Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

Inget rykte, utan redan bekräftat (Mycket kan dock hända på vägen).

Air Serbia, med den fantastiska business-klassen inom Europa, påbörjar flygningar till JFK o ORD 2015.

Detta hänger fortfarande på om Serbien lyckas bli uppgraderade till kategori 1 status gällande flygsäkerhet ist för nuvarande kategori 2. Utan kategori 1 blir det inget USA.

"During the FAA’s latest assessment of Serbia’s aviation authorities last month, the agency found it will have to undertake an additional check before upgrading the country from its current category two status to category one"

Air Serbia to start US flights next year - Vu?i? - ch-aviation.com
 
Detta hänger fortfarande på om Serbien lyckas bli uppgraderade till kategori 1 status gällande flygsäkerhet ist för nuvarande kategori 2. Utan kategori 1 blir det inget USA.

"During the FAA’s latest assessment of Serbia’s aviation authorities last month, the agency found it will have to undertake an additional check before upgrading the country from its current category two status to category one"

Air Serbia to start US flights next year - Vu?i? - ch-aviation.com

Mycket intressant! Det bekräftar iaf det jag läst, gällande förhoppningar. Hur det mynnar ut med uppgraderingen återstår väl att se isf.

Det rör sig dock om A330, vilket isf betyder att man inte får nya first från Etihad. Om de behåller A330-200 (i nuvarande konfig) får man ingen first överhuvudtaget.

Egentligen hoppas jag nästan att man väljer att utöka på kort o medeldistans, för de är där de utmärker sig verkligt positivt. De öppnar en linje till Beirut nu - perfekt! De har Tel Aviv, Malta (säsong) Larnaca mfl.

Rutter på max 4h i dedikerade C-säten är ju det unika i mitt tycke, men jag förstår att det finns intresse inom Serbien för att kunna ta sig till t.e.x NYC.
 
Såg i senaste scanorama att SAS har lagt till Singapore som egen " dvs INTE codeshare" linje samt tagit bort Bangkok. Nu vet vi ju alla att sas och kartor i bland lever ett eget liv. Feltryck eller något på gång?

Källa: Scanorama 5_2014 sida 136-137
 
Det känns faktiskt riktigt konstigt om SAS skulle sätta in egna kärror på den linjen när man ganska nyligen fördjupat samarbetet med Singapore Airlines.
 
Ett mycket anmärkningsvärt rykte har spridit sig i Italien, och det är spritt av självaste premiärministern.

Inte helt oväntat rör det återigen Etihad, som iprincip slutfört köpet av Alitalia (inväntar myndighternas underskrift).

Ryktet rör ett intresse för 49-procentigt innehav i den Italienska F2I-fonden. Det intressant i detta är att F2I-fonden är den fond (inte längre med statlig inblandning) som garanterar infrastruktursatsningar runt Italiens största flygplatser (exkluderad i Rom).
Fonden var delaktig i snabbtåg till Malpensa, och många fler satsningar.

Ryktet säger att Etihad på detta sätt vill få inflytande över Linate flygplats, som de vill "ta över" som en ny Alitalia-bas. Linate har ju på senare minskat kraftigt i betydelse, och med snabbtågets intåg har flera slot-tider öppnats (LIN-FCO).

Det som troligen är tanken är att trycka på i kampen om att öppna upp LIN för internationell trafik. Reglerna säger nej till större flygplan, men till t.e.x Abu Dhabi fungerar nuvarande plan. Alitalia/Etihad skulle få nära ensamrätt på inrikestrafik från FCO o LIN med denna lösning, och matar ut i Etihads långlinjenät.

Det låter ju verkligen uppseendeväckande om detta skulle bli möjligt, med tanke på konkurrenssituationen. Man kommer ju per automatik att få ägande i flygplatser där direkta konkurrenter verkar, och då lär man ju inte arbeta för deras bästa. Emirates på Malpensa t.e.x...

Tydligen verkar inte den Italienska regeringen tycka att det är lika märkligt som mig, och hänvisar till att flygbolag redan äger delar i fonden. Man hävdar också att Etihads intressen i de olika produkterna är för att säkerställa inrikestrafiken i Italien.
Jag tvekar dock om att EU ser lika mycket mellan fingrarna - Etihad har redan ögonen på sig i flera länder....
 
Ytterligare rykte med Etihad inblandade:

Konkursade Malaysia Airlines håller på med en rekonstruktion, men det tar mer tid än brukligt. Det ryktas om att en koncentration till Asien-marknaden (och kanske även Australien) är att vänta. I ett mål att ändå kunna erbjuda anslutningar till/från västra halvklotet behöver man dock en strategisk partner.

Etihad har sedan tidigare ett code share-samarbete med indonesiska Garuda, men det har inte gett den effekt man hoppats på. Sedan slutet av 2012 har egentligen inga åtgärder gjorts heller. Att Garuda nyligen anslöt sig till Sky Team är kanske också ett avståndstagande från det tidigare samarbetet. Givetvis har flera av Etihads nya förvärv inblanding i allianser, men enligt rykte vill man frigöra sig från det när man nått geografisk spridning.

Kanske betyder detta, om detta visar sig vara sant, att samarbetet med Virgin Australia också bryts. Med Kuala Lumpurs läge finns möjlighet att nå såväl Oceanien som Asien med relativt kort flygtid.

Etihad gillar att kontrollera bolag, och köper in sig allt mer i aktieposter. Det finns många som säger att man kommer avyttra de marginalbolag man idag är inbladade i, för att helhjärtat satsa på sina stora enheter (39-49% innehav).

* Air Berlin ska mata trafik från Europa, men även fokusera på nordamerika.
* Alitalia ska mata trafik i Europa, men även satsa på Syd- och centralamerika
* Air Serbia ska mata trafik från Europa, kanske främst balkan.
* Air Seychelles ska sköta trafik från/till Afrika, samt transportera turister till Seychellerna. Paris får en "direktlinje" (via AUH), och att det kommer linjer även till Tyskland, Italien o Serbien är inte otroligt.
* Darwin AIrlines (Etihad Regional) sköter små regionallinjer i mellaneuropa. Matar trafik till hubb i ZRH, och har redan gjort det svettigt för SWISS.
* Malaysia Airlines skulle vara den sista pusselbiten för att nå täckning i Asien o Oceanien. Man ska komma ihåg att tunna linjer i Asien fortfarande har mycket trafik med Europeiska mått.

De bolag som i dessa fall skulle avyttras är Virgin Australia o Aer Lingus.

CAPA, center for aviation, har gjort en liten sammanställning, men annars är detta en sammanfattning av poster från allehanda sidor.
(Malaysia Airlines considers tie-up with Etihad Airways as restructuring process slowly begins | CAPA - Centre for Aviation)
 
Toppen