Senaste nytt

Diskussion om hotell i Mersin mm

Du har ett Park Inn i Budapest ja. Inte ett Radisson Blu. Ganska många asiatiska destinationer? Nja, ett stort antal hotell i Indien och ett i Filippinerna. Här har du listan, där kan du se varför detta är en udda fågel. Redeem points for free award nights

Jag har aldrig påstått att det är farligt. Jag har påstått att marknaden upplever det som ointressant av ovan angivna skäl. Eftersom marknaden styr priset hamnar detta hotell i kategori 1.

Själv rekommenderar jag endast saker som är bra, ser ingen anledning att rekommendera något endast av den anledningen att det inte är farligt. Det verkar lite dumt.

Den statiska synen är inte min. Det är marknadens. Det är mycket möjligt att detta hotell kommer att bli attraktivt igen. Tills vidare följer dock priset efterfrågan. Och efterfrågan styrs av marknaden.

Din jämförelse saknar relevans. Det går naturligtvis att hitta ett fynd till restaurang på en bakgata i Bologna. Att däremot tro sig hitta ett fynd i kategori 1 i en koncern som Carlson Rezidor låter sig inte lika enkelt göras. Helt enkelt för att koncernen ifråga naturligtvis har tänkt igenom varför man placerar ett hotell i en viss kategori.

Fast nu misstar du dig igen. Jag har ingenting emot bra och billig mat och letar ofta efter sådan mat. Däremot gör jag i regel vissa efterforskningar, något som du uppenbart missat i fallet med Radisson Blu Mersin - annars skulle du förstås ha påpekat varför hotellet var så billigt.

Och återigen, du rekommenderar ett hotell utan kritiskt tänk utifrån vad du själv tycker låter intressant. Själv har jag trådstartarens bästa i minnet och förde därför fram en anledning till varför aktuellt hotell är så billigt.

Fortsatt: Jag skiter högaktningsfullt i att din definition av marknaden repelleras av hotellet i Mersin, för det har aldrig varit min utgångspunkt i diskussionen.
Ingen, förutom du, har diskuterat upplevt värde vs. prissättning. Priset speglar det generella värdet/genomsnittet av vad konsumenterna är villig att betala. Anledningarna kan vara X, Y, Z . Mina x,y,z är inte dina x,y,z.... Du får lov att acceptera det.

Hypoteser:
1. Bomb sprängs i Paris, 80 döda. Konsumenterna (marknaden om du så vill) fortsätter boka.
2. Bomb sprängs i Mersin, 8 döda. Konsumenterna (ibid) bokar inte.

Jag vill besvara några frågor?

- Har Mersin blivit mer ointressant för marknaden än Paris? Ja
- Löper du mer risker (väldigt smal def av risker) i Mersin? Ser ej ut så...
- Vilka parametrar gör då att man inte bokar? Rädsla kopplat till medial bild av läget? Vet inte - kanske. Har ni varit i Mersin?
- Finns det en avrådan hos UD att åka till Mersin? Nope..
- Fakta spelar ingen roll, marknaden har mer rätt än experter om allt? Tydligen..
- Rasmus rekommenderar de platser han anser intressanta, utifrån den information han lägger vikt vid? Ja, fortsatt så...

Att det upplevda värdet för dessa måste belysas, för trådstartaren, i min subjektiva rekommendation ser jag inte riktigt. Jag veta att du är jurist/advokat, men detta är ingen rättegång.
Även om du raljerar att jag rekommenderar hotellet pga att Mersin är säkert hade du nog (om du velat) kunnat se att jag även ser ett fint hotell som ligger i anslutning till vattnet.

Jag gav också information gällande vad JAG tyckte var negativt nog för att det skulle belysas: besvärlig ditresa. Det är alltså INTE någon onyanserad kommentar jag svarade ts med.
I.o.m. att marknaden klargör alla rätt och fel, förutom när du bestämmer vad som gäller, skulle jag dock ha belyst något annat som negativt. Det finns givetvis bara en åsikt man kan ha i frågan......om man vill ha rätt.

Sluta diskutera Bologna! Jag har aldrig nämnt stadens restauranger ens.... Jag skrev något helt annat - nu har du väl selektiv läsförmåga.

Ps. Du läser inga ledare va? De måste vara jäkligt besvärliga: Ibland tycker de bara en sak, och om de utmanar sitt eget tänkande kanske de valt att göra det med "fel" argument (?) En socialdemokrat som ser problem med sin egen sjukvårdspolitik, men så borde det ha varit sin egen skattepolitik han/hon/hen skulle ha kritiserat......

Mina x,y,z är inte dina x,y,z....

Men vad är då dina x, y, z? Vad är anledningen till att detta till synes reko hotell befinner sig i kategori 1?

Att det upplevda värdet för dessa måste belysas, för trådstartaren, i min subjektiva rekommendation ser jag inte riktigt. Jag veta att du är jurist/advokat, men detta är ingen rättegång.

Så om jag hade rekommenderat ett hotell i Mogadishu - för att jag upplever det som intressant - till en barnfamilj hade du inte haft någon invändning? Det är endast det jag haft, en invändning mot din rekommendation av detta hotell som ett "prismässigt guldkorn".

Även om du raljerar att jag rekommenderar hotellet pga att Mersin är säkert hade du nog (om du velat) kunnat se att jag även ser ett fint hotell som ligger i anslutning till vattnet.

Jag har aldrig haft någon invändning mot hotellet som sådant. Min invändning har riktats mot din märkliga rekommendation av hotellet som ett prismässigt guldkorn i ljuset av rådande situation.

För övrigt har du inte gjort din DD. Hotellet ligger 1,5 km från vattnet (i form av ett hamnområde).

Ps. Du läser inga ledare va? De måste vara jäkligt besvärliga: Ibland tycker de bara en sak, och om de utmanar sitt eget tänkande kanske de valt att göra det med "fel" argument (?) En socialdemokrat som ser problem med sin egen sjukvårdspolitik, men så borde det ha varit sin egen skattepolitik han/hon/hen skulle ha kritiserat......

Det är ju precis det jag gör. Jag synar dina argument för varför detta skulle vara ett "prismässigt guldkorn" och för fram några logiska anledningar till varför en barnfamilj kanske inte vill eller bör spendera awardpoäng på aktuellt hotell. Inte svårare än så.

Jag gav också information gällande vad JAG tyckte var negativt nog för att det skulle belysas: besvärlig ditresa. Det är alltså INTE någon onyanserad kommentar jag svarade ts med.

Precis, men du glömde att nämna några faktorer som jag (och sannolikt många andra) tycker är relevanta. Om inte onyanserad så i vart fall en obalanserad kommentar.

Jag tänker lite på det klassiska "om något verkar för bra för att vara sant så är det förmodligen det" när jag läser vad du skriver, bäste @Palazzi .

Men vad är då dina x, y, z? Vad är anledningen till att detta till synes reko hotell befinner sig i kategori 1?

Så om jag hade rekommenderat ett hotell i Mogadishu - för att jag upplever det som intressant - till en barnfamilj hade du inte haft någon invändning? Det är endast det jag haft, en invändning mot din rekommendation av detta hotell som ett "prismässigt guldkorn".

Jag har aldrig haft någon invändning mot hotellet som sådant. Min invändning har riktats mot din märkliga rekommendation av hotellet som ett prismässigt guldkorn i ljuset av rådande situation.

För övrigt har du inte gjort din DD. Hotellet ligger 1,5 km från vattnet (i form av ett hamnområde).

Det är ju precis det jag gör. Jag synar dina argument för varför detta skulle vara ett "prismässigt guldkorn" och för fram några logiska anledningar till varför en barnfamilj kanske inte vill eller bör spendera awardpoäng på aktuellt hotell. Inte svårare än så.

Precis, men du glömde att nämna några faktorer som jag (och sannolikt många andra) tycker är relevanta. Om inte onyanserad så i vart fall en obalanserad kommentar.

Mina x,y,z är att det skett en spill over-effekt av det allmänna läget som rapporteras Turkiet, och att det jag hittar egentligen inte borde motiverat till ett prisras. Jag menar att marknaden behandlar samma fenomen olika för att det ena sker i Turkiet och det andra i Frankrike.
Jag menar också att det har med övermotiveringseffekter att göra: Svårare att belöna någon nog för att åka till turkiska delar de helt saknar förkunskaper om. För de som gillade Paris räckte inte bomber för att avskräcka, i faller Mersin blev en sedan innan okänd destination direkt ointressant.
När vi diskuterar Paris sägs att sannoliketen för att det ska hända igen är obefintlig, och för Mersin är det tydligen väldigt allvarligt. Att UD inte delar din bild är tydligen ovidkommande.

Skillnaden mellan Mogadishu och Mersin är att första staden är direkt farlig, och det utlåtandet kommer från flera källor. Jag har besökt andra afrikanska städer där du transporteras med armerad piké......och dessa platser rekommenderas inte. Skillnaden är att dessa platser av expertis anses farlig, medan denna av massan/marknaden tros vara farlig...... Mexico åker man dock gärna till och flera andra städer.

Min DD är gjord. Hotellet ligger i en stad vid vattnet.... Orkar man inte ta sig den biten har man ett annat problem. Då kan man inte ta sig runt i London heller. Om det är i "anslutning till " som stör dig, så tror jag bara du letar irrelevant info att slå hål på för att stärka den generella bilden av dina andra argument.

Jag struntar fortsatt i att ta med vad du/andra potentiellt kan tänkas gilla. Utför inga marknadsundersökningar här.... Jag rekommenderar det JAG gillar, och ifrågasätter det JAG finner problematiskt. Precis som att DU ifrågasätter vad DU tycker är problematiskt med mitt svar.....eller gjorde du en poll om vad andra tyckte om mitt svar?

Jag tänker lite på det klassiska "om något verkar för bra för att vara sant så är det förmodligen det" när jag läser vad du skriver, bäste @Palazzi .

I min värld är detta lite "Rom byggdes inte på en dag". Jag bildar mig gärna uppfattningar utifrån fakta jag hittar istället för klyschor myntade 1568.
Att vi måste anpassa oss till opinionen, i en demokrati, är en sak.... Men om Sverigedemokraterna vinner valet tycker jag fortsatt att de har fel, baserat på samma underlag de citerar. Hade blivit sega debatter om alla sett samma fördelar och nackdelar....

Mina x,y,z är att det skett en spill over-effekt av det allmänna läget som rapporteras Turkiet, och att det jag hittar egentligen inte borde motiverat till ett prisras. Jag menar att marknaden behandlar samma fenomen olika för att det ena sker i Turkiet och det andra i Frankrike.
Jag menar också att det har med övermotiveringseffekter att göra: Svårare att belöna någon nog för att åka till turkiska delar de helt saknar förkunskaper om. För de som gillade Paris räckte inte bomber för att avskräcka, i faller Mersin blev en sedan innan okänd destination direkt ointressant.
När vi diskuterar Paris sägs att sannoliketen för att det ska hända igen är obefintlig, och för Mersin är det tydligen väldigt allvarligt. Att UD inte delar din bild är tydligen ovidkommande.

Du tycker alltså att marknaden är orättvis som behandlar Paris och Turkiet/Mersin olika, är det korrekt uppfattat? Vad beror det på?

Skillnaden mellan Mogadishu och Mersin är att första staden är direkt farlig, och det utlåtandet kommer från flera källor. Jag har besökt andra afrikanska städer där du transporteras med armerad piké......och dessa platser rekommenderas inte. Skillnaden är att dessa platser av expertis anses farlig, medan denna av massan/marknaden tros vara farlig...... Mexico åker man dock gärna till och flera andra städer.

Jag har aldrig snackat om att Mersin skulle vara farligt. Jag har återigen bara poängterat några fakta som du inte nämnde när du rekommenderade hotellet till en barnfamilj och kallade stället ett "prismässigt guldkorn".

Min DD är gjord. Hotellet ligger i en stad vid vattnet.... Orkar man inte ta sig den biten har man ett annat problem. Då kan man inte ta sig runt i London heller. Om det är i "anslutning till " som stör dig, så tror jag bara du letar irrelevant info att slå hål på för att stärka den generella bilden av dina andra argument.

Du skrev att hotellet ligger, och jag citerar, "i anslutning till vattnet". Det är inte korrekt. Det är inte heller irrelevant info. Vi snackar inte om ett juste beachhotell direkt.

Jag struntar fortsatt i att ta med vad du/andra potentiellt kan tänkas gilla. Utför inga marknadsundersökningar här.... Jag rekommenderar det JAG gillar, och ifrågasätter det JAG finner problematiskt. Precis som att DU ifrågasätter vad DU tycker är problematiskt med mitt svar.....eller gjorde du en poll om vad andra tyckte om mitt svar?

Min sista fråga är då om du brukar rekommendera hotell som du inte bott på själv?

Du tycker alltså att marknaden är orättvis som behandlar Paris och Turkiet/Mersin olika, är det korrekt uppfattat? Vad beror det på?

Funderade lite mer på detta. Kanske vore det bättre med reglerad turism där marknaden inte själva får bestämma vart de vill resa på semester. Lite sådan där old school-kommunism goes 2016? Då kan man ju fördela turister över områden så att Mersin, Västerås och Paris får en lika stor andel turister per år.

CIterar mitt ursprungsinlägg:

"Radisson Blu Mersin (Turkiet) verkar vara ett prismässigt guldkorn - ser lyxigt ut för 9.000p. Minus för ganska dyra flyg dit."

Är det inte ganska tydligt att jag INTE bott där menar du (?) Står väl TS fri att analysera vidare utifrån detta...
Tycker mig inte se det skrivet att jag upplevt det vara en fantastisk destination?
Om jag menat det hade jag troligen skrivit: "Radisson Blu Mersin var ett fantastiskt hotell - bara att boka! "

Tycker det står mig fritt att rekommendera att folk ska kika vidare på saker (rekommendera) i en formulering som jag gjort. Om jag inte ens kan skriva att jag tycker det "verkar vara" o "ser lyxigt ut" utan att jag ska ställas till svar för att en lat/dum (?) medlem ska boka utan att kolla vidare så blir det svårt att verka här.

Däremot svarar det mot några av TS önskningar,

TS ursprungsinlägg:

"
Nu behöver jag lite input av er erfarna club carlson resenärer. Jag efterlyser tips på hotell där man får bäst värde för sina poäng, på en familjesemester. Gärna där det finns sol och bad. Det skall ju tex finnas bonusnätter från 9000 poäng, tio nätter där är som en natt i Oslo, typ. Jag har guldkort om det gör någon skillnad"

Billiga nätter, sol och bad. Klarar han inte av att googla mer info om Mersin, ifall han även önskar "barnvänligt, tiggarfritt o säkrare än i Sveg" så är det i min värld dennes problem.

Jag tror du kan vara lugn över mitt felanvändning av "anslutning till vatten" (alla utlänningar kan inte bemästra det svenska språket med sådan fulländning som dig) iom att jag knappast tror de läser innehåll i vårt gnabbande för att fortsatt söka anledningar för Mersin-resor. Tror du? SKa försöka skriva: I nära anslutning till vatten....eller vad som nu är korrekt. Närhet till vatten (?) 1.5km till vatten (?)

Anledningen till den olika behandlingen av Frankrike och Turkiet skrev jag om i samma inlägg du citerade, men kan förtydliga: Folk har varit i Paris och gillar det. Statistiken för att en potentiell bomb briserar i Paris upplevs inte som tillräckligt i relation till att inte får återuppleva den fantastiska staden. I fallet Mersin väljer man bort något man inte vet något om - enklare.
Sedan tror jag att du håller med om att det finns en mer positiv bild av Frankrike än Turkiet i stort.....men den har mer historia. Ska man få sota för hundraåriga synder blir det svårt att resa :)

Toppen