Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

Det här låter ju utmärkt! Hittade inget vettigt i år, så kupongen ser ut att brinna inne. Om det här ryktet visar sig stämma blir den ju genast många gånger mer värd (iaf nästa år).
 
Så attans fel att det inte finns SAS Amex i Finland. Å andra sidan har jag inte sett ett enda bra erbjudande åt finska EB medlemmar på över ett år...
 
Det är snart September vilket traditionsenligt innebär "enhancement" säsongen hos Lufthansa.

2012 skedde attackerna på Business Class resenärer där intjäningarna på P och Z sänktes, samtidigt som priserna förblev desamma om inte dyrare. Under 2013 fick Economy kunderna sin bestraffning i form av sänkta intjäningar på många dyrare bokningsklasser. Så det var bara en tidsfråga innan Lufthansa bestämde sig för att släppa bomben på Star Alliance resenärer.

Reser man på en awardbiljett utställd av Star Alliance partner så kan man inte använda statusförmåner, såvida man inte håller status hos flygbolaget som ställt ut biljetten. Man är istället begränsad till de förmåner som biljetten medger.

Reser man exempelvis på en LifeMiles award i Lufthansa Business Class kan du som Senator/Star Gold inte använda Senator Loungen. Är du däremot Star Gold (Gold/Platinum/1K/Global Services) hos United och reser på United Award i Lufthansa Business så har du tillgång till Senator Loungen.

Ovanstående enhancements gäller [tack och lov] än så länge inte för betalda biljetter.

Det kommer inte längre vara möjligt att ändra bonuskort efter att du har använt förmånerna associerade med ditt bonuskort. Exempelvis kan du som Senator/Star Gold inte byta till EuroBonus efter att ha besökt loungen.

Jag tolkar det som att syftet med dessa "enhancements" är att man vill förhindra statusmedlemmar inom Miles&More att gå över till ett annat bonusprogram, genom att neka dem förmåner från sina FTL/SEN/HON kort under övergångsperioden. Dvs, man vill skapa en slags falsk lojalitet där kunden mer eller mindre är fast vid Miles&More. Likaså vill man förhindra folk från att köpa miles hos exempelvis Avianca genom att begränsa deras förmåner vid awards.

Uppgifterna är än så länge bara i ryktesstadiet, men de kommer med sannolikhet att bekräftas av Lufthansa inom kort.
 
OM detta skulle visa sig stämma, går det inte emot Star Alliance egna regler att man ska kunna använda status-förmåner så länge man har en *A-biljett och kan visa på status?
 
Tror inte riktigt på detta, men återstår ju att se...

Finns ju andra bonusprogram än Avianca Lifemiles inom A*, och inte alla är lika förmånliga. Jag tror inte man kommer riskera att tappa affärsmän från Nordamerika (United) o Ostasien (med en hel del bonusprogram) - alldeles för köpstarka marknader....

Sen tror jag väl att Lufthansa får sätta egna regler på vissa lounger, om alternativ erbjuds. De har ju redan dedikerade lounger för F o HON....t.e.x.
 
Ingenting förvånar mig längre om något program, inklusive Miles & More.

En viktig detalj gällande ändringar för affärsklass och ekonomiklass. Försämringar är inte roliga, men det är förvånansvärt få som talar negativt om det program som faktisk började trenden: FlyingBlue. Sedan är Miles & More långt från ensamma med segmenterat intjäning per bokningsklass: United har detta, Delta och AF/KLM.

Till slut; vi har en tråd "Allmänna ryktestråden". Detta hör hemma där.
 
Toppen