jumbooze
Medlem
För mig finns det inget motsatsförhållande i detta. Man kan gott ha en riktigt bra resa trots en försening på tjugo timmar, en nedgradering till C från F, en ombokning till annat flygbolag eller ett inställt flyg. Men att kräva sin rätt är en annan femma. Det finns en anledning till att EU-regelverket trots allt finns. För den enskilt svage konsumenten, utan direktkontakter hos flygbolag, innebär lagstiftningen en trygghet. Om lagstiftningen är fel eller för "hård" mot flygbolagen tål säkert att diskuteras.
Jag var fortsatt trevlig mot crew ombord och vid gate även om jag informerade dem om att jag ej fann då bara 300USD tillräcklig kompensation för en nedgradering till C från F på en FRA-ICN flygning. Sa att jag ville bli ombokad till t.ex. ANA/LH flighter.
När vi inte kom överens så sa jag att jag skulle dra fallet vidare.
Jag ser den "hårda" 75% av hela biljettpriset som ett sätt från EU att försöka stävja att ett bolag lättvindigt kan nedgradera en passagerare med F biljett till C och sedan säga hej, här får du 300 USD (biljettskillnaden är kanske mycket mer men nöj dig med det här) eller här får du miles hos Asiana som gör att du kan uppgradera flygning mellan ICN-NRT till Y->C.
.
Last edited: