Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Att de inte lär sig... Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta.
Fast. Det är väl tyvärr lär sig som är precis det de gör. De lär sig att den stora majoriteten inte vet eller inte orkar bråka om det, och att det alltså lönar sig att förhala? Tyvärr har de nog räknat ut det, och fortsätter så länge det är lönsamt.

Fast. Det är väl tyvärr lär sig som är precis det de gör. De lär sig att den stora majoriteten inte vet eller inte orkar bråka om det, och att det alltså lönar sig att förhala? Tyvärr har de nog räknat ut det, och fortsätter så länge det är lönsamt.
För varje ytterligare fall på samma flight som behöver dras till domstol borde skadeståndet dubblas. Det blir rätt mycket till den 200:e passageraren.

Vårt rättsväsende borde åtminstone dubblera kostnaden för varje likartat fall. Även om norrmännen behöver betala så är jag rädd för att det är långt i från de totala kostnader detta åsamkar rättsväsendet. Pengar som troligen kan användas till något bättre...

Ett problem är ju att det är gratis att förhala och obstruera, så bolagen har inget att förlora på det.
Dubbla ersättningsnivån om beloppet inte utbetalats 30 dagar efter att krav ställs?

Ett problem är ju att det är gratis att förhala och obstruera, så bolagen har inget att förlora på det.
Dubbla ersättningsnivån om beloppet inte utbetalats 30 dagar efter att krav ställs?

Ja de skulle ha någon klausul där det blir kännbart för dem att neka ersättning och inte få rätt för det i domstol om de inte ser det prejudicerande för identiska fall. Tex efteter 2-3 gången. Hur som helst jäkligt irriterande med företag som sätter i system att neka och hoppas slippa för att folk inte orkar.

God morgon Norwegian har förlorat det så kallade Charlotta målet. Igår gav dom upp och medgav familjens talan.
På min fråga så betalar de dock bara denna familj på 4. Övriga pax på DY7205 den 15 feb 2014 ARN-BKK ska inte få betalt. (???!!!) På fredag stämmer jag för ytterligare ca 60 passagerare men det finns ytterligare ca 200 som har rätt till ersättning. Be dom kontakta mig.
Hej Stephan! Har 4 ärenden inskickade till dig(Travelright) den 24/10-2014 gällande flight DY3782 cph-boj med en försening på 14 timmar 33minuter 28/7-2014.På flygplatsen meddelade de anledningen till att planet kom försenat från London till cph och därför blev personal tvingade till vila(mandatory crewrest) Jag skickade in om ersättning till Norwegian 5/8-2014 för samtliga personer(12st på 4 bokningar) 24/10-2014 fick jag svar från Norwegian att vi inte skulle få någon ersättning och att anledningen helt plötsligt var Ground Damage??? Det stod även att det var extraordinära orsaker?????? Vad ska man egentligen säga om detta.

Hej!

Jag har hjälpt en vän som drabbades av en inställning Stockholm - Bryssel i Januari 2013.
Skickade in en reklamation i November 2014.
Fick följande svar

Brussels Airlines skrev:
Dear xxx

We received your email in good order and apologize for the delay in replying to you.

We first of all apologize for the inconveniences experienced during your travel from Stockholm to Brussels on the 31st of January 2013.

Please allow us to explain that according to the Belgian law, claims have to be made within a period of 1 year. As we did not find any other correspondence from you to our department regarding this request, we unfortunately have to inform you we are not able to handle your file anymore. We thank you for your understanding.

In closure, we thank you for contacting us and remain,

With kind regards, .

Fråga 1: Borde de inte lyda under svensk lag när de flyger från Sverige?
Fråga 2: Jag trodde man hade 10 år på sig?!
Anm1: Det finns ordentligt med underlag för att flygningen var inställd pga teknik

Hej!

Jag har hjälpt en vän som drabbades av en inställning Stockholm - Bryssel i Januari 2013.
Skickade in en reklamation i November 2014.
Fick följande svar

Fråga 1: Borde de inte lyda under svensk lag när de flyger från Sverige?
Fråga 2: Jag trodde man hade 10 år på sig?!
Anm1: Det finns ordentligt med underlag för att flygningen var inställd pga teknik

De försöker bara förhala det hela. Det står klart och tydligt i konventionen att det är varje lands regler som gäller. I sverige har vi nationella presjriptionslagen som innebär 10 år. Det fanns ett fall som avgjordes för en tid sedan som visade på att förseningar längre bak i tiden inte var några "problem". Sedan klart att de nekar så långt de kan, mitt tips är att du anlitar exempelvis TRS travelright eller något annat juridiskt ombud. För de har inte rätt i det som de skriver. Vad du än hänvisar till är jag rätt så säker att du får samma typ av svar i annan form.

Ja de skulle ha någon klausul där det blir kännbart för dem att neka ersättning och inte få rätt för det i domstol om de inte ser det prejudicerande för identiska fall. Tex efteter 2-3 gången. Hur som helst jäkligt irriterande med företag som sätter i system att neka och hoppas slippa för att folk inte orkar.

Håller helt klart med. Så förbaskat less på all maskning man upplever och läser om. Det borde vara straffbart när de gör det med flit vilket de gör i 99,9999999% av fallen .

Toppen