Hejsan,
Söker råd och rön av erfarna resegudar
Jag och Mrs The12B var inbokad på SK1430 (med vidaranslutning till Luleå) avgångstid 19:00 den 05 juni.
Inkommande plan var något sen men boardingen flöt på och vi var alla ombord innan avgångstid.
C.a 19:10 meddelar kaptenen att avgången är inställd med anledning att lastarna har gått på ett fackligt möte.
Vi får gå av planet och hänvisas att följa information på tavlorna.
Jag och Mrs tar oss till loungen och där bokas vi om till nästkommande flyg SK1410.
Jag frågade om ev hotell och matcheckar men SAS svarade att de inte kunde erbjuda något ännu.
Såklart blev även SK1410 inställd och även de resterande avgångarna till Stockholm (ARN) den kvällen blev inställda.
Kön till servicedisken i loungen blev lång, medans jag stod och väntade på min tur valde jag att ringa SAS (Tallin) och de hjälpte oss att boka om våra biljetter till nästkommande dag utan problem.
Innan det hunnit bli min tur i kön meddelar SAS att alla hotellrum i Köpenhamnsområdet är uppbokade och att de inte längre kan erbjuda något boende för oss den natten.
Detta ledde till att natten fick spenderas i loungen i en inte allt för bekväm fåtölj.
Resan nästa dag gick ok och vi kom hem till Luleå ca 13 timmar efter ursprungliga resplanen.
Vi skickade in en fråga om ersättning enligt EU 261/2004 samt ersättning för utebliven CARE till SAS Customer Care och fick idag svar:
"Omständigheterna i samband med denna händelse var sådana, som SAS med alla till buds stående medel varken kunnat förutse eller avvärja och var ej resultat av underlåtenhet från företagets sida. Av detta skäl utgår ej någon ersättning enligt EU261/2004."
Har enligt er SAS rätt i detta case?
// The12B
P.S Malin Selander valde i media kommentera denna situation som olaglig
Strejk – flera flyg med SAS instllda | Kvllsposten D.S