Ett företags ägare kan självklart bestämma själv hur han vill hantera sin verksamhet. Men ett forum, även om det ägs av ett företag/person är något annorlunda, då det är medlemmarna som skapar och utgör värdena. Samtidigt måste det finnas en ömsesidig respekt och förståelse för den andra parten.
Finns det inte förtroende mellan ägare och medlemmar kommer medlemmarna att lämna, eller bli utslängda.
Man kan nog lugnt säga att mycket av framgången bakom BC har berott på den ömsesidiga respekt och förståelse som fanns mellan Martin och Jacob och oss andra medlemmar. De var inte bara ägare till ett forum, de var en väsentlig del av forumet. Det fanns inte ett "vi och dom", alla var "vi". Känslan var att allting som skedde på bc skedde för allas vår gemensamma skull, snarare än för att bygga värden eller tjäna pengar. Självklart skulle verksamheten gå runt, men det var med tämligen fin fingertoppskänsla.
Nu är de borta, och det får vi förhålla oss till. Egentligen spelar det inte så himla stor roll vem som äger plattformen, så länge respekten och förståelsen finns kvar. 99mac verkar ha klarat sig hyfsat bra sedan Martin sålde den verksamheten, för att ta ett exempel (med reservation för att jag inte läste hur diskussionerna om den försäljningen gick där).
Nu när Jason/Dashboard tar över verksamheten helt och hållet så ska den alltså utvecklas åt det håll han vill. Fine. Men kommer den utvecklingen att behålla den känsla av samhörighet som i alla fall jag har uppskattat? Ett forum som förr, visst. Utvecklat redaktionellt material till en bredare publik, kanske det. Resetjänster som tex hotellbokningar, njae nu börjar vi nog lämna min comfort zone.
Jag förstår att det är intressant att tjäna pengar på resetjänster, både flyg och hotell. Precis som destination.se, fast lyxhotell snarare än all-inclusive charter. Men frågan är om inte forumet och den övriga verksamheten kommer att hamna för långt ifrån varandra förtroendemässigt.
Publiceras en hotellrecension med en bokningstjänst undertill kommer jag aldrig att kunna lita på den. Tyvärr, men så är det. Jag kommer alltid att ifrågasätta syftet med att publicera just den recensionen. Är det att upplysa om ett bra hotell, eller är det att tjäna pengar på bokningen? Kommer recensionen att vara objektiv, eller finns det ekonomiska intressen bakom publiceringen? Att användningen av OTAs vid hotellbokning ofta innebär att man inte får sina stamkundsförmåner är en helt annan femma...
Var går då gränsen för vilka resetjänster som kan taggas på? Flygbokningar? Jag tror att större delen av medlemsbasen är anhängare av @Agehalls tio budord. Skulle vi ändå kunna vara delar och bygga innehåll åt en site som vill tjäna pengar på flygbokningar då? Kan Agehall själv stå upp för den?
Jag har ingenting emot att BC har ny ägare, och det är inte min sak att de tidigare huvudmännen har lämnat verksamheten. Jag ser egentligen inget hinder för att försöka bredda målgruppen för det redaktionella innehållet, så länge det sker med en varsam hand som värnar om BC och går hand i hand med forumet. Men blir businessclass.se en snofsigare utgåva av reseguiden eller liknande, då tror jag att jag tackar för mig.