Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
Också drabbad av "markstrejken" i Berlin nu, fick precis mail från Air Berlin om att flyget imorrn kväll från Arlanda till Berlin är inställt och att jag skulle ringa telefonnumret som står på mitt statuskort (topbonus gold).
Vad är rimligt att be om? Jag är personligen nöjd om de betalar en hotellnatt på Arlanda (kommer dit med inrikesflyg några timmar före inställd avgång) och bokar om mig till flyget onsdag förmiddag som förhoppningsvis går enligt tidtabell. Är det för mycket/för lite att begära eller tänker jag fel på annat sätt?
Tack för ev svar :)
Här är en bra länk.

Flygstrejk - Konsument Europa

"Du som drabbas av en inställd flygning på grund av strejk har framförallt dessa rättigheter:
  • Rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten.
  • Rätt till mat och dryck.
  • Rätt till boende på hotell.
  • Du kan även ha rätt till ersättning för utlägg eller kompensation.
Vid en flygstrejk har du alltid rätt till assistans. Tänk på att om du väljer återbetalning av biljetten så har flygbolaget inte längre någon skyldighet att betala för hotell eller mat.

Vid extraordinära omständigheter vid ett inställt flyg kan flygbolaget helt eller delvis befrias från sitt ansvar att betala ut ersättning. Bedömningen om en omständighet är extraordinär eller inte görs alltid från fall till fall.

Det innebär att det inte finns några bestämda situationer som alltid är extraordinära. Grundregeln är dock att vid strejk gäller samma regler som för inställt och försenat flyg."
 

NyfikenGrau

Medlem
Stort tack, @Agö, jäklar vilket snabbt svar :)

Okej återbetalning är ju uteslutet då, gäller bara att fråga om hur mat- och logiersättningen fungerar rent praktiskt fram till nästa möjliga avgång till Berlin då - eller om det kanske är enklare att jag gör utläggen så länge och kräver ersättning i efterhand för mat på kvällen och hotellövernattning.
 

Agö

Medlem
Stort tack, @Agö, jäklar vilket snabbt svar :)

Okej återbetalning är ju uteslutet då, gäller bara att fråga om hur mat- och logiersättningen fungerar rent praktiskt fram till nästa möjliga avgång till Berlin då - eller om det kanske är enklare att jag gör utläggen så länge och kräver ersättning i efterhand för mat på kvällen och hotellövernattning.
Det är inte ovanligt att bolag (på frivillig basis) erbjuder möjlighet till återbetalning som ett sätt att slippa hantera kunder (gäller dock oftast längre strejker). Det är dock sällan ett bra alternativ för resenären om man måste resa ett visst datum, du får ju då stå kostnaden för den nya (oftast betydligt dyrare) biljetten.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är inte ovanligt att bolag (på frivillig basis) erbjuder möjlighet till återbetalning som ett sätt att slippa hantera kunder (gäller dock oftast längre strejker). Det är dock sällan ett bra alternativ för resenären om man måste resa ett visst datum, du får ju då stå kostnaden för den nya (oftast betydligt dyrare) biljetten.

Jo, jag utgår ifrån att de proaktivt kommer föreslå återbetalning som den enda självklara lösningen när jag ringer..om jag fattar infon i länken rätt har jag fortfarande rätt till 250 euro schablonersättning utöver mat och logi, det är ju verkligen konsumentvänligt detta! Nitlotten i just detta fall drar tydligen de som är bokade på inrikesflyg i Tyskland - de blir standardmässigt ombokade till tåg eller buss, ett tveksamt nöje i ett land där storstäderna ligger omkring 60-80 mil från varandra...
 

freppa87

Medlem
Tänkte be om råd och tips om (eventuellt) nästa steg i process mot Lufthansa. Jag skulle ha flugit LH808 Frankfurt - Stockholm den 9e Februari (21:40, startade från Wien med LH1243) som blev inställd och jag blev ombokad till dagen efter. Inga mer detaljer än att ena motorn visat felindikationer under uppstart och att inget nytt flyg går tidigare än dagen efter (något om curfew på flygplatsen). Blev ombokad och kom hem 08:40 dagen efter. Skickade in om claim till Lufthansa och fick detta svar:

We truly regret that you were affected by a cancellation on your journey from Frankfurt to Stockholm on 9 February 2017. Any change to your anticipated schedule can be stressful and your frustration under these circumstances is understandable. We sincerely apologise for the inconvenience this caused.


The reason for the cancellation of your flight was a technical defect. We are fully aware that our passengers choose to fly with us because Lufthansa is known for punctuality and reliability, and we do everything in our power to meet this expectation. This problem is rare and not foreseeable or avoidable.


The EC regulation 261/2004 does not grant compensatory payment in this case. We therefore hope for your understanding that we cannot meet your request for compensation.

Kollar jag på wikisidan om 261/2004 kan man se tex Jet2 vs. Huzar som skulle indikera att detta INTE är en extraordinär omständighet, men mer detaljer kanske behövs för att faställa det?

Vad ska man svara Lufthansa?
 

Avgeek

Medlem
Tänkte be om råd och tips om (eventuellt) nästa steg i process mot Lufthansa. Jag skulle ha flugit LH808 Frankfurt - Stockholm den 9e Februari (21:40, startade från Wien med LH1243) som blev inställd och jag blev ombokad till dagen efter. Inga mer detaljer än att ena motorn visat felindikationer under uppstart och att inget nytt flyg går tidigare än dagen efter (något om curfew på flygplatsen). Blev ombokad och kom hem 08:40 dagen efter. Skickade in om claim till Lufthansa och fick detta svar:

We truly regret that you were affected by a cancellation on your journey from Frankfurt to Stockholm on 9 February 2017. Any change to your anticipated schedule can be stressful and your frustration under these circumstances is understandable. We sincerely apologise for the inconvenience this caused.


The reason for the cancellation of your flight was a technical defect. We are fully aware that our passengers choose to fly with us because Lufthansa is known for punctuality and reliability, and we do everything in our power to meet this expectation. This problem is rare and not foreseeable or avoidable.


The EC regulation 261/2004 does not grant compensatory payment in this case. We therefore hope for your understanding that we cannot meet your request for compensation.

Kollar jag på wikisidan om 261/2004 kan man se tex Jet2 vs. Huzar som skulle indikera att detta INTE är en extraordinär omständighet, men mer detaljer kanske behövs för att faställa det?

Vad ska man svara Lufthansa?
Inga konstigheter. Tekniska fel anses inte som "extraordinär händelse", och täcks av EC 261/2004. De vill försöka krypa ur ersättningen, för de flesta ger sig. Skicka detta till dem, bör få dem att betala upp omgående: http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2015-09/cp150105en.pdf
 

freppa87

Medlem

mha321

Medlem
Jo, jag utgår ifrån att de proaktivt kommer föreslå återbetalning som den enda självklara lösningen när jag ringer..om jag fattar infon i länken rätt har jag fortfarande rätt till 250 euro schablonersättning utöver mat och logi, det är ju verkligen konsumentvänligt detta! Nitlotten i just detta fall drar tydligen de som är bokade på inrikesflyg i Tyskland - de blir standardmässigt ombokade till tåg eller buss, ett tveksamt nöje i ett land där storstäderna ligger omkring 60-80 mil från varandra...
Just de 250 får man väl inte vid strejk om jag förstått rätt. Kommer inte ihåg referensen, men har bestämt för mig att jag läst det mer än en gång. Däremot duty of care.

Allt beror ju på hur viktigt det är att vara framme i Berlin. Har man tider att passa så är det väl inte helt fel att flyga till Hamburg och bli bokad på tåget sista sträckan.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ok, tack båda för svar, jag kände inte till det undantaget och det kan väl kvitta egentligen.

Nu är jag ombokad till flyget 10:30 på onsdag istället. Då är bara frågan: Vad kan vara ett skäligt pris för en natt på hotell på Arlanda som jag får ersättning från Air Berlin för?
Just nu ligger spannet för de relevanta hotellen från 1143 sek (Best Western) till 2745 sek (Radisson SkyCity).
Man kanske bara får en schablonsumma som de anser täcker mat & övernattning?
Har någon praktisk erfarenhet av en liknande situation när man fått info i så här relativt god tid i förväg? Jag har ju råkat ut för akuta förseningar några gånger men då får man ju vouchers och övernattning "manuellt" av personal på flygplatsen.
 
Toppen