Jag tog och ringde en advokat på vägen hem. Han är en av mina bästa och äldsta vänner, så jag slapp debitering.
Jag förklarade ditt case lite grann och hans åsikt, baserat på filtrering av uppgifter genom mig såklart, är:
Det är 75% av det pris du betalade av hela biljetten du ska argumentera med. Då det endast står ticket price i förordningen, och detta innebär luddighet, så ska du argumentera utifrån att det ENDA ticket price du känner till i detta ärende är vad du betalade för hela biljetten. Ingenstanns i biljetten är det nedbrutet vad de olika segmenten kostar, därmed kan man bara tolka ticket price på ditt sätt.
Det var gällande din argumentation. Sen fick jag lära mig att inom EU-rätt är det ointressant vad som sagts i förarbeten etc, till skillnad mot svensk rätt, där det ju är fundamentalt. Alltså har man bara den färdiga texten att gå på, inget annat. Han tyckte också du skulle köra ARN först som du gjort, sen tingsrätt (om de inte följer), då ju detta faller under ett basbelopp. Din biljett kostade väl c:a 40.000kr om jag minns rätt, så 75% av det blir ju 30.000kr.
Han var iaf nyfiken att få reda på hur det går för dig sen, då han, som han sa: "normalt sett sitter på andra ändan av bordet o klämmer till det för de stackars konsumenterna".

Min replik var att även Darth Vader visade ju sin goda sida i en av filmerna.