Senaste nytt

Router på resan

Det är en högst ovanlig funktion - jag kan inte på rak arm komma på någon router som kan göra så. Det jag brukar göra är istället att koppla in routern på en trådbunden uppkoppling och sedan dela ut ett WLAN. Betydligt enklare än att du ska hitta en router med två radio-enheter.

Jag har i flera år kört med en trådbunden router och delat ut WLAN och det funkar precis som du säger enkelt och bra. Men efter att provat Huawei-routern (E5377s-32) som jag egentligen köpte för ett helt annat ändamål, funderar jag på om den kan vara en ännu enklare lösning. Jag kan lura mig själv eftersom min hemmarouter ger så usla loggar, men när jag kopplar upp Huawei-routern mot hemmanätverket genom WLAN får den en egen IP-adress. När jag sedan kopplar upp enheter mot Huawei-routerns eget WLAN syns dessa enheter inte alls på hemmanätverket. All trafik från dem ser ut att komma från Huawei-routern. Det tolkar jag som om den kan användas för att koppla upp flera enheter mot ett hotellnätverk?

Jag har i flera år kört med en trådbunden router och delat ut WLAN och det funkar precis som du säger enkelt och bra. Men efter att provat Huawei-routern (E5377s-32) som jag egentligen köpte för ett helt annat ändamål, funderar jag på om den kan vara en ännu enklare lösning. Jag kan lura mig själv eftersom min hemmarouter ger så usla loggar, men när jag kopplar upp Huawei-routern mot hemmanätverket genom WLAN får den en egen IP-adress. När jag sedan kopplar upp enheter mot Huawei-routerns eget WLAN syns dessa enheter inte alls på hemmanätverket. All trafik från dem ser ut att komma från Huawei-routern. Det tolkar jag som om den kan användas för att koppla upp flera enheter mot ett hotellnätverk?

Stödjer den NAT så är det ju exakt vad jag letar efter :) Testat den på hotell som har inloggning via webbläsare?

Det är en högst ovanlig funktion - jag kan inte på rak arm komma på någon router som kan göra så.
Jag trodde det var en ganska vanlig funktion :) Finns väl en uppsjö routers som gör det?

Själv kör jag men en billig Asus WL-330gE. Fungerar precis som du beskrev för trådat men har två trådlösa anlsutningar, en till hotellet och en till det privata. (Har även trådat anslutning om man skulle hamna på ett hotell som har det). Vill minnas att det fanns rätt många att välja på när jag skaffade den, men att jag tog det billigaste. Den fanns även i version med SIM-kort som kostade lite mer, men den har jag inte testat.

Stödjer den NAT så är det ju exakt vad jag letar efter :) Testat den på hotell som har inloggning via webbläsare?

Det kommer att fungera - hotellnätverk gör aldrig något avancerat för att försöka detektera/förhindra detta.

Jag trodde det var en ganska vanlig funktion :) Finns väl en uppsjö routers som gör det?
Japp, man får betala rätt mycket extra om man vill ha en ren accesspunkt (dvs en låda som bara skickar nätet vidare, utan att kunna göra NAT och brandvägga).

Någon som testat Netgear AC785 och vet om den har samma funktioner som @DrKlas beskriver att Huawei E5377s-32 har?
Finns sparsamt med information på Netgear´s hemsida och hittar ingen annanstans heller tyvärr.

Åker till USA på tisdag och hade gärna velat ha en router med mig då. SOm det är nu så väljer jag mellan:
Dovado Tiny AC och Netgear AV785

Den där Netgear-historien vill du nog inte ha - den har ser inte ut att ha trådbunden anslutning och därmed kan du inte använda den som accesspunkt på hotellet utan får alltid gå via 4G. Det är långt ifrån överallt som 4G funkar i många länder, så att förlita sig på det är inte speciellt bra...

Den där Netgear-historien vill du nog inte ha - den har ser inte ut att ha trådbunden anslutning och därmed kan du inte använda den som accesspunkt på hotellet utan får alltid gå via 4G. Det är långt ifrån överallt som 4G funkar i många länder, så att förlita sig på det är inte speciellt bra...

Räknade med att den gick att ansluta till hotellets WiFi och därmed kunna använda den på hotellet på de sättet. Men jag tänker kanske fel här?

Räknade med att den gick att ansluta till hotellets WiFi och därmed kunna använda den på hotellet på de sättet. Men jag tänker kanske fel här?

Som det sagts tidigare - det är en väldigt ovanlig funktion och jag misstänker att du behöver prylar för 5-10kkr för att kunna göra något sådant. Det är absolut inget som konsumentprodukter kan normalt sett.

Som det sagts tidigare - det är en väldigt ovanlig funktion och jag misstänker att du behöver prylar för 5-10kkr för att kunna göra något sådant. Det är absolut inget som konsumentprodukter kan normalt sett.

Har helt missuppfattat då, tyckte @DrKlas förklarade det som att hans Huawei variant klarade det jag beskriver.
Då är Dovado enheten det som gäller verkar det som. Den ska kunna ansluta till andra WiFi nät både via Wifi och RJ45 och stödjer NAT.

Toppen