveringen ombord bara för att vinet ska passa de som normalt dricker viner för 150-300 kronor flaskan
Men att mousserande vinet SAS serverar kostar 457 spänn på bolis är rimligt? Eller det är ok eftersom det har kolsyra eller...?

Jag förstår att du personligen tycker löjrom är viktigare, vilket jag hade respekterat om det inte varit för att du uppenbarligen inte respekterar att andra inte tycker som du.

Det vore ju tråkigt om vi inte skulle kunna få hyfsade viner ombord bara för att vissa ska få sin löjrom... o_O o_O

Men jag säger som Stenmark och ger upp att förklara för dig

Så att säga att man förväntas provsmaka något innan man uttalar sig om kvaliteten är fighting words på Business-class numera?

Låter lite mer än barnsligt att säga att man utgår ifrån att kvaliteten är oacceptabel utan att faktiskt kunna uttala sig om kvaliteten. Och om man vill ha lyxviner ska man nog överväga ett annat flygbolag än SAS.

Men att mousserande vinet SAS serverar kostar 457 spänn på bolis är rimligt? Eller det är ok eftersom det har kolsyra eller...?

Jag förstår att du personligen tycker löjrom är viktigare, vilket jag hade respekterat om det inte varit för att du uppenbarligen inte respekterar att andra inte tycker som du.

Det vore ju tråkigt om vi inte skulle kunna få hyfsade viner ombord bara för att vissa ska få sin löjrom... o_O o_O

Men jag säger som Stenmark och ger upp att förklara för dig
Jag respekterar andras åsikter, men jag behöver nödvändigtvis inte hålla med.
För mig får de gärna ta bort champagne till förmån för något annat då jag bara okynnesdricker det innan takeoff. Det är nog en jäkligt dålig idé skulle bli mer storm då än i en kundvagn med smoothies under #smoothiegate

Löjrom tycker jag är gott men ser det mest som väldigt kul att sas kan bjuda på denna svenska delikatess ombord. Jag kan dock gärna vara utan den, det mesta andra som de har som förrätt är också gott.

Det enda jag önskar mig i Business är en öl som smakar bra, dvs prislappen hamnar troligtvis runt 25-40 kronor flaskan/burken. Till mat räcker kött och potatis där köttet inte är skosula. Resten kan jag faktiskt vara utan även om jag förutsätter att det finns soft drinks och ett standardutbud på alkoholhaltiga drycker.

SAS erbjuder ändå mycket bra dryck ombord även om vinet inte är det mest namnkunniga och tydligen inte smakar tillräckligt bra.
SAS vill ju satsa på nordiska produkter och då får onekligen vinet inte så stort utrymme då det mig veterligen inte finns direkt mycket vin från våra regioner. Istället har vi fått svensk whisky, norsk gin och sake, dansk öl och vodka.

Tycker vi ska vara stolta över denna del i menyn ombord på sas även om det betyder att vinerna inte håller världsklass. (Mikkeller ölen på flaska är från danskt företag som dock brygger denna typ av öl i Belgien)
1494276259005992428576.jpg

Grattis SAS till att ha årets bästa Champagne i business! Åtminstone enligt svenska tidskriften "Allt om Vin" som utsett Charles Heidsieck Brut Réserve som bäst i test 2017.
Tvåa kom Louis Roederer Brut Premier och trea Palmer blanc de blanc.

Nu väntar vi bara på en uppryckning när det gäller det vita och det röda utbudet.
Ska man följa Allt om Vins topplista bör ni satsa på Weingut Jurtschitsch Grüner Veltliner och Alvarinho Contacto när det gäller vita, och Château Bouscassé (Madiran) och Borgogno No Name på den röda sidan.

Håller med argument ovan. Trevligt att sas slår ett slag för nordiska produkter. Gillar skarpt Harahorn gin. Fortsätt med detta sas!

En billig vit italiensk verdicchio skrev:
Ursäta om jag hoppar långt bak i tråden men naär man negativt generaliserar kring personliga vinpreferenser får jag något mörkt i blicken. Till att börja med är det väldigt svårt att tala om”dåliga” viner då smak är högst individuellt. Att sedan börja ge sig på druvor så har man verkligen börjat tassa på fiendeland. När jag se att man ”dissar” fransk Sauvignon Blanc så lär man inte ha provat mycket av denna druva från detta land. Om jag säger Sancenrre till någon form av skaldjur tror jag att många fårstår. Krispigt och torrt med en magisk sammansvetsning till maten. Även om man är Världens bästa Sommelier så är preferenserna individuella. Sluta skriv folk på näsan.

11AFDC85-3CF5-4598-91DF-873A935EBDF7.jpeg

På SK984, Tokyo - Köpenhamn, för någon timme sedan fick vi sedvanlig Charles på marken men väl i luften fanns en härlig Rosé-variant från 2006. Nyhet för mig och verkade även vara en nyhet för personalen. Och verkade inte vara specifikt för Tokyo-linjen.

För min del var det väldigt kul att bryta av med lite rosé. Någon mer som har stött på?

Visa bifogad bild 75412

På SK984, Tokyo - Köpenhamn, för någon timme sedan fick vi sedvanlig Charles på marken men väl i luften fanns en härlig Rosé-variant från 2006. Nyhet för mig och verkade även vara en nyhet för personalen. Och verkade inte vara specifikt för Tokyo-linjen.

För min del var det väldigt kul att bryta av med lite rosé. Någon mer som har stött på?
Den är ny sedan 1a maj, vet dock inte hur länge den ska finnas.
http://www.businessclass.se/forum/threads/sas-serverar-charles-heidsieck-rosé-2006-ombord.93368/

Drack också Charles Rosé idag på väg till LAX. Kul att prova och det passade bra till den rökta torsken. Men tycker den "vanliga" Charles är godare trots allt. Det verkade personalen också tycka

Toppen