Senaste nytt

Router på resan

Som det sagts tidigare - det är en väldigt ovanlig funktion och jag misstänker att du behöver prylar för 5-10kkr för att kunna göra något sådant. Det är absolut inget som konsumentprodukter kan normalt sett.
Nej då, det är inte ovanligt sen kanske fem år tillbaka. Finns från några hundralappar och uppåt. Finns i en del laptops också.

Har nu varit på Ica Maxi och köpt ett Huawei 5377 som @DrKlas tipsade om för 799kr.
Den går utan problem att ansluta till mitt WiFi här hemma och den stödjer NAT så det verkar hoppfullt att den fungerar på hotell
som har webb login... Åker till USA på tisdag och kommer bo på 4 olika hotell så hoppas på att återkomma med om det fungerar
eller ej :)

Enkelt och trevligt webb gränssnitt för konfigurering iaf.

Dorado Tiny AC verkar vara en bättre router men där får man inte batteri och inte heller inbyggt SIM.
Jag har gjort exakt det du är ute efter med min ZTE MF910. Kostar en tusenlapp men saknar RJ45.

Tack vare den här diskussionen har jag nu insett att min ZTE-router (MF93D) som jag fick av Telia när jag tecknade 4G-abonnemang verkar ha exakt samma funktion. Kallas helt enkelt "Internet Hotspot" i inställningarna. Funkar fint att dela vidare hemmanätverket i alla fall. Grymt!

Hej!

Det lutar åt att jag själv kommer att köpa en sådan här;

DIR-510L Wireless AC750 Dual-Band Cloud Router | D-Link Sweden
D-Link DIR-510L Wireless AC 750

Den är lite större än de små portabla routrarna, men har å andra sidan ett inbyggt 4000 mah batteri (som du kan ladda saker från), stöder 2.4 samt 5.0 ghz, stödjer en inloggning och sedan utdelning till flera andra enheter (LAN -> WiFi, Wifi -> Wifi eller 3G/4G -> Wifi), har DLNA stöd så du kan via USB streama film, foto, musik, har vettiga säkerhetsfunktioner (WPA/WPA2, WEP 64/128 och WPS 2.0) och stödjer den senaste wireless AC-tekniken för bra hastigheter, utöver NAT, Mac filtrering, WMM QoS, IPv6 och annat smått och gått. Att koppla en Chromecast till denna går också utmärkt.

Efter de recensioner jag läst så verkar den enda negativa biten vara storleken (som en Iphone) samt priset (straxt under 1000-lappen).

Hoppas tipset kommer någon tillgodo!

Mvh,

Daniel

Hej!

Det lutar åt att jag själv kommer att köpa en sådan här;

DIR-510L Wireless AC750 Dual-Band Cloud Router | D-Link Sweden
D-Link DIR-510L Wireless AC 750

Den är lite större än de små portabla routrarna, men har å andra sidan ett inbyggt 4000 mah batteri (som du kan ladda saker från), stöder 2.4 samt 5.0 ghz, stödjer en inloggning och sedan utdelning till flera andra enheter (LAN -> WiFi, Wifi -> Wifi eller 3G/4G -> Wifi), har DLNA stöd så du kan via USB streama film, foto, musik, har vettiga säkerhetsfunktioner (WPA/WPA2, WEP 64/128 och WPS 2.0) och stödjer den senaste wireless AC-tekniken för bra hastigheter, utöver NAT, Mac filtrering, WMM QoS, IPv6 och annat smått och gått. Att koppla en Chromecast till denna går också utmärkt.

Efter de recensioner jag läst så verkar den enda negativa biten vara storleken (som en Iphone) samt priset (straxt under 1000-lappen).

Hoppas tipset kommer någon tillgodo!

Mvh,

Daniel
Jag har en sån men har slutat använda den p.g.a. allt strul med 3G/4G. Inga problem med Wifi-bryggning, däremot är den fullständigt värdelös när det gäller loggning och inställningar.

Huawei 5377 funkar klockrent
Läste om denna här och köpte på Ica Maxi för 599:-. Hotellet vill ha 54€ per vecka och enhet som är uppkopplad, har just nu 7 enheter kopplade som ser ut som en för hotellet, så snabb intjäning av köpet :) Med batteritid på 6-timmar kan man stoppa routern i fickan och gå till baren för att jobba några timmar medan övriga i familjen kan göra vad de vill på nätet. Funkar som sagt perfekt och att man även kan ansluta ethernet via usb om det bara skulle finnas rj45 i rummet eller trycka in ett simkort är kanon. Hittade denna manual som beskriver routern lite bättre, den som följer med är inte så utförlig.

For en som inte foljt diskussionen narmare och inte ar sarskilt bevandrad inom natverk etc, vad ar fordelarna med att koppla upp sin router mot ett hotells Wifi och anvanda sitt "eget nat"? Adderar man inte bara da ett "extra steg"?

Toppen