Senaste nytt

Diskussion om SAS vin ombord samt annan dryck

Har haft vänner som dricker en hel del vin men inte på något sätt är vinkännare och de har tyckt att vinerna ombord varit betydligt bättre än vad de brukar dricka (viner runt 100 kronor på systembolaget).

Är man inte på något sätt vinkännare är väl ett utlåtande om vinerna rätt ointressant?

Vill tillägga att jag diggar Charles trots hypen. Det är ett grymt bubbel även om man lätt skulle kunna tro annat med allt snack om att det vunnit priser(varning!) och baserat på 2008(toppår i Champagne). Normalt sett är det bara skräpviner som "vinner priser"...

Jag brukar köpa det för runt 30 euro vilket jag tycker är schysst. Svenska importören är för dyr.

För 4-500 Sek finns massvis med bubbel som står sig.

Det som jag stör mig på är att man inte kan kosta på bättre än en medelklass restaurangs husvin vad gäller det stilla vinet när man tar upp till 30 lax för en biljett.

Det som jag stör mig på är att man inte kan kosta på bättre än en medelklass restaurangs husvin vad gäller det stilla vinet när man tar upp till 30 lax för en biljett.
De som betalar 30.000 kronor (jag tolkar 30 lax som 30.000 kr) för SAS Business, betalar inte det priset för vinet utan för flexibilitet.
Det finns folk (företag) som betalar mer än så för en Economy class biljett, ifall man behöver att resa långt med kort varsel.

Annars kan man hitta SAS Business biljett för från runt 15.000 SEK.

De som betalar 30.000 kronor (jag tolkar 30 lax som 30.000 kr) för SAS Business, betalar inte det priset för vinet utan för flexibilitet.
Det finns folk (företag) som betalar mer än så för en Economy class biljett, ifall man behöver att resa långt med kort varsel.

Annars kan man hitta SAS Business biljett för från runt 15.000 SEK.
Fakta ang priset i den här tråden som jag tror 99% här redan vet...

Exakt hela poängen med den här diskussionen är just att pris kontra det man får brister. Men om du inte har en susning om kvalitet på vin och kanske är helt ointresserad av vin kanske du inte har något att tillföra i den här tråden heller?

Exakt hela poängen med den här diskussionen är just att pris kontra det man får brister. Men om du inte har en susning om kvalitet på vin och kanske är helt ointresserad av vin kanske du inte har något att tillföra i den här tråden heller?
Det står "vin samt annan dryck" i trådrubriken så får jag diskutera om téet här väl?

Det var du som tog upp biljettpriset i den här diskussionen först, inte jag.

Är man inte på något sätt vinkännare är väl ett utlåtande om vinerna rätt ointressant?
Förlåt men ändras smaken av ett vin huruvida man har vinkunskap? Det är väldigt mycket branding, bara kolla på alla blindtester som utförts där billiga viner vunnit stort mot dyra viner från fina slott. Det är väldigt mycket sofistikerat märkesrunkande, tycker jag.

Det där håller jag verkligen inte med om. 90% ombord i Business är nog inte att klassa som vinkännare, har då denna majoritet ingen talan om vad de tycker smakar bra? Är det bara eliten som testar 10-20 viner i veckan som får komma med utlåtande om ett vin är gott eller inte?

Det är ungefär som att jag skulle säga att någons värderingar om en IPA och dess smak är ointressant för att de inte testat över 100 olika detta år.

Vill tillägga att jag diggar Charles trots hypen. Det är ett grymt bubbel även om man lätt skulle kunna tro annat med allt snack om att det vunnit priser(varning!) och baserat på 2008(toppår i Champagne). Normalt sett är det bara skräpviner som "vinner priser"...

Jag brukar köpa det för runt 30 euro vilket jag tycker är schysst. Svenska importören är för dyr.

För 4-500 Sek finns massvis med bubbel som står sig.

Jag har ingen kritik mot "Charles" jag hävdar ju att den är ok.
Mitt fokus i mitt första inlägg 5 maj va ju de usla stilla vinerna som inte
hänger ihop, på franska, " marie bien" med den numera ganska bra mat som serveras.

Förlåt men ändras smaken av ett vin huruvida man har vinkunskap? Det är väldigt mycket branding, bara kolla på alla blindtester som utförts där billiga viner vunnit stort mot dyra viner från fina slott. Det är väldigt mycket sofistikerat märkesrunkande, tycker jag.
Kan du inte länka till några av alla de blindtester där billiga viner (sub hundra gissar jag utifrån denna diskussionen) vinner stort mot dyra viner från fina slott (är det över 500-1000 kronor då?). Jag är genuint intresserad, så är också min plånbok.

Det där håller jag verkligen inte med om. 90% ombord i Business är nog inte att klassa som vinkännare, har då denna majoritet ingen talan om vad de tycker smakar bra? Är det bara eliten som testar 10-20 viner i veckan som får komma med utlåtande om ett vin är gott eller inte?

Det är ungefär som att jag skulle säga att någons värderingar om en IPA och dess smak är ointressant för att de inte testat över 100 olika detta år.
Självklart har alla rätt till sin åsikt vad man tycker är gott och inte. Däremot så är det väl inget konstigt att en som provar vin som profession har mer att jämföra med och även lättare kan sätta ord på vad som är bra och dåligt. Det var väl inget med någon elit att göra? Det ligger ju i tiden att alla människors åsikt skall vara exakt lika mycket värda "jag har kanske inte rätt men det är ändå så jag tycker och min åsikt skall också räknas". Dock finns det en anledning att vissa jobbar med det och andra inte. Jag skulle tex inte hävda att min åsikt hur man drar vatten i ett badrum är lika mycket värd som en genomsnittlig rörmokares. Samma sak är det ju med vin, vissa är helt enkelt bättre än andra på det (däremot inte sagt att någon i just denna diskussion är det).

Toppen