Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tonton

Medlem
Jag använder mig alltid av en "standardmall" när jag skickar in EU 261/2004-ärenden (till stor del baserad på denna tråden och allmän googling om 261/2004)

Tänkte att jag kunde dela mig av den - oavsett hur bra eller dålig ni tycker att den är :D

EU 261/2004 mall skrev:
Hej,

Jag skriver till er angående flight _______ den ____________ från _______ till _______ med planerad avgångstid _______.
Min bokningsreferens är _____________. Denna flygning blev _____ , vilket resulterade att jag ankom till min slutgiltiga destination ____ minuter sent.

I enlighet med EU-förordning (EG) 261/2004 så begär jag €______.

Jag vill också uppmärksamma er EG-domstolens dom i mål C-257/14 den 17 september 2015 där det anges att passagerarna har rätt till ersättning även när förseningar eller inställningar är orsakade på grund av oförutsedda tekniska fel.

Betalningen kan föras in till samma konto som jag betalat resan med.

Hälsningar,

Som Ni ser så nämner jag redan i första kontakten att tekniska fel inte är extra ordinära händelser. Om det är smart eller inte, det vet jag inte. Men so far så har det alltid fungerat :)
 

Avgeek

Medlem
Ok, tack båda för svar, jag kände inte till det undantaget och det kan väl kvitta egentligen.

Nu är jag ombokad till flyget 10:30 på onsdag istället. Då är bara frågan: Vad kan vara ett skäligt pris för en natt på hotell på Arlanda som jag får ersättning från Air Berlin för?
Just nu ligger spannet för de relevanta hotellen från 1143 sek (Best Western) till 2745 sek (Radisson SkyCity).
Man kanske bara får en schablonsumma som de anser täcker mat & övernattning?
Har någon praktisk erfarenhet av en liknande situation när man fått info i så här relativt god tid i förväg? Jag har ju råkat ut för akuta förseningar några gånger men då får man ju vouchers och övernattning "manuellt" av personal på flygplatsen.
Du ska alltså inte ta in på lyxhotell, men jag skulle säga att cirka 2000 kr är helt rimligt för samma dags-bokning i Sverige. Det finns inget schablonbelopp, förordningen säger att det ska vara 'skäliga' kostnader och så länge du kan argumentera för varför behovet fanns så är det inga problem.
 

NyfikenGrau

Medlem
Stort tack @Avgeek, jag tycker biljetten för mitt anslutande inrikesflyg (inkl. bokningsdatum) borde vara argument nog och jag ska vara återhållsam med hotellbudgeten. Kanske kan vara vettigt att ta kvällsmaten på hotellet så hamnar allt på en räkning/ett kvitto.
 

palmen

Moderator
Stort tack @Avgeek, jag tycker biljetten för mitt anslutande inrikesflyg (inkl. bokningsdatum) borde vara argument nog och jag ska vara återhållsam med hotellbudgeten. Kanske kan vara vettigt att ta kvällsmaten på hotellet så hamnar allt på en räkning/ett kvitto.
Bokar inte flygbolaget in dig på ett hotell i dessa situationer? Trodde det var det vanliga när man tvingas till övernattning. Skulle nog se till att ha godkänt från bolaget att få ta utgiften själv och kräva in pengar efteråt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Bokar inte flygbolaget in dig på ett hotell i dessa situationer? Trodde det var det vanliga när man tvingas till övernattning. Skulle nog se till att ha godkänt från bolaget att få ta utgiften själv och kräva in pengar efteråt.

Jag kan absolut vänta och se, det var precis detta jag undrade över eftersom jag hittills bara råkat ut för akuta förseningar/inställda flyg, alltså fått reda på problemet på flygplatsen. I de lägena sköts ju allt automatiskt.
Då går jag först bort till Air Berlins incheckningsdisk (ligger väl till höger precis innan själva T2 om man kommer från T4-hållet, om jag minns rätt) och ser om någon representant är där, annars bokar jag själv. Tack för tipset, kanske är säkrast att göra så!
 

Agö

Medlem
Jag kan absolut vänta och se, det var precis detta jag undrade över eftersom jag hittills bara råkat ut för akuta förseningar/inställda flyg, alltså fått reda på problemet på flygplatsen. I de lägena sköts ju allt automatiskt.
Då går jag först bort till Air Berlins incheckningsdisk (ligger väl till höger precis innan själva T2 om man kommer från T4-hållet, om jag minns rätt) och ser om någon representant är där, annars bokar jag själv. Tack för tipset, kanske är säkrast att göra så!
Jag skulle ringa och be dom boka in dig på ett hotell.
 

henke12

Medlem
Snabb fråga från mobilen,
Har en kompis som skulle flyga ARN-ORD med SK945 men det blev inställd och istället tog CPH-ORD SK943 omvägen via ARN. (så de flög CPH-ARN-ORD)
Han blev 2-3h sen,

Visst bör det bli 600€ ?

Stort tack på förhand!
 

fcx

Medlem
Snabb fråga från mobilen,
Har en kompis som skulle flyga ARN-ORD med SK945 men det blev inställd och istället tog CPH-ORD SK943 omvägen via ARN. (så de flög CPH-ARN-ORD)
Han blev 2-3h sen,

Visst bör det bli 600€ ?

Stort tack på förhand!

Ser inte varför det ska ge ersättning. Om förseningen är mer än 3 timmar borde det dock ge 600€.
 

freppa87

Medlem
Tänkte be om råd och tips om (eventuellt) nästa steg i process mot Lufthansa. Jag skulle ha flugit LH808 Frankfurt - Stockholm den 9e Februari (21:40, startade från Wien med LH1243) som blev inställd och jag blev ombokad till dagen efter. Inga mer detaljer än att ena motorn visat felindikationer under uppstart och att inget nytt flyg går tidigare än dagen efter (något om curfew på flygplatsen). Blev ombokad och kom hem 08:40 dagen efter. Skickade in om claim till Lufthansa och fick detta svar:

We truly regret that you were affected by a cancellation on your journey from Frankfurt to Stockholm on 9 February 2017. Any change to your anticipated schedule can be stressful and your frustration under these circumstances is understandable. We sincerely apologise for the inconvenience this caused.


The reason for the cancellation of your flight was a technical defect. We are fully aware that our passengers choose to fly with us because Lufthansa is known for punctuality and reliability, and we do everything in our power to meet this expectation. This problem is rare and not foreseeable or avoidable.


The EC regulation 261/2004 does not grant compensatory payment in this case. We therefore hope for your understanding that we cannot meet your request for compensation.

Kollar jag på wikisidan om 261/2004 kan man se tex Jet2 vs. Huzar som skulle indikera att detta INTE är en extraordinär omständighet, men mer detaljer kanske behövs för att faställa det?

Vad ska man svara Lufthansa?

Inga konstigheter. Tekniska fel anses inte som "extraordinär händelse", och täcks av EC 261/2004. De vill försöka krypa ur ersättningen, för de flesta ger sig. Skicka detta till dem, bör få dem att betala upp omgående: http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2015-09/cp150105en.pdf

Tackar för snabbt svar! Har återkopplat till Lufthansa, återkommer här sen med resultat.

Lufthansa ringde nu precis och kommer betala ut ersättning på 250€. Ordningen var något liknande "Even though it was a technical issue we are paying 250€ out of goodwill". Snabbt löst av lufthansa, återkoppling både första och andra gången under 12h.
 
Toppen