TANKAR FÖR BusinessClass FRAMÖVER

Tråkigt att situationen har misskötts av de nya ägaren och att diskussionen har spårats ut pga barnsligt beteende av vissa.

Som följd av detta har jag avstått från att skriva två reserapporter och inlägget om miljöpåverkan som hade efterfrågades.
 
ARNBER skrev:Tråkigt att situationen har misskötts av de nya ägaren och att diskussionen har spårats ut pga barnsligt beteende av vissa.Som följd av detta har jag avstått från att skriva två reserapporter och inlägget om miljöpåverkan som hade efterfrågades.Klicka för att utvidga...
Och jag har avstått från att skicka vykort till kontoret.
 
ARNBER skrev:Tråkigt att situationen har misskötts av de nya ägaren och att diskussionen har spårats ut pga barnsligt beteende av vissa.Som följd av detta har jag avstått från att skriva två reserapporter och inlägget om miljöpåverkan som hade efterfrågades.Klicka för att utvidga...
Vad ar barnsligt beteende? Att tycka att 8 arbetsdagar utan att svara ar for lang tid for en person som enligt egen utsago skall lagga all sin tid pa BC?
 
Ett företags ägare kan självklart bestämma själv hur han vill hantera sin verksamhet. Men ett forum, även om det ägs av ett företag/person är något annorlunda, då det är medlemmarna som skapar och utgör värdena. Samtidigt måste det finnas en ömsesidig respekt och förståelse för den andra parten.

Finns det inte förtroende mellan ägare och medlemmar kommer medlemmarna att lämna, eller bli utslängda.



Man kan nog lugnt säga att mycket av framgången bakom BC har berott på den ömsesidiga respekt och förståelse som fanns mellan Martin och Jacob och oss andra medlemmar. De var inte bara ägare till ett forum, de var en väsentlig del av forumet. Det fanns inte ett "vi och dom", alla var "vi". Känslan var att allting som skedde på bc skedde för allas vår gemensamma skull, snarare än för att bygga värden eller tjäna pengar. Självklart skulle verksamheten gå runt, men det var med tämligen fin fingertoppskänsla.

Nu är de borta, och det får vi förhålla oss till. Egentligen spelar det inte så himla stor roll vem som äger plattformen, så länge respekten och förståelsen finns kvar. 99mac verkar ha klarat sig hyfsat bra sedan Martin sålde den verksamheten, för att ta ett exempel (med reservation för att jag inte läste hur diskussionerna om den försäljningen gick där).



Nu när Jason/Dashboard tar över verksamheten helt och hållet så ska den alltså utvecklas åt det håll han vill. Fine. Men kommer den utvecklingen att behålla den känsla av samhörighet som i alla fall jag har uppskattat? Ett forum som förr, visst. Utvecklat redaktionellt material till en bredare publik, kanske det. Resetjänster som tex hotellbokningar, njae nu börjar vi nog lämna min comfort zone.

Jag förstår att det är intressant att tjäna pengar på resetjänster, både flyg och hotell. Precis som destination.se, fast lyxhotell snarare än all-inclusive charter. Men frågan är om inte forumet och den övriga verksamheten kommer att hamna för långt ifrån varandra förtroendemässigt.



Publiceras en hotellrecension med en bokningstjänst undertill kommer jag aldrig att kunna lita på den. Tyvärr, men så är det. Jag kommer alltid att ifrågasätta syftet med att publicera just den recensionen. Är det att upplysa om ett bra hotell, eller är det att tjäna pengar på bokningen? Kommer recensionen att vara objektiv, eller finns det ekonomiska intressen bakom publiceringen? Att användningen av OTAs vid hotellbokning ofta innebär att man inte får sina stamkundsförmåner är en helt annan femma...



Var går då gränsen för vilka resetjänster som kan taggas på? Flygbokningar? Jag tror att större delen av medlemsbasen är anhängare av @Agehalls tio budord. Skulle vi ändå kunna vara delar och bygga innehåll åt en site som vill tjäna pengar på flygbokningar då? Kan Agehall själv stå upp för den?



Jag har ingenting emot att BC har ny ägare, och det är inte min sak att de tidigare huvudmännen har lämnat verksamheten. Jag ser egentligen inget hinder för att försöka bredda målgruppen för det redaktionella innehållet, så länge det sker med en varsam hand som värnar om BC och går hand i hand med forumet. Men blir businessclass.se en snofsigare utgåva av reseguiden eller liknande, då tror jag att jag tackar för mig.
 
trekker skrev:Att tycka att 8 arbetsdagar utan att svara ar for lang tid for en person som enligt egen utsago skall lagga all sin tid pa BC?Klicka för att utvidga...


Det innebär inte att all tid läggs på forumet tyvärr. Jason har haft mycket annat på sitt bord och är dessutom just nu på semester. Jag själv har varit helt under isen med jobb och detsamma gäller större delen av moderatorteamet. Därför har ingen tagit diskussionen här sista dagarna.



När Jason är tillbaka i nästa vecka ska vi försöka prioritera upp att svara på så mycket som det går. Om det blir direkt från Jason eller via moderatorteamet får vi se, jag vill inte lova varken eller just nu.
 
agehall skrev:Det innebär inte att all tid läggs på forumet tyvärr. Jason har haft mycket annat på sitt bord och är dessutom just nu på semester. Jag själv har varit helt under isen med jobb och detsamma gäller större delen av moderatorteamet. Därför har ingen tagit diskussionen här sista dagarna.När Jason är tillbaka i nästa vecka ska vi försöka prioritera upp att svara på så mycket som det går. Om det blir direkt från Jason eller via moderatorteamet får vi se, jag vill inte lova varken eller just nu.Klicka för att utvidga...
Jag tycker det kanns valdigt konstigt att man gor en presentation av det nya BC och sedan aker pa semester.
 
Totopez skrev:Ett företags ägare kan självklart bestämma själv hur han vill hantera sin verksamhet. Men ett forum, även om det ägs av ett företag/person är något annorlunda, då det är medlemmarna som skapar och utgör värdena. Samtidigt måste det finnas en ömsesidig respekt och förståelse för den andra parten.Finns det inte förtroende mellan ägare och medlemmar kommer medlemmarna att lämna, eller bli utslängda.Man kan nog lugnt säga att mycket av framgången bakom BC har berott på den ömsesidiga respekt och förståelse som fanns mellan Martin och Jacob och oss andra medlemmar. De var inte bara ägare till ett forum, de var en väsentlig del av forumet. Det fanns inte ett "vi och dom", alla var "vi". Känslan var att allting som skedde på bc skedde för allas vår gemensamma skull, snarare än för att bygga värden eller tjäna pengar. Självklart skulle verksamheten gå runt, men det var med tämligen fin fingertoppskänsla.Nu är de borta, och det får vi förhålla oss till. Egentligen spelar det inte så himla stor roll vem som äger plattformen, så länge respekten och förståelsen finns kvar. 99mac verkar ha klarat sig hyfsat bra sedan Martin sålde den verksamheten, för att ta ett exempel (med reservation för att jag inte läste hur diskussionerna om den försäljningen gick där).Nu när Jason/Dashboard tar över verksamheten helt och hållet så ska den alltså utvecklas åt det håll han vill. Fine. Men kommer den utvecklingen att behålla den känsla av samhörighet som i alla fall jag har uppskattat? Ett forum som förr, visst. Utvecklat redaktionellt material till en bredare publik, kanske det. Resetjänster som tex hotellbokningar, njae nu börjar vi nog lämna min comfort zone.Jag förstår att det är intressant att tjäna pengar på resetjänster, både flyg och hotell. Precis som destination.se, fast lyxhotell snarare än all-inclusive charter. Men frågan är om inte forumet och den övriga verksamheten kommer att hamna för långt ifrån varandra förtroendemässigt.Publiceras en hotellrecension med en bokningstjänst undertill kommer jag aldrig att kunna lita på den. Tyvärr, men så är det. Jag kommer alltid att ifrågasätta syftet med att publicera just den recensionen. Är det att upplysa om ett bra hotell, eller är det att tjäna pengar på bokningen? Kommer recensionen att vara objektiv, eller finns det ekonomiska intressen bakom publiceringen? Att användningen av OTAs vid hotellbokning ofta innebär att man inte får sina stamkundsförmåner är en helt annan femma...Var går då gränsen för vilka resetjänster som kan taggas på? Flygbokningar? Jag tror att större delen av medlemsbasen är anhängare av @Agehalls tio budord. Skulle vi ändå kunna vara delar och bygga innehåll åt en site som vill tjäna pengar på flygbokningar då? Kan Agehall själv stå upp för den?Jag har ingenting emot att BC har ny ägare, och det är inte min sak att de tidigare huvudmännen har lämnat verksamheten. Jag ser egentligen inget hinder för att försöka bredda målgruppen för det redaktionella innehållet, så länge det sker med en varsam hand som värnar om BC och går hand i hand med forumet. Men blir businessclass.se en snofsigare utgåva av reseguiden eller liknande, då tror jag att jag tackar för mig.Klicka för att utvidga...


Bra inlägg men en liten fråga.

Kan inte BC medlemar tänka själva??? Bara för att det säljs biljetter så måste man ju inte köpa dom?? Och viss omdöme måste man ha om allt man läser oavsätt om det är bc svd eller kvällsreklamen sorry aftonbladet/ expressen.



Frågan är kanske hur kritisk får man då vara på det egna forumet om bc säljer biljetter. För även omde flesta av oss håller oss till de 10 budorden så är det flera som köper på resebyrå om priset är rätt.
 
trekker skrev:Jag tycker det kanns valdigt konstigt att man gor en presentation av det nya BC och sedan aker pa semester.Klicka för att utvidga...


Men herregud, skall ledningen behöva fråga sina medlemmar om lov för vad man skall göra. Det är väl inget forum där ägarna eller någon behöver ha jour dygnet runt för att svara på medlemmarnas frågor.



Själv har jag varit med på forumet sedan begynnelsen och saknar också Martin och Jacob. Martin organiserade i varje fall det häftigaste jag upplevt tack vare BC, sista resan med SAS MD80. Det var en suverän upplevelse. Då har jag ändå genom mitt arbete åkt cockpit med DC9/MD80 massor av tillfällen.



Men att hålla på att bli så gnälliga och negativa som vissa medlemmar är nu upplever jag som väldigt tråkigt. Då kanske det är bättre att lämna forumet istället för att hela tiden vara negativ.
 
Alf skrev:Men herregud, skall ledningen behöva fråga sina medlemmar om lov för vad man skall göra. Det är väl inget forum där ägarna eller någon behöver ha jour dygnet runt för att svara på medlemmarnas frågor.Klicka för att utvidga...
Absolut inte! Men om man annonserar nya BC sa kanns det som sagt mycket konstigt att man aker pa semester. Kanske hade varit battre att vanta tills efter semestern isafall?
 
trekker skrev:Absolut inte! Men om man annonserar nya BC sa kanns det som sagt mycket konstigt att man aker pa semester. Kanske hade varit battre att vanta tills efter semestern isafall?Klicka för att utvidga...


Jo, men det framfördes åsikter om att ägarna behövde förklara sig innan den här tråden skapades. Damned if you do, damned if you don't.
 
Alf skrev:Men herregud, skall ledningen behöva fråga sina medlemmar om lov för vad man skall göra. Det är väl inget forum där ägarna eller någon behöver ha jour dygnet runt för att svara på medlemmarnas frågor.Själv har jag varit med på forumet sedan begynnelsen och saknar också Martin och Jacob. Martin organiserade i varje fall det häftigaste jag upplevt tack vare BC, sista resan med SAS MD80. Det var en suverän upplevelse. Då har jag ändå genom mitt arbete åkt cockpit med DC9/MD80 massor av tillfällen.Men att hålla på att bli så gnälliga och negativa som vissa medlemmar är nu upplever jag som väldigt tråkigt. Då kanske det är bättre att lämna forumet istället för att hela tiden vara negativ.Klicka för att utvidga...
Ledelsen skal absolut ikke spørge nogen om lov til noget. Ledelsen skal derimod stå til ansvar for de valg som træffes. Det savner jeg lidt her...
 
Eftersom den här tråden redan är så urspårad så drar jag till med nåt jag velat säga länge på det här skandinaviska forumet: Kamelåså!
 
Nya ägare, nya tider. För egen del blir jag nöjd om redaktionen förtydligar om det rör sig om en sponsrad artikel, press release eller riktig recension. Då kan jag själv avgöra om jag vill läsa eller inte. Ärlighet varar längst. Visar det sig att materialet inte håller klass kommer jag sluta att läsa och fokusera på forumet, ingen stor grej för mig.



Jag kan tänka mig att använda affiliatelänkar om artikeln eller tipset är tillräckligt bra, ex erbjudandet om guldkort hos qatar. Dr Miles deals hade gärna kunnat innehålla länkar att boka genom.



Personligen har jag inte skrivit någon trip report eller recension och kommer inte att göra det heller nu när siten har en uttalad kommersiell grund. Det beslut grundar sig helt på det bemötande som har varit från den nya ägaren i diverse trådar. Vill man ha hjälp får man vara snäll. Jag är dock inte sämre än att jag kan ändra mig om jag märker att det finns en vilja att ändra sig.



Det var mina 5 cent...



PS. Jag hoppas verkligen att bc.se fortsätter att vara en stor källa till inspiration som det har varit de senaste åren!
 
Jag bumpar tråden då vi nu passerat två veckor sedan informationen presenterades och åtminstone jag skulle vilja få svar på hur artiklar från frilansskribenter ska betraktas. Möjligen finns det fler obesvarade frågor, jag har inte granskat alla inlägg.
 
Inte dum idé att ha medlemmars reserapporter på första sidan. Men i och med detta är det extra viktigt att resten håller samma nivå. Annars blir det pannkaka.
 
Back
Top