Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågan är bara om man ska maila tillbaka till dem om detta som du skriver johhenrik ?

Eller om man bara skall bifoga det till ARN i bevisning med tanke på att dem verkar inte vilja rubba sig från sitt beslut...

Namnet borttaget!! Bra tips.

Jo har också hört de. I tråden på flyertalk nämner dem det men att den tydligen skulle slagit in i februari eller något. Är inte i närheten säker på att jag läst rätt på detta.
Vad jag läste var den punkten en del av ett förslag som skulle träda i kraft då. Dock togs denna punkt bort från den slutgiltiga publikationen som publicerades, så den är inte intressant. Dessutom har din resa skett då denna tolkning ändå inte skulle ha varit applicerbar.

Jag menar att jag skulle skicka vidare exemepelvis det jag skrev för ett tag sen, om poängen med lagstiftningen från början samt vad som står i dokumentet som jag paste:ade från nu. Det är trots allt från kommisionens sida.

Jag skulle nog lägga ner diskussionen och överlåta ärendet till ARN samt meddela Emirates att så är fallet. Tror dock knappast det biter. Tyvärr!

Avseende att hänga ut personens namn tycker jag nog inte det var ett "övertramp". Jag håller med om att man skall vara försiktig med detta men personen kan knappast i sin roll som "Senior Manager" anses vara en simpel arbetstagare utan en person som utger sig för att ha en hel del makt inom Emirates och därmed en officiell representant för företaget.

Deras sätt at kommunicera får i alla fall inte mig speciellt intresserad av att nyttja deras tjänster inom den närmaste framtiden - oavsett resklass!

Jag skulle nog lägga ner diskussionen och överlåta ärendet till ARN samt meddela Emirates att så är fallet. Tror dock knappast det biter. Tyvärr!

Avseende att hänga ut personens namn tycker jag nog inte det var ett "övertramp". Jag håller med om att man skall vara försiktig med detta men personen kan knappast i sin roll som "Senior Manager" anses vara en simpel arbetstagare utan en person som utger sig för att ha en hel del makt inom Emirates och därmed en officiell representant för företaget.

Deras sätt at kommunicera får i alla fall inte mig speciellt intresserad av att nyttja deras tjänster inom den närmaste framtiden - oavsett resklass!

Jag håller med dig på den punkten. Det är nog dags att sluta maila dem o köra allt genom ARN. Får väl se nu hur vida allt går vidare från detta vad ARN kommer säga efter responsen "final position".

Gällande namnet på personen är de väl delade meningar. Ja tog ändå bort de då många har olika åsikter om de så är de bäst att skippa namnet helt.

Jag lär nog flyga med dem i framtiden då dem har en väldigt bra produkt ombord tycker jag. Dock tar de lite emot när de kommer till detta efterarbete som de blir över mail.

Jag tog och ringde en advokat på vägen hem. Han är en av mina bästa och äldsta vänner, så jag slapp debitering. ;)

Jag förklarade ditt case lite grann och hans åsikt, baserat på filtrering av uppgifter genom mig såklart, är:

Det är 75% av det pris du betalade av hela biljetten du ska argumentera med. Då det endast står ticket price i förordningen, och detta innebär luddighet, så ska du argumentera utifrån att det ENDA ticket price du känner till i detta ärende är vad du betalade för hela biljetten. Ingenstanns i biljetten är det nedbrutet vad de olika segmenten kostar, därmed kan man bara tolka ticket price på ditt sätt.

Det var gällande din argumentation. Sen fick jag lära mig att inom EU-rätt är det ointressant vad som sagts i förarbeten etc, till skillnad mot svensk rätt, där det ju är fundamentalt. Alltså har man bara den färdiga texten att gå på, inget annat. Han tyckte också du skulle köra ARN först som du gjort, sen tingsrätt (om de inte följer), då ju detta faller under ett basbelopp. Din biljett kostade väl c:a 40.000kr om jag minns rätt, så 75% av det blir ju 30.000kr.

Han var iaf nyfiken att få reda på hur det går för dig sen, då han, som han sa: "normalt sett sitter på andra ändan av bordet o klämmer till det för de stackars konsumenterna". ;) Min replik var att även Darth Vader visade ju sin goda sida i en av filmerna. ;)

Nu har jag fått ett svar igen. Nu är de deras Senior Manager som för första gången svarar... Vad finns att säga? Jag har verkligen gett massor med förslag.. @Agö någon kommentar ?

"Dear Mr Know it all,

You just failed EU law 261/2004 basic course 101A. You have no basis for any of your statements."

Visst är det så att flygbolag, normalt sett, inte bara "hittar på" ersättningar, men just i sådana här fall vill ju de flesta komma till en uppgörelse för att slippa få ett domslut emot sig, vilket de kommer att få i rätten. Jag ser inte hur Emirates skulle komma undan med annat än en fällande dom. Därför brukar de vara väldigt flexibla vad gäller att hitta en kompromiss som ligger under vad EU 261/2004 föreskriver (vilket kan bli löjligt mycket!) men ändå är rimlig för kunden.

I det här fallet tycker jag faktiskt Emirates beter sig som skit. Man kunde ju ha hoppats att de skulle komma med ett rimligt förslag men de verkar ju helt ointresserade av att göra något vettigt, tyvärr.

Simon hade visserligen ganska många trevliga legs i F, men faktum kvarstår att en av syftena med EU 261/2004 är att flygbolag inte ostraffat ska kunna göra vad som helst mot passagerarna och även om lagstiftarna kanske inte tagit hänsyn till just F->C där summorna kan bli löjligt höga, så är det den ända princip vi har att stötta oss på som passagerare.

Tyvärr kommer detta nog att sluta i tingsrätten och jag är övertygad om att Simon kommer att vinna.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen