Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ajdå, det var ju synd. Stort tack för era svar. Är det någon idé att rikta något anspråk mot United då i så fall (utan hänvisning till EU261/2004)?

så händer det igen... försenad inkommande flyg, således avgår mitt flyg sent och jag tappar anslutningsflyget. Blir ombokat till nästa, landar hem 4 timmar efter ursprungig tidtabell. Klockren case, MEN, när jag läser igen SAS kompensation så talas det om 1) försenade flyg och 2) inställda flyg. Om man missar connection, vilken kategori tillhör den då? Kanske dum fråga men vill vara idiotsäker för att man får ju ingen kompensation som 250/400€ som man får ifall inställt flyg. Första segmenten var alltså en timme senad, som iofs är inget konstigt, men ledde till att missa andra flyget och därmed ombokning (dvs. alrdig "inställd")
Tackar för hjälpen

Den händige bygger ett skal runt länken och kör den som en skriptad sida direkt i browsern.
Satte ihop ett enkelt snabbhack. Klipp in nedan text i valfri texteditor och döp filen till valfrittnamn.html och öppna sedan i din webbläsare. Jag har provat med Firefox och Internet Explorer och det verkar fungera...
Kod:
<html>

<head>
        <title>Flight status check</title>
        <script language="javascript">
            function getData(){
                var date = document.getElementById("Flightdate").value;
                var dep = document.getElementById("B_LOCATION").value;
                var arr = document.getElementById("E_LOCATION").value;
                var airline = document.getElementById("AIRLINE_CODE").value;
                var flight = document.getElementById("FLIGHT_NUMBER").value;

var sourceurl = "http://wftc3.e-travel.com/PL/xthai5/EN/FlifoInfoServlet?LANGUAGE=GB&SITE=TG5&B_DATE=" + date + "0700&B_LOCATION=" + dep + "&E_LOCATION=" + arr + "&AIRLINE_CODE=" + airline + "&FLIGHT_NUMBER=" + flight;

document.getElementById("url").innerHTML = "<i>Displaying URL:</i> " + sourceurl;

document.getElementById("result").width = "800px";
                document.getElementById("result").height = "2000px";
                document.getElementById("result").src = sourceurl;
            }
        </script>
    </head>

<body>
        <h1>Flight status check</h1>
        <form>
            <fieldset>
                <table>
                    <tr>
                        <td>Date of flight:</td>
                        <td><input type="text" id="Flightdate" autofocus /></td>
                        <td><i>Example:</i> 20160101</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td>Departure airport:</td>
                        <td><input type="text" id="B_LOCATION" name="B_LOCATION" /></td>
                        <td><i>Example:</i> ARN</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td>Arrival airport:</td>
                        <td><input type="text" id="E_LOCATION" name="E_LOCATION" /></td>
                        <td><i>Example:</i> LAX</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td>Airline:</td>
                        <td><input type="text" id="AIRLINE_CODE" name="AIRLINE_CODE" /></td>
                        <td><i>Example:</i> SK</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td>Flight no:</td>
                        <td><input type="text" id="FLIGHT_NUMBER" name="FLIGHT_NUMBER" /></td>
                        <td><i>Example:</i> 939</td>
                    </tr>
                </table>
            </fieldset>
            <input type="button" value="Retrieve flight status" onclick="getData();" />
        </form>
        <div id="url"></div>
        <iframe id="result" frameborder="0" src="#" width="1px" height="1px" />
    </body>

</html>

så händer det igen... försenad inkommande flyg, således avgår mitt flyg sent och jag tappar anslutningsflyget. Blir ombokat till nästa, landar hem 4 timmar efter ursprungig tidtabell. Klockren case, MEN, när jag läser igen SAS kompensation så talas det om 1) försenade flyg och 2) inställda flyg. Om man missar connection, vilken kategori tillhör den då? Kanske dum fråga men vill vara idiotsäker för att man får ju ingen kompensation som 250/400€ som man får ifall inställt flyg. Första segmenten var alltså en timme senad, som iofs är inget konstigt, men ledde till att missa andra flyget och därmed ombokning (dvs. alrdig "inställd")
Tackar för hjälpen
Om jag kommer ihåg rätt så är praxis att en försening på mer än 3 (tror det är 3) timmar kan likställas med inställt flyg vad det gäller rätt till ersättning.

Om jag kommer ihåg rätt så är praxis att en försening på mer än 3 (tror det är 3) timmar kan likställas med inställt flyg vad det gäller rätt till ersättning.

Det står så här: "om ditt flyg blir mer än 3 timmar försenat vid ankomst gäller samma regler som beskrivs i punkt 2E (...kompensation)" så jag får väl tolka det gälla i mitt fall...mjaa det blev strax över 1500km enligt gcmapper så det ska bli 400€ i mitt fall då. Nöjer mig med det.

Ajdå, det var ju synd. Stort tack för era svar. Är det någon idé att rikta något anspråk mot United då i så fall (utan hänvisning till EU261/2004)?
Självklart - du kommer att förgylla någons dag på Uniteds kundtjänst med ett gott skratt. Möjligen riskerar du att bli ersättningsskyldig för de datorer som förstörs när de skrattar så pass hårt att de välter ut sin StarBucks-kopp över dem.

Jag tror i ärlighetens namn inte att du har någonting alls att hämta för en flight som blev försenad för tre år sedan. Det är vardagsmat i USA att flighter blir sena och det finns ingen lagstiftning som skyddar dig.

Hej!

Ska flyga ARN-LHR-MIA-CUN snart. Första benet är BA, alla andra AA.
Min anslutning i MIA är precis MCT, och har hört lite mardrömshistorier om anslutningar där..
Hur som helst, tänkte kolla om förordningen är tillämplig ifall jag missar flyget till CUN och måste sova i Miami? Sista flyget för kvällen..

Hej!

Ska flyga ARN-LHR-MIA-CUN snart. Första benet är BA, alla andra AA.
Min anslutning i MIA är precis MCT, och har hört lite mardrömshistorier om anslutningar där..
Hur som helst, tänkte kolla om förordningen är tillämplig ifall jag missar flyget till CUN och måste sova i Miami? Sista flyget för kvällen..

Om du menar i att du missar flighten beroende på att flighten från LHR till MIA är försenad har du antagligen rätt till kompensation om man läser European Commission - PRESS RELEASES - Press release - Passengers on connecting flights must be compensated when their flight arrives at the final destination at least three hours late men det är inte helt solklart.

Självklart - du kommer att förgylla någons dag på Uniteds kundtjänst med ett gott skratt. Möjligen riskerar du att bli ersättningsskyldig för de datorer som förstörs när de skrattar så pass hårt att de välter ut sin StarBucks-kopp över dem.

Jag tror i ärlighetens namn inte att du har någonting alls att hämta för en flight som blev försenad för tre år sedan. Det är vardagsmat i USA att flighter blir sena och det finns ingen lagstiftning som skyddar dig.

Om du menar i att du missar flighten beroende på att flighten från LHR till MIA är försenad har du antagligen rätt till kompensation om man läser European Commission - PRESS RELEASES - Press release - Passengers on connecting flights must be compensated when their flight arrives at the final destination at least three hours late men det är inte helt solklart.

Betyder inte detta att om du har genom gående biljett med EU bolag att du får / ska få comp. även om förseningen är utanför EU.
Läser jag fel??. Det är 3 tim till slut dest. som gäller.

Toppen