Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Blev genom auktionen uppgraderad från Plus (S-klass) till Business på SFO-CPH. Business blev Z-klass (Business Saver) och således gav resan samma antal poäng som om jag flugit på min ursprungliga Plus-biljett. Ska det vara så? Lovar inte SAS: "Tjäna ännu fler EuroBonus-poäng"??
Det var så redan under Optiontown eran, men det kanske står tydligare nu att det ska ge mer poäng. Hade varit intressant att få ett svar från SAS.
Än mer intressant att veta vilken bokstav de bokar om till på shorthaul.

Uppgraderade mig med Plusgrader CPH till MIL. Klassen på biljetten sa C.
Men intjänade poäng blev bara 1875 mot tidigare 2500. (Jag är Guld.)

En försämring alltså.

Det slog mig precis, jag har en förfrågan om uppgradering från Plus till Business IAD-CPH och lämnat mitt Diners som betalkort, nu var jag tvungen att spärra detta kort i veckan och har fått ett nytt kort. Detta betyder att de inte kan ta betalt för en ev. uppgradering, blir väl likadant när man får sitt årliga byte av Dinerskortet, eller är det exakt samma kortnummer vid det bytet?
En fördel med OT att de tog betalt direkt och sedan krediterade det kortet om inte uppgraderingen inte gick igenom. Vid kortbyte så fick man ringa till MasterCard och be dem flytta över beloppet till de nya kortet.
Kortnumret borde vara det samma enbart cvv-koden som är annorlunda (unik för varje nytt kort) men ser helt klart att det kan bli problem. Enklaste vore ju om de kopplade på möjligheten med PayPal som för vanliga biljetter

Den uppgraderade klassen är A och ej Z som förut så nog är det en försämring. C i det här fallet är kabinklassen.
Trist...det kommer väl sannolikt också täppa till kryphålsmöjligheten att boka om med hjälp en uppgradering då A i princip aldrig säljs tätt in på avgång.

Kortnumret borde vara det samma enbart cvv-koden som är annorlunda (unik för varje nytt kort) men ser helt klart att det kan bli problem. Enklaste vore ju om de kopplade på möjligheten med PayPal som för vanliga biljetter
Har fått helt nytt nummer och inte bara CCV, det kanske är samma nummer när kortet förlängning med ett år men bara ett nytt CCV. Jag tar bort förfrågan och gör en ny med nya kortet.

Jag tycks inte heller kunna ändra de bud jag la för några dagar sedan, varken belopp eller önskad uppgraderad klass.
@Johanna Jag kom på (medan jag väntade på att få svar från kundtjänstchatt) att det funkar att ändra bud om jag öppnar bekräftelse-mailet för de ursprungliga buden och klickar på avsedd länk i meddelandet (men fortfarande grått om jag matar in namn och bokningsnummer utan länk). Har du lyckats på annat vis?

Fråga, någon som fått igenom ett bud GO till PLUS och sen fått en CU på samma bokning PLUS till BUSINESS ?

Skulle va intressant om det skulle gå.

Är det någon mening att skambjuda på Hong Kong-flighterna eller brukar det vara knökfullt?
Jag la 1300SEK på flighten till HKG på fredag GO->PLUS. Äh bara kör!

Toppen