Senaste nytt

Router på resan

Nej, han skrev att han gjorde precis som jag föreslog, dvs kör med en trådbunden router och skapar sitt eget WiFi-nät.

Nej, han skrev att han gjorde precis som jag föreslog, dvs kör med en trådbunden router och skapar sitt eget WiFi-nät.

Såhär skrev han:
Men efter att provat Huawei-routern (E5377s-32) som jag egentligen köpte för ett helt annat ändamål, funderar jag på om den kan vara en ännu enklare lösning. Jag kan lura mig själv eftersom min hemmarouter ger så usla loggar, men när jag kopplar upp Huawei-routern mot hemmanätverket genom WLAN får den en egen IP-adress. När jag sedan kopplar upp enheter mot Huawei-routerns eget WLAN syns dessa enheter inte alls på hemmanätverket. All trafik från dem ser ut att komma från Huawei-routern. Det tolkar jag som om den kan användas för att koppla upp flera enheter mot ett hotellnätverk?

Därför jag fick för mig att den kan ansluta mot ett annat WiFi... Men känns som Dovado är den som gäller så får man helt enkelt klara sig utan batteri :)

Jag är tveksam till att det funkar, men @DrKlas kanske kan förtydliga vad han menade där?

Steg 1) Huawei-routern kopplar jag upp med WLAN mot mitt hemmanätverk (SSID #1). Routern får i hemmanätverket en IP-adress och jag kan se dess MAC-adress i hemmarouterns loggfil.

Steg 2) Jag kopplar upp en ipad mot Huawei-routerns WLAN (SSID #2). Ipaden får en IP-adress i Huawei-routerns WLAN och jag kan se ipadens MAC-adress när jag kikar på på Huawei-routerns administratörssida. På hemmanätverket har ingenting hänt. Ingen ny enhet har dykt upp där.

Steg 3) Jag surfar med ipaden och nätverket som jag använder (om jag tolkat allt rätt ...) är ipad <-> Huawei WLAN (SSID #2) <-> Hemmanätverk (SSID #1) <-> Internet. Fortfarande händer inget i hemmanätverkets loggfil.

Sedan kan jag upprepa steg 2 och 3 för ytterligare enheter med samma resultat. Detta tolkar jag som att jag på de flesta hotell kommer kunna koppla upp flera enheter genom Huawei-routern.

En bild skulle säga mer än tusen ord här. En bild som beskriver det hela finns i scenario 2 i manualen på 【E5377 Mobile Broadband 】 - Huawei Support - Huawei Official Site

Steg 1) Huawei-routern kopplar jag upp med WLAN mot mitt hemmanätverk (SSID #1). Routern får i hemmanätverket en IP-adress och jag kan se dess MAC-adress i hemmarouterns loggfil.

Steg 2) Jag kopplar upp en ipad mot Huawei-routerns WLAN (SSID #2). Ipaden får en IP-adress i Huawei-routerns WLAN och jag kan se ipadens MAC-adress när jag kikar på på Huawei-routerns administratörssida. På hemmanätverket har ingenting hänt. Ingen ny enhet har dykt upp där.

Steg 3) Jag surfar med ipaden och nätverket som jag använder (om jag tolkat allt rätt ...) är ipad <-> Huawei WLAN (SSID #2) <-> Hemmanätverk (SSID #1) <-> Internet. Fortfarande händer inget i hemmanätverkets loggfil.

Sedan kan jag upprepa steg 2 och 3 för ytterligare enheter med samma resultat. Detta tolkar jag som att jag på de flesta hotell kommer kunna koppla upp flera enheter genom Huawei-routern.

En bild skulle säga mer än tusen ord här. En bild som beskriver det hela finns i scenario 2 i manualen på 【E5377 Mobile Broadband 】 - Huawei Support - Huawei Official Site

Klockrent, exakt de svaret jag ville ha :)

Intressant att den fixar det! Jag ser inget i specarna som antyder att den skulle klara det men jag får nog ta en titt till.

För en gångs skull är jag ganska säker på att det är @agehall som har fel i frågan :) Min billiga Asus fungerar precis som @DrKlas, vilket gör att det fungerar alldeles utmärkt att dela ett hotell-wifi. Och kostar definitivt inte 5-10kkr.

Däremot tycker jag vid en snabbtitt det ser ut som den Netgear som @Crille81 tittar på inte har den funktionaliteten.

Den föreslagna Dovado'n verkar ha det, och kallar det för SpotBoost.

Har nu varit på Ica Maxi och köpt ett Huawei 5377 som @DrKlas tipsade om för 799kr.
Den går utan problem att ansluta till mitt WiFi här hemma och den stödjer NAT så det verkar hoppfullt att den fungerar på hotell
som har webb login... Åker till USA på tisdag och kommer bo på 4 olika hotell så hoppas på att återkomma med om det fungerar
eller ej :)

Enkelt och trevligt webb gränssnitt för konfigurering iaf.

Dorado Tiny AC verkar vara en bättre router men där får man inte batteri och inte heller inbyggt SIM.

Toppen