Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.
Orsaken till varför man skulle vilja ta det till ARN skulle ju kunna vara att man vill få ett vägledande beslut (om än inte prejudicerande då ARNs beslut bara är en rekommendation).

Det vettiga i det här fallet enligt EG261/04 tycker jag är att sträckan mellan Stockholm och Dubai ersätts med 75 % såsom det står i lagen.

Och Ja, det skall vara cash, vill man köra med voucher så tycker jag att man skall göra som SAS, dubbla beloppet....

Att få ersättning med 75 % av hela biljettpriset för hela resan (8 legs) tycker jag är oskäligt, dock så unnar jag ju Simon allt han kan få ut :)

Mvh
/NotRyan

Jag håller med helt Alx linje. Om flygbolaget försökte att lösa situationen på ett acceptabelt sätt skulle jag inte bråka (om det var jag) men oseriöst bemötande borde få sin straff.

Om jag minns rätt Simon försökte lösa situationen i förväg med dem men de kom inte fram till en acceptabel lösning.

Jo ja försökte ju det. Men sättet dem hanterade det på från första början har varit under all kritik. Från början ville dom erbjuda mig fare differance mellan C och F eller ombokning (något jag inte godtog).

Sen ringer en från det svenska kontoret den 30 dec och vi har en bra pratstund. Han påstår även att han försökt nå mig den 23dec vilket är ren lögn då jag varken har fått ett missat samtal eller sms. Även denna kille säger att jag ska få ersättningen utbetalad på flygplatsen.

När jag ankommer till flygplatsen hänvisas jag från Check in till biljettdisken hos EK. Här får jag infon att jag inte får kompensation utbetald på flygplatsen utan detta skall skötas av Costumer relations i Dubai. Jag blir lite smått ilsken av detta eftersom hon också påtalar att hon visste att jag skulle komma då hon pratat med samma kille på svenska kontoret som jag 2 dagar tidigare.

När de gäller att ja varit nöjd med resten av resan kan jag berätta lite om den delresan som de här gäller...
Om man jämför flygningen ARN-DXB i C där jag fick sitta i en kabin som rymmer 42 pax varav 37 var upptagna. Ingen av crewt på planet hade blivit informerad att jag blivit nedgraderad o när väl jag påtalar detta får jag som drygt svar. Ja de är sånt som händer ibland..... Inte ens pursen kom fram till mig välkomnade mig ombord.. Något som gjordes sedan på samtliga flygningar efter det.

En väldigt stressad lunchservice och eftersom de var nästan fullt i kabinen och fick man ibland vänta upp till 10 min på dryck man beställt....

Visst var jag nöjd med resan men om man förväntar sig att få glida ombord och börja sin semester med avresa i F från Arlanda.
Sen hamnar i en nästan fullsatt kabin så är de klart att man vill få en ersättning som man känner sig nöjd med. Eftersom EK är mer eller mindre omöjliga att förhandla med så ligger det hos ARN nu. Jag vill absolut ha mer än 3470SEK i ersättning för detta.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta.... (Är uppe i 18 mailväxlningen med EK just nu). Men precis som NotRyan skriver, en vägledning och sen hjälp med förhandlingen av ersättning.

Edit: Ett exempel på hur ointresserade dom är när saker o ting inte går som de ska för dem. Har mailat dem om att jag enbart fick poäng för en C biljett på delresan ARN-DXB och ännu inget svar efter 2 veckor. Mailade om positiv feedback då svarar dom inom 24 timmar.....

Last edited:
Med risk för att gå miste om något som jag egentligen är berättigad till enligt regler, praxis eller dylikt hade jag nog i liknande situation sett till helheten med över lag lyckade flygningar, uppgradering av polaren och en kompensation på några tusenlappar och gått vidare.

Jag fokuserar personligen hellre på det positiva och ser fram emot nästa roliga resa än att att leva kvar i diskussioner om vad som varit, speciellt om de riskerar att bli långdragna och kräva stor tidsåtgång från min sida.

Senaste mailet, det är ju bara att ge upp. Dom har ju bestämt sig helt enkelt...

Dear Simon,

Thank you for your email message of 24 February.

I regret that you remain disappointed with our response.

Mr Simon, we believe that we have treated this matter with due care and concern and responded to you in a professional and empathetic manner.

Whilst we regret that you remain unhappy with our response, we have nothing further to add other than to thank you for writing to us.

Yours sincerely,

Fereshta Al Awadhi

Customer Affairs Manager

Jag hade känt att 7-10 tusen (voucher hos flygbolaget) hade varit okey för mig eller kanske en poängsats på 70 000 miles..... Alternativt uppgraderings vouchers.

Med risk för att gå miste om något som jag egentligen är berättigad till enligt regler, praxis eller dylikt hade jag nog i liknande situation sett till helheten med över lag lyckade flygningar, uppgradering av polaren och en kompensation på några tusenlappar och gått vidare.

Jag fokuserar personligen hellre på det positiva och ser fram emot nästa roliga resa än att att leva kvar i diskussioner om vad som varit, speciellt om de riskerar att bli långdragna och kräva stor tidsåtgång från min sida.

Ja är också inne på den här linjen självklart!

Last edited:
Visst hade du inte en betalt biljett utan en USDM awardbokning? Jag gissar att det påverkar deras incitament i detta fall.

Jag har tänkt mer på detta, även om man reglementsmässigt har rätt här så är det säkert så att de inte kände att de hade tagit över ansvaret fullt ut som opererande bolag utan de ville att jag skulle ringa US och även de ringde US.
Sen var det mycket BS om hur de hade sökt mig men ej fått tag på mig då det inte är praxis utan att de ska kontakta resebyrån i mitt fall USDM för att varsko mig om ändringen och ge mig chans att ändra rutt.

Senaste mailet, det är ju bara att ge upp. Dom har ju bestämt sig helt enkelt...

Men vad manar de med "Whilst we regret that you remain unhappy with our response, we have nothing further to add other than to thank you for writing to us."?

Är det ett "välj vad du vill ha nu!" Eller är det ett "jaha, tack och hej." ?

När jag mailade fram och tillbaka och kom till vägs ände så avslutade jag sista mailet med,

"kan ni tänka er att omvärdera er ståndpunkt med reglementet i beaktande eller ska jag ta detta som er slutgiltiga ståndpunkt och driva ärendet vidare via jurdiskt ombud & NEB?"

Då fick jag ett svar, detta är vår ståndpunkt och där med punkt. Då får man ju gå vidare...

simon_says91, har du skickat ärendet till ARN eller inte? Jag har svårt att utläsa det ur mängden inlägg.

Jag har tänkt mer på detta, även om man reglementsmässigt har rätt här så är det säkert så att de inte kände att de hade tagit över ansvaret fullt ut som opererande bolag utan de ville att jag skulle ringa US och även de ringde US.
Sen var det mycket BS om hur de hade sökt mig men ej fått tag på mig då det inte är praxis utan att de ska kontakta resebyrån i mitt fall USDM för att varsko mig om ändringen och ge mig chans att ändra rutt.

Jag har aldrig jobbat på flygbolag men jag har en aning om hur det fungerar i stora bolag; det finns säkerligen regler och praxis kring detta. Vore intressant att höra hela historien ur "det andra perspektivet" och det är ett bra uppslag inför kommande artiklar.

I ditt fall är det nog så att USDM har bokat en billig bokningsklass på OZ i F och när den försvinner måste någon betala för den nya biljetten; om du begär en full fare First så är det någon ska upp med stora plånboken och då vill nog inte en gate agent eller station manager ha den minusposten på sitt konto.

Hela diskussionen kring EG261/04, praxis vid nedgraderingar och att höra vad som ligger bakom problem som uppstår vore väldigt intressant att följa upp. Saker är sällan svart/vitt och det finns säkert en mängd olika situationer som kan uppstå. Information är ofta ett väldigt kraftfullt verktyg som resenär. "Om jag bara hade gjort så här istället..." :)

simon_says91, har du skickat ärendet till ARN eller inte? Jag har svårt att utläsa det ur mängden inlägg.

Det har jag!

Ärendet ligger hos arn.

Då har ju flygbolaget fått precis som de vill. Uttröttningsmetoden helt enkelt.

Har inte sagt att jag ger upp. Men man blir väldigt trött på att ge förslag efter förslag men man kan inte förhandla utan de är dom som "bestämmer".

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen