Senaste nytt

Router på resan

Dovado Go har nästan alla spec, förutom inbyggt sim. Har inte sett någon modell som har allt och som dessutom är smidig på resa. Hörde dock hos en kund att en person på resa från Australien kopplade upp en universal mobil router som fungerade med ett simkort i hela världen utan dyra roaming avgifter. Ska kolla vad det kan vara.

Har du några bra förslag om jag inte behöver inbyggt SIM? Batteri och möjlighet att ansluta till hotellnätverk (även via web login)?

Tackar för länken men hur får jag fram vilka som kan ansluta till hotellets WiFi? Det jag är ute efter är på de hotell man bara får ansluta 1st enhet/rum.
Vill där kunna dela ut ett eget nät till mina enheter. Måste ju funka att ansluta genom hemsida med eftersom vissa hotell har inloggning på de sättet.
Jag kan inte komma på någon mobilrouter som har denna funktion.
Enklaste sättet är att ha två nätverkskort på din laptop. Ett för mottagning och ett för internetdelning.

Jag kan inte komma på någon mobilrouter som har denna funktion.
Enklaste sättet är att ha två nätverkskort på din laptop. Ett för mottagning och ett för internetdelning.

Dovado Tiny AC verkar ha denna funktion vad jag kan läsa mig till. Dock ej batteri men det klarar man sig kanske utan.
Någon som har erfarenhet av denna router?

Det är en högst ovanlig funktion - jag kan inte på rak arm komma på någon router som kan göra så. Det jag brukar göra är istället att koppla in routern på en trådbunden uppkoppling och sedan dela ut ett WLAN. Betydligt enklare än att du ska hitta en router med två radio-enheter.

Det är en högst ovanlig funktion - jag kan inte på rak arm komma på någon router som kan göra så. Det jag brukar göra är istället att koppla in routern på en trådbunden uppkoppling och sedan dela ut ett WLAN. Betydligt enklare än att du ska hitta en router med två radio-enheter.

Det har du helt rätt i... Brukar det inte vara samma typ av inloggning till trådbundna nät som det är till trådlöst? Hur löser du inloggningen om det är användarnamn och lösenord via hemsida?

Min reserouter gör NAT, så jag ansluter till den och försöker sedan surfa. Om det är inloggning via någon websida så hamnar man där precis som om man kopplat in datorn direkt.

Det har du helt rätt i... Brukar det inte vara samma typ av inloggning till trådbundna nät som det är till trådlöst? Hur löser du inloggningen om det är användarnamn och lösenord via hemsida?
Den skickar dig vidare till inloggning på samma sätt som du kopplar upp dig mot hotellets AP.

Edit: Tvåa på bollen

Min reserouter gör NAT, så jag ansluter till den och försöker sedan surfa. Om det är inloggning via någon websida så hamnar man där precis som om man kopplat in datorn direkt.

Och när man gjort det med 1 enhet så är det bara att ansluta mobil och iPad efter utan att behöva inloggning?

Toppen