Palazzi
Medlem
Du har ett Park Inn i Budapest ja. Inte ett Radisson Blu. Ganska många asiatiska destinationer? Nja, ett stort antal hotell i Indien och ett i Filippinerna. Här har du listan, där kan du se varför detta är en udda fågel. Redeem points for free award nights
Jag har aldrig påstått att det är farligt. Jag har påstått att marknaden upplever det som ointressant av ovan angivna skäl. Eftersom marknaden styr priset hamnar detta hotell i kategori 1.
Själv rekommenderar jag endast saker som är bra, ser ingen anledning att rekommendera något endast av den anledningen att det inte är farligt. Det verkar lite dumt.
Den statiska synen är inte min. Det är marknadens. Det är mycket möjligt att detta hotell kommer att bli attraktivt igen. Tills vidare följer dock priset efterfrågan. Och efterfrågan styrs av marknaden.
Din jämförelse saknar relevans. Det går naturligtvis att hitta ett fynd till restaurang på en bakgata i Bologna. Att däremot tro sig hitta ett fynd i kategori 1 i en koncern som Carlson Rezidor låter sig inte lika enkelt göras. Helt enkelt för att koncernen ifråga naturligtvis har tänkt igenom varför man placerar ett hotell i en viss kategori.
Fast nu misstar du dig igen. Jag har ingenting emot bra och billig mat och letar ofta efter sådan mat. Däremot gör jag i regel vissa efterforskningar, något som du uppenbart missat i fallet med Radisson Blu Mersin - annars skulle du förstås ha påpekat varför hotellet var så billigt.
Och återigen, du rekommenderar ett hotell utan kritiskt tänk utifrån vad du själv tycker låter intressant. Själv har jag trådstartarens bästa i minnet och förde därför fram en anledning till varför aktuellt hotell är så billigt.
Fortsatt: Jag skiter högaktningsfullt i att din definition av marknaden repelleras av hotellet i Mersin, för det har aldrig varit min utgångspunkt i diskussionen.
Ingen, förutom du, har diskuterat upplevt värde vs. prissättning. Priset speglar det generella värdet/genomsnittet av vad konsumenterna är villig att betala. Anledningarna kan vara X, Y, Z . Mina x,y,z är inte dina x,y,z.... Du får lov att acceptera det.
Hypoteser:
1. Bomb sprängs i Paris, 80 döda. Konsumenterna (marknaden om du så vill) fortsätter boka.
2. Bomb sprängs i Mersin, 8 döda. Konsumenterna (ibid) bokar inte.
Jag vill besvara några frågor?
- Har Mersin blivit mer ointressant för marknaden än Paris? Ja
- Löper du mer risker (väldigt smal def av risker) i Mersin? Ser ej ut så...
- Vilka parametrar gör då att man inte bokar? Rädsla kopplat till medial bild av läget? Vet inte - kanske. Har ni varit i Mersin?
- Finns det en avrådan hos UD att åka till Mersin? Nope..
- Fakta spelar ingen roll, marknaden har mer rätt än experter om allt? Tydligen..
- Rasmus rekommenderar de platser han anser intressanta, utifrån den information han lägger vikt vid? Ja, fortsatt så...
Att det upplevda värdet för dessa måste belysas, för trådstartaren, i min subjektiva rekommendation ser jag inte riktigt. Jag veta att du är jurist/advokat, men detta är ingen rättegång.
Även om du raljerar att jag rekommenderar hotellet pga att Mersin är säkert hade du nog (om du velat) kunnat se att jag även ser ett fint hotell som ligger i anslutning till vattnet.
Jag gav också information gällande vad JAG tyckte var negativt nog för att det skulle belysas: besvärlig ditresa. Det är alltså INTE någon onyanserad kommentar jag svarade ts med.
I.o.m. att marknaden klargör alla rätt och fel, förutom när du bestämmer vad som gäller, skulle jag dock ha belyst något annat som negativt. Det finns givetvis bara en åsikt man kan ha i frågan......om man vill ha rätt.
Sluta diskutera Bologna! Jag har aldrig nämnt stadens restauranger ens.... Jag skrev något helt annat - nu har du väl selektiv läsförmåga.
Ps. Du läser inga ledare va? De måste vara jäkligt besvärliga: Ibland tycker de bara en sak, och om de utmanar sitt eget tänkande kanske de valt att göra det med "fel" argument (?) En socialdemokrat som ser problem med sin egen sjukvårdspolitik, men så borde det ha varit sin egen skattepolitik han/hon/hen skulle ha kritiserat......