Ytterligare rykte med Etihad inblandade:
Konkursade Malaysia Airlines håller på med en rekonstruktion, men det tar mer tid än brukligt. Det ryktas om att en koncentration till Asien-marknaden (och kanske även Australien) är att vänta. I ett mål att ändå kunna erbjuda anslutningar till/från västra halvklotet behöver man dock en strategisk partner.
Etihad har sedan tidigare ett code share-samarbete med indonesiska Garuda, men det har inte gett den effekt man hoppats på. Sedan slutet av 2012 har egentligen inga åtgärder gjorts heller. Att Garuda nyligen anslöt sig till Sky Team är kanske också ett avståndstagande från det tidigare samarbetet. Givetvis har flera av Etihads nya förvärv inblanding i allianser, men enligt rykte vill man frigöra sig från det när man nått geografisk spridning.
Kanske betyder detta, om detta visar sig vara sant, att samarbetet med Virgin Australia också bryts. Med Kuala Lumpurs läge finns möjlighet att nå såväl Oceanien som Asien med relativt kort flygtid.
Etihad gillar att kontrollera bolag, och köper in sig allt mer i aktieposter. Det finns många som säger att man kommer avyttra de marginalbolag man idag är inbladade i, för att helhjärtat satsa på sina stora enheter (39-49% innehav).
*
Air Berlin ska mata trafik från Europa, men även fokusera på nordamerika.
*
Alitalia ska mata trafik i Europa, men även satsa på Syd- och centralamerika
*
Air Serbia ska mata trafik från Europa, kanske främst balkan.
*
Air Seychelles ska sköta trafik från/till Afrika, samt transportera turister till Seychellerna. Paris får en "direktlinje" (via AUH), och att det kommer linjer även till Tyskland, Italien o Serbien är inte otroligt.
*
Darwin AIrlines (Etihad Regional) sköter små regionallinjer i mellaneuropa. Matar trafik till hubb i ZRH, och har redan gjort det svettigt för SWISS.
*
Malaysia Airlines skulle vara den sista pusselbiten för att nå täckning i Asien o Oceanien. Man ska komma ihåg att tunna linjer i Asien fortfarande har mycket trafik med Europeiska mått.
De bolag som i dessa fall skulle avyttras är Virgin Australia o Aer Lingus.
CAPA, center for aviation, har gjort en liten sammanställning, men annars är detta en sammanfattning av poster från allehanda sidor.
(
Malaysia Airlines considers tie-up with Etihad Airways as restructuring process slowly begins | CAPA - Centre for Aviation)