Senaste nytt

Diskussion om hotell i Mersin mm

Funderade lite mer på detta. Kanske vore det bättre med reglerad turism där marknaden inte själva får bestämma vart de vill resa på semester. Lite sådan där old school-kommunism goes 2016? Då kan man ju fördela turister över områden så att Mersin, Västerås och Paris får en lika stor andel turister per år.

Det är ju du som vill reglera vad man får tycka och på vilka grunder TS väljer resa? Vi kan inte lita till att människan är fri och kapabel att själv resonera om Mersin om jag inte gett ut en lista med pros and cons.
Jag får ju inte ens tycka att Mersin är bra iom att det inte följer marknaden. Vi har alltså inte ens yttrandefrihet i din verklighet....

Billiga nätter, sol och bad. Klarar han inte av att googla mer info om Mersin, ifall han även önskar "barnvänligt, tiggarfritt o säkrare än i Sveg" så är det i min värld dennes problem.

Det är alltid resenärens eget ansvar. Men du måste väl också förstå att någon annan kan komma att rikta en invändning mot det du skriver? Det finns personer på det här forumet som aldrig någonsin skulle se att t.ex. flygbolaget SAS gör eller ens kan göra fel. Det brukar då påpekas av andra. Inte märkligare än så.

Jag tror du kan vara lugn över mitt felanvändning av "anslutning till vatten" (alla utlänningar kan inte bemästra det svenska språket med sådan fulländning som dig) iom att jag knappast tror de läser innehåll i vårt gnabbande för att fortsatt söka anledningar för Mersin-resor. Tror du? SKa försöka skriva: I nära anslutning till vatten....eller vad som nu är korrekt. Närhet till vatten (?) 1.5km till vatten (?)

I nära anslutning till vatten kan möjligtvis fungera. Lite mäklarvarning på det dock.

Anledningen till den olika behandlingen av Frankrike och Turkiet skrev jag om i samma inlägg du citerade, men kan förtydliga: Folk har varit i Paris och gillar det. Statistiken för att en potentiell bomb briserar i Paris upplevs inte som tillräckligt i relation till att inte får återuppleva den fantastiska staden. I fallet Mersin väljer man bort något man inte vet något om - enklare.
Sedan tror jag att du håller med om att det finns en mer positiv bild av Frankrike än Turkiet i stort.....men den har mer historia. Ska man få sota för hundraåriga synder blir det svårt att resa :)

Det är korrekt men ingen rök utan eld. Oroligheterna har nu pågått ett tag vilket förstås är anledningen till att turismen fortsätter att minska i Turkiet. Du skriver att man inte vet något om Mersin. Det kanske är korrekt men jag har tidigare listat lite fakta och folk är inte dummare än att de väljer andra, på pappret säkrare alternativ för sol och bad än Turkiet.

Det är ju du som vill reglera vad man får tycka och resa? Vi kan inte ens leta till att människan är fri och kapabel att själv resonera om Mersin om jag inte gett ut en lista med pros and cons.
Jag får ju inte ens tycka att Mersin är bra iom att det inte följer marknaden. Vi har alltså inte ens yttrandefrihet i din verklighet....

Inte alls. Du tycker ju att marknaden är orättvis och dum. Själv har jag gjort ett litet försök att förklara prissättningen av awards på Radisson Blu Mersin mot bakgrund av att du tyckte att det är ett prismässigt guldkorn.

Du får självklart tycka att Mersin är bra men du saknar ju skäl för din bedömning. Du har ju inte ens varit där.

Har du funderat mer på varför Carlson Rezidor sänkte detta hotell till kategori 1 2013 och varför det alltjämt är kvar i denna kategori?

Har funderat och kommit fram till att jag har lite mycket "aning" som någon annan, men om jag får lov att spekulera lite så bottnar det nog mest i minskat kundflöde = lägre omsättning (och vinst för avsättning för t.ex renoveringar, förebyggande underhåll och allmän skötsel av publika områden). Låst löneläge med mindre kvalificerad personal osv osv.

Då är det nog naturligt att sänka hotellet till 1 då de inte uppfyller de krav som ställs för att vara ett kat 5 hotell.

Det är alltid resenärens eget ansvar. Men du måste väl också förstå att någon annan kan komma att rikta en invändning mot det du skriver? Det finns personer på det här forumet som aldrig någonsin skulle se att t.ex. flygbolaget SAS gör eller ens kan göra fel. Det brukar då påpekas av andra. Inte märkligare än så.

I nära anslutning till vatten kan möjligtvis fungera. Lite mäklarvarning på det dock.

Det är korrekt men ingen rök utan eld. Oroligheterna har nu pågått ett tag vilket förstås är anledningen till att turismen fortsätter att minska i Turkiet. Du skriver att man inte vet något om Mersin. Det kanske är korrekt men jag har tidigare listat lite fakta och folk är inte dummare än att de väljer andra, på pappret säkrare alternativ för sol och bad än Turkiet.

Inte alls. Du tycker ju att marknaden är orättvis och dum. Själv har jag gjort ett litet försök att förklara prissättningen av awards på Radisson Blu Mersin mot bakgrund av att du tyckte att det är ett prismässigt guldkorn.

Du får självklart tycka att Mersin är bra men du saknar ju skäl för din bedömning. Du har ju inte ens varit där.

Jag har inget emot invändningen, men jag håller ju fortsatt inte med dig (och du håller inte med mig). Störs inte av debatten - tycker den är intressant.

Men du får gärna lämna språket därhän i fortsatt diskussion. Tror det finns värre syndare än mig på detta forum, och om vi skulle påpeka sådana saker får vi en otrevlig ton. Om det jag skriver, som tydligen i detta fall, blir ett utfall man feltolkar (och som tydligen har betydelse) är du givetvis fritt att påpeka......men behöver kanske inte diskutera det vidare :)

Du generaliserar, precis som andra, Turkiets farliga delar till Mersin. Den staden har sina beskärda problem (som du refererade till) men i min värld såg de mindre allvarliga ut än i städer dit konsumenten fortsatt gärna åker. Förstår att människan av lättja väljer bort staden....finns ju andra orter....men det gör det inte diskvalificerat som potentiellt guldkorn för TS - Detta om den fakta han hittar inte skrämmer honom (o jag förser inte alla med underlaget).

Blir svårt att resa till ställen första gången om man måste ha varit där för att välja. Eller är det OK att bilda sig åsikter så länge man behåller munlädret på så man inte råkar lura någon annan med sina resonemang? Trots det att man förtydligar att man inte varit där...
Har du varit i Mersin iom att du kan avfärda det? Annars står väl fortsatt fakta mot fakta? Kan skicka allmän mordstatistik och terrorbrott från NYC, om du vill bevisa att marknaden borde sluta resa dit :) De verkar inte ha hängt med...

Har funderat och kommit fram till att jag har lite mycket "aning" som någon annan, men om jag får lov att spekulera lite så bottnar det nog mest i minskat kundflöde = lägre omsättning (och vinst för avsättning för t.ex renoveringar, förebyggande underhåll och allmän skötsel av publika områden). Låst löneläge med mindre kvalificerad personal osv osv.

Då är det nog naturligt att sänka hotellet till 1 då de inte uppfyller de krav som ställs för att vara ett kat 5 hotell.
En följdfråga: vad beror det minskade kundflödet på tror du?

Men du får gärna lämna språket därhän i fortsatt diskussion. Tror det finns värre syndare än mig på detta forum, och om vi skulle påpeka sådana saker får vi en otrevlig ton. Om det jag skriver, som tydligen i detta fall, blir ett utfall man feltolkar (och som tydligen har betydelse) är du givetvis fritt att påpeka......men behöver kanske inte diskutera det vidare :)

Jag har inte märkt ord. Jag har korrigerat ett felaktigt påstående. Ett hotell som ligger i anslutning till vatten ligger just i anslutning till vatten och inte 1,5 kilometer från vatten.

Du generaliserar, precis som andra, Turkiets farliga delar till Mersin. Den staden har sina beskärda problem (som du refererade till) men i min värld såg de mindre allvarliga ut än i städer dit konsumenten fortsatt gärna åker. Förstår att människan av lättja väljer bort staden....finns ju andra orter....men det gör det inte till ett potentiellt guldkorn för TS - Detta om den fakta han hittar inte skrämmer honom (o jag förser inte alla med underlaget).

Du skriver att i din värld är problemen mindre allvarliga än i städer dit konsumenten fortsatt gärna åker. Marknaden delar inte din åsikt eftersom marknaden medvetet väljer bort Turkiet.

Blir svårt att resa till ställen första gången om man måste ha varit där för att välja. Eller är det OK att bilda sig åsikter så länge man behåller munlädret på så man inte råkar lura någon annan med sina resonemang? Trots det att man förtydligar att man inte varit där...
Har du varit i Mersin iom att du kan avfärda det? Annars står väl fortsatt fakta mot fakta? Kan skicka allmän mordstatistik och terrorbrott från NYC, om du vill bevisa att marknaden borde sluta resa dit :) De verkar inte ha hängt med...

Jag rekommenderar aldrig något, oavsett om det är ett hotell, en restaurang, en stad, en skiva, en väska, som jag inte har erfarenhet av. Det funkar liksom inte.

En följdfråga: vad beror det minskade kundflödet på tror du?

Tack! Jag ville bara få det nedskrivet - dvs att du har en retorik som inte bygger på att svara på frågan och inte heller svaret utan du kämpar med vad:et, vilket i sig är ganska ovidkommande för både ursprungsfrågan och dess följdsvar.
När du ger dig in i polemiken och stöter på patrull kör du med en "wag the dog" istället för att styra in mot de domäner du behärskar.
Det blir en klassiskt äpple/päron diskussion. Det brukar i regel sluta med, vilket det delvis har gjort här, med Godwins law. Undrar när vi är där fullt ut så vi kan gå vidare :)

För övrigt kan sägas att det inte är så det funkar. Hotellet uppfyller garanterat de krav som ställs för att vara åtminstone ett kategori 3-hotell (som det var fram till 2013). Det är bara att ta en titt på vilka usla hotell som finns i högre kategorier, däri inbegripet det riktigt usla Country Inn & Suites By Carlson i Queens som ligger i kategori 4. Om du skulle ha rätt i att det ställs krav, skulle detta senare hotell inte ligga i kategori 4.

Toppen