Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det räcker med att läsa bakgrunden till EC 261/2004 för att inse vad som gäller. Det handlar inte ett dugg om vad som kan anses vara schysst, om jag är nöjd med resan eller något sådant. Det man ville komma åt ursprungligen var inte nedgraderingar, det tillkom senare, utan det var denied boarding, inställda flyg etc. Detta säger man om och om igen i förarbetet och förslaget från kommisionen:

"5. Kommissionen anser att förordning (EEG) nr 295/91, även i dess ändrade form, ändå inte skulle ha kunnat skydda passagerarna på ett lämpligt sätt vid nekad ombordstigning eller inställd flygning. Enligt både den ursprungliga förordningen och ändringsförordningen är lufttrafikföretag och researrangörer (hädanefter kallade operatörer) skyldiga att erbjuda kompensation och assistans till passagerare. Förordningarna avskräcker dem dock inte från att i överdriven omfattning neka ombordstigning eller ställa in flygningar och skapar inte heller incitament för att väga de kommersiella fördelarna mot kostnaderna för passagerarna. "

"14. I förslaget har kommissionen försökt fastslå nivåer som kompenserar passagerarna och avskräcker operatörerna från överdriven överbokning, men har varit tvungen att utgå ifrån allmänna prisuppgifter och den mycket begränsade information som flygbolagen varit beredda att ge ifrån sig om inkomsterna från överbokningar. Förra året var det vägda genomsnittet för biljettpriset i affärsklass ungefär 310 euro för flygningar inom Europa och i de flesta fall låg priset mellan 150 och 600 euro. Kostnaden för att transportera passagerare som överbokats men inte nekats ombordstigning antas vara marginell eftersom operatören får täckning för nästan alla kostnader, både fasta och rörliga, genom att transportera övriga passagerare. Det är därför rimligt att koppla kompensationsnivån till biljettpriset. För att avskräcka operatörerna från att neka passagerare ombordstigning, oavsett passagerarens biljettyp, föreslår kommissionen att den fasta kompensationsnivån fastställs till ett belopp som är dubbelt så högt som priset på de flesta biljettpriser i affärsklass, det vill säga 750 euro för flygningar kortare än 3 500 kilometer. För att ge utrymme för prisskillnader för flygningar inom och utom Europa föreslås 1 500 euro för flygningar på minst 3 500 kilometer."

Alltså, poängen med lagstiftningen är att det ska vara så pass smärtsamt att det inte ska finnas kommersiella drivkrafter för flygbolagen att ställa in flyg. Sen i den färdiga förordningen så kom även downgrades med, men att tro att något annat skulle gälla i detta fall vore ju snett.

Om vi tar detta fallet, så tog man bort en F-kabin och fyllde i praktiken upp en C-kabin. Detta var en väldigt stor vinst som EK gjorde, om vi kan tro att de sålde de flesta av dessa säten. Alltså, 75% av biljettpris må kännas oproportioneligt i det fallet, men inte om man väger in EKs kommersiella beslut här. En tvåklass har ~60 säten mer än en 3-klass, enligt deras egen information. Nu ser man att från EKs perspektiv, så är det en stor vinst för dem att göra downgrade och DETTA är precis vad lagstiftningen är till för. Det ska smärta så hårt att de inte tar den typen av beslut.

Folk må känna sig obekväma, tycka att simon_says91 är girig som hade så bra resa iaf, men utifrån poängen med EC 261/2004 så har han helt rätt. Dock är jag osäker på hur det ska hanteras med tanke på att han visste om detta i såpass god tid, där kan ju detta ärende falla och göra att din ersättning inte blir vad du tänkt dig...

Källor:
EUR-Lex - 52001PC0784 - SV
Boeing 777-300ER | Our Fleet | The Emirates Experience | Emirates Sweden

Dock är jag osäker på hur det ska hanteras med tanke på att han visste om detta i såpass god tid, där kan ju detta ärende falla och göra att din ersättning inte blir vad du tänkt dig...
]

Jag bokade resan 6 månader före avresa och fick reda på det 10 dagar före avresa.. Men som sagt skall de väl ändå inte spela någon roll.

Och precis som du nämner att dem bytte plan o tjänar pengar på de gör mig bara mer irriterad över det hela. Det här hade nog aldrig hänt om vi var 2-3 bokade i F. Nu var jag den enda bekräftade bokningen på den här avgången i F kabinen.

Jag kan hålla med att dem som säger att de kan va girighet att kräva så mycket som de handlar om. Men samtidigt kan man se att flygbolaget tjänade pengar på att nergradera mig om man får de så här billigt med denna ersättningen.

Då kommer dom fortsätta att göra det om man ändå inte sätter ner foten!

Last edited:
Nu har jag fått ett svar igen. Nu är de deras Senior Manager som för första gången svarar... Vad finns att säga? Jag har verkligen gett massor med förslag.. Agö någon kommentar ?

Dear Mr Simon.....,

Allow me to explain that ticket refunds are non-negotiable. Airlines do not invent random amounts and figures to refund passengers. They are calculated based on the fare which is paid. Your calculation below is incorrect. You are not entitled to a refund based on a random market fare which you have found on the internet at today's prices. You are entitled to 75% of your ticket 1762xxxxxxxxxx. You are only entitled to compensation for the flight sector on which you were downgraded. On all other flights, you flew, as ticketed, in First Class. I will further explain the breakdown of the calculation of the refund. Your ticket price was calculated based on the fare from Stockholm to Auckland and return. The total fare paid was SEK 36802 (excluding the fuel surcharge and taxes, which remain). Breaking down this fare further, we assess the total ticketed kilometres which is 23730 and then divide this by SEK 36802, to reach a fare amount of 1.55086 SEK per kilometre. We multiply 1.55086 SEK by the ticketed kilometres of the Stockholm Dubai portion of the ticket (the sole sector on which you were downgraded) of 2986km. Finally, 75% of that amount is SEK 3470. This calculation methodology is universally accepted and, as you can see, is far from arbitrary.

We have received your countless emails and suggestions for alternative arrangements, and I wish to advise you that this is our final position on the matter. I note that you have chosen to pursue this further with the ARN, and that is your prerogative. Emirates will be presenting all of these facts before that Board, as we are confident that we are in full compliance of Regulation EC261/2004.

Sincerely yours,

Senior Manager Customer Relations (Worldwide)

Last edited:
Nu har jag fått ett svar igen. Nu är de deras Senior Manager som för första gången svarar... Vad finns att säga? Jag har verkligen gett massor med förslag.. Agö någon kommentar ?

Jaa, han verkar ju vara en riktig muntergök...

"Allow me to explain that ticket refunds are non-negotiable" är givetvis trams, men deras sätt att säga att "nu avslutar vi den här diskussionen".

"This calculation methodology is universally accepted" väcker ju vissa frågor. Om jag inte missat något centralt inlägg i denna tråd så är det väl ingen på detta beresta forum som råkat ut för något liknande. 261/2004 är, i mina ögon, tydlig men vi får nog vänta på ARN i detta fall.

Alltså, begreppet ticketed kilometer existerar ju inte ens i EC261/2004. Det har de ju kommit fram till själva. Det är nog bara att vänta på ARN (inte Arlanda i detta fallet ;) ).

(kanske du bör ta bort namnet på avsändaren, häng inte ut en person)

Så vitt jag vet:

Det finns en diskussion inom EU (finns något tolkningsdokument som ej har vunnit laga kraft) om att regelns ka appliceras på enbart påverkat "ben",

Där står det (brasklapp "ur minnet") att än så länge är det NEB's tolkning att det är HELA biljettens pris som är grunden för procentsatsen.

Article 10

Upgrading and downgrading

1. If an operating air carrier places a passenger in a class higher than that for which the ticket was purchased, it may not request any supplementary payment.

2. If an operating air carrier places a passenger in a class lower than that for which the ticket was purchased, it shall within seven days, by the means provided for in Article 7(3), reimburse

(a) 30 % of the price of the ticket for all flights of 1500 kilometres or less, or

(b) 50 % of the price of the ticket for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, except flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres, or

(c) 75 % of the price of the ticket for all flights not falling under (a) or (b), including flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments.

(kanske du bör ta bort namnet på avsändaren, häng inte ut en person)

Så vitt jag vet:

Det finns en diskussion inom EU (finns något tolkningsdokument som ej har vunnit laga kraft) om att regelns ka appliceras på enbart påverkat "ben",

Där står det (brasklapp "ur minnet") att än så länge är det NEB's tolkning att det är HELA biljettens pris som är grunden för procentsatsen.

Namnet borttaget!! Bra tips.

Jo har också hört de. I tråden på flyertalk nämner dem det men att den tydligen skulle slagit in i februari eller något. Är inte i närheten säker på att jag läst rätt på detta.

Question 27: Where an air journey contains several legs, which part is to be
reimbursed in case of downgrading? 28
If an air carrier or tour operator places a passenger in a class lower than that for which
reservations were confirmed, it shall reimburse 30%, 50% or 75%, as applicable, of the
published fare in the class reserved, for that flight sector. 29

28 Article 10(2).
29 NEB are of the opinion that reimbursement will be made in relation to the ticket, not just the flight sector,
which the passenger was travelling on when the downgrade occurred.

Källa: http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/questions_answers.pdf_reg_2004_261.pdf

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen