Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har en polare som skall till Brighton för pingisläger idag och skulle flyga med DY2511 CPH-LGW. Avgångstiden var 09:50 men är nu försenad med planerad avång 23:00. Jag tycker att det låter som ett klockrent 261/2004-case. Speciellt eftersom Norwegian har CPH som en av sina baser. Någon som har tips på hur man kan lista ut anledningen för förseningen utan att vara på flygplatsen?

Har en polare som skall till Brighton för pingisläger idag och skulle flyga med DY2511 CPH-LGW. Avgångstiden var 09:50 men är nu försenad med planerad avång 23:00. Jag tycker att det låter som ett klockrent 261/2004-case. Speciellt eftersom Norwegian har CPH som en av sina baser. Någon som har tips på hur man kan lista ut anledningen för förseningen utan att vara på flygplatsen?

Du behöver inte veta orsaken utan det är de som ska visa att orsaken var extraodinär för att slippa betala ut ersättning står det väl i förodningen?

Hejsan,

Söker råd och rön av erfarna resegudar :)

Jag och Mrs The12B var inbokad på SK1430 (med vidaranslutning till Luleå) avgångstid 19:00 den 05 juni.
Inkommande plan var något sen men boardingen flöt på och vi var alla ombord innan avgångstid.
C.a 19:10 meddelar kaptenen att avgången är inställd med anledning att lastarna har gått på ett fackligt möte.
Vi får gå av planet och hänvisas att följa information på tavlorna.

Jag och Mrs tar oss till loungen och där bokas vi om till nästkommande flyg SK1410.
Jag frågade om ev hotell och matcheckar men SAS svarade att de inte kunde erbjuda något ännu.
Såklart blev även SK1410 inställd och även de resterande avgångarna till Stockholm (ARN) den kvällen blev inställda.

Kön till servicedisken i loungen blev lång, medans jag stod och väntade på min tur valde jag att ringa SAS (Tallin) och de hjälpte oss att boka om våra biljetter till nästkommande dag utan problem.
Innan det hunnit bli min tur i kön meddelar SAS att alla hotellrum i Köpenhamnsområdet är uppbokade och att de inte längre kan erbjuda något boende för oss den natten.

Detta ledde till att natten fick spenderas i loungen i en inte allt för bekväm fåtölj.
Resan nästa dag gick ok och vi kom hem till Luleå ca 13 timmar efter ursprungliga resplanen.

Vi skickade in en fråga om ersättning enligt EU 261/2004 samt ersättning för utebliven CARE till SAS Customer Care och fick idag svar:

"Omständigheterna i samband med denna händelse var sådana, som SAS med alla till buds stående medel varken kunnat förutse eller avvärja och var ej resultat av underlåtenhet från företagets sida. Av detta skäl utgår ej någon ersättning enligt EU261/2004."

Har enligt er SAS rätt i detta case?

// The12B

P.S Malin Selander valde i media kommentera denna situation som olaglig
Strejk – flera flyg med SAS instllda | Kvllsposten D.S

Eftersom strejken var olaglig, så får man nog anse att det är utom SAS kontroll. Jag kan dock inte säga med säkerhet vem som har rätt.

Om du inte är nöjd med SAS svar, så får du nog gå vidare till ARN och ev tingsrätten för att se vem som har rätt.

Glada nyheter från min sida igen.

ARN har beslutat att bifalla vårat krav mot Höga Kusten Flyg/nextjet från resan Övik-Arlanda som ställdes in pga trasig generator.
ARN höll med oss att HK-Flyg ej bevisat att det var ett extraordinärt fel!

Nu återstår bara att se om HK-flyg väljer att bifalla ARN's rekommendation!

Suck och stön.

HK-Flyg överklagade ARN's rekommendation och ARN valde att inte bifalla HK-Flygs överklagan utan slog fast att ge oss rätt och rekommendera HK-flyg att betala oss 5x250€ (5 personer)

HK-Flyg väljer nu att inte följa ARN's rekommendation!

Tinget nästa antar jag..

Eftersom strejken var olaglig, så får man nog anse att det är utom SAS kontroll. Jag kan dock inte säga med säkerhet vem som har rätt.

Om du inte är nöjd med SAS svar, så får du nog gå vidare till ARN och ev tingsrätten för att se vem som har rätt.

Right to care gäller väl även vid dessa omständigheter, dvs SAS måste ersätta kostnader för boende och måltider?

Suck och stön.

HK-Flyg överklagade ARN's rekommendation och ARN valde att inte bifalla HK-Flygs överklagan utan slog fast att ge oss rätt och rekommendera HK-flyg att betala oss 5x250€ (5 personer)

HK-Flyg väljer nu att inte följa ARN's rekommendation!

Tinget nästa antar jag..
Ring lokaltidningarna Örnsköldsvik och gråt ut!
Är Peter Foppa Forsberg fortfarande delägare?
Förstår inte att Högakusten Flyg är mer rädd om sitt varumärke.

Ring lokaltidningarna Örnsköldsvik och gråt ut!
Är Peter Foppa Forsberg fortfarande delägare?
Förstår inte att Högakusten Flyg är mer rädd om sitt varumärke.

Ja, vad jag vet är Foppa fortfarande delägare.
Förstår heller inte att de väljer att bli svartlistade istället för att bara betala några korvören...

Toppen