Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

Jeg troede det var BA?? Det var derfor jeg afstod at involvere mig med dem efter årne 1992-94 da de begyndte at "differentiere"

British Airways hade dålig intjäning från början (i alla fall när jag har börjat att kolla deras program) men sedan förbättrade de intjäningen när de började Joint Venture över Atlanten tillsammans med Iberia och American Airlines.

SAS hade bra intjäning i början men sedan försämrade de den. De har dock förbättrat intjäningen under senaste åren och jag tycker att Richard Gustavsson ska få kredit för de förbättringarna som kommit.

• Gilla
Reactions: pep
Också FBG, förutom Aegean den enda riktigt lätta vägen till guld jag känner till för oss sällanflygare tack vare 30-segmentsgränsen. 7 inomeuropeiska t.o.r. via AMS/CDG + en t.o.r. AMS/CDG är allt som behövs, räknat i euro på deras konstanta kampanjer går det alltså att nå FBG med i runda slängar 7*150+100 = 1150 euro. Svårslaget :)

Fast med 1150 EUR så är man inte så långt ifrån EBG heller. Man kan i stort sett få 5 resor till södra Europa i Plus för de pengarna (40k poäng om man är EBB/EBS eller 50k och förnyat guld om man redan är EBG/EBD).

OM detta skulle visa sig stämma, går det inte emot Star Alliance egna regler att man ska kunna använda status-förmåner så länge man har en *A-biljett och kan visa på status?

Håller med om att detta tror jag först på när jag ser det. Men var det inte LH (som enligt ryktet) försökte begränsa tillgången till Senator-loungerna så att *G enbart fick tillträde till Senator-lounger i samband med att man flög med LH Longhaul. Och det blev det väl inget av, eller har jag missat något?

Men jag tror helt klart att man internt på LH diskuterar hur man skall få kvar lojaliteten hos deras egna bolag och samtidigt minska trängseln (dvs inflödet av alla andra guldmedlemmar)

Hoppas man central från Star Alliances ledning står på sig mote eventuella försök att bryta sig loss för mycket

OM detta skulle visa sig stämma, går det inte emot Star Alliance egna regler att man ska kunna använda status-förmåner så länge man har en *A-biljett och kan visa på status?
Under lounge reglerna på Star Alliance hemsidan finns det en liten fotnot "restrictions may apply", så beroende på hur man tolkar denna så kan Lufthansa lyckas komma undan med dessa förändringar.

Brasilianska bolaget "Azul" har fått en inbjudan till Star Alliance, enligt rykten. Mycket pekar också på att det kommer gå betydligt fortare än vanligt, möjligen genom en sammanslagning med "Avianca Brazil" (dotterbolag till Avianca Colombia o därmed Star Alliance affiliate).

Ett medlemskap för Azul skulle innebära att Star Alliance får ett enormt linjenät inom Brasilien, och därtill två nya linjer till/från Florida.

Neeleman’s Azul Mulls Newest Boeing-Airbus Jets to Expand - Bloomberg

En något okonventionell nyhet, men den saknar inte substans. Emirates har kontaktat de katalanska myndigheterna med önskan om att sätta upp en hubb i Barcelona, för flygningar mot Nordamerika.

Finns många fifth freedom-linjer i världen, men att skapa en hel hubb för ändamålet är mig veterligen högst ovanligt.. Närmaste man kommer fenomenet idag är väl Shannon på Irland.
På den tid då det flögs enhetliga flygningar (med samma plan) till Australien var Singapore en form av fifth-freedom hubb.. Finns såklart fler exempel.

OM detta skulle blir verklighet kommer en verkligt tuff konkurrent in på den Europeiska marknaden. Inte långsökt att tänka att detta är ett direkt svar på Etihads europeiska förvärv...

Catalan government confirms Emirates' interest in Barcelona hub - ch-aviation.com

Finns många fifth freedom-linjer i världen, men att skapa en hel hubb för ändamålet är mig veterligen högst ovanligt.. Närmaste man kommer fenomenet idag är väl Shannon på Irland.
På den tid då det flögs enhetliga flygningar (med samma plan) till Australien var Singapore en form av fifth-freedom hubb.. Finns såklart fler exempel.
United har haft Tokyo Narita som fifth freedom hubb i Asien och Delta (tidigare Northwest Airlines) gör det fortfarande.

Jet Airways har minihubb i Bryssel för sina linjer till Nordamerika.

Det ryktas om att Turkish Airlines är i planer att lägga en order på stora flygplan innan slutet av året. Valet står mellan Airbus A380 och Boeing 747-8. Jag hoppas på den sistnämnda och givetvis uppstår ju frågan om de planerar att återinföra First i samband med detta.

Toppen