Senaste nytt

Pälsdjursallergi - och därmed är SAS struket !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att diskutera med hundägare är som att diskutera med småbarnsföräldrar om deras barn. Det finns väl ingen som anser sig göra fel? ;)

Uppvuxen på en kennel och har haft hundar nästan hela livet och känner inte igen mig i det, en oerhörd skillnad på barn och djur, oftast....;)

Det finnes ikke transportbur som ikke har en glatt overflate i bunnen av buret, derfor har hundene lett for å "seile rundt" på burgulvet. Beina går alle veier og kan fort skades.

En transportbur ska vara så liten att hunden har så lite utrymme som möjligt till att fara runt och vara förankrad i bilen.

Vidhåller att hundar mår bäst av att vänjas vid transport i bur och blir betydligt mindre stressade av att åka i lastutrymmet. Har trots rätt stor erfarenhet inte varit med om eller hört talas om någon hund som blivit skadad vid transport på flyget, har man en hund som redan är skadad är det naturligtvis en annan sak men då kanske man inte ska resa med den i onödan. Hunden har det bra i lastutrymmet, klart att de gnäller ett tag när det blir separerat från flocken men det är normalt.

Här en reserapport från en förstagångs resenär med hund ;)
Flyga med hund i lastutrymmet | Pudelbus

Att diskutera med hundägare är som att diskutera med småbarnsföräldrar om deras barn. Det finns väl ingen som anser sig göra fel? ;)

Jag har nästan aldrig mött en hundägare som respekterar att det finns allergiker. Självklart är det den som är allergisk fel. Hunden sätts före allt och alla. Det är klart den ska sitta på säten osv i tåg, bussar, flygplan osv istället för på golvet där den hör hemma.

Här håller jag inte alls med. Självklart måste man ta hänsyn till allergiker i de fall de faktiskt ÄR allergiska. Jag har själv hundar som är "allergifria", dvs de har en annorlunda typ av päls och 90% av hundallergiker är inte allergiska mot den här typen av hundar. Det jag märker är att många som säger sig vara allergiska när de möter våra hundar faktiskt är mer rädda än upplever fysiska besvär. Det kan tex uttrycka sig så att de är helt oberörda tills de råkar se hunden röra sig, 30 minuter efter att de kommit in i rummet. Då blir allergin plötsligt akut.

Jag har förmånen att kunna ha med mig hundarna till kontoret och där har vi hundallergiker. Det är absolut inga problem så länge vi ser till att hundarna inte är inne på hans kontor för länge.

Nu har jag inte rest på tåg med våra hundar, men om jag skulle göra det, så skulle jag ha med mig en filt som de kan ligga på och då få ligga brevid mig på ett säte. Ser inga större problem med det. Däremot skulle jag ha svårt att se varför jag skulle utsätta min hund för SJs säten utan skydd - det är väl på gränsen till djurplågeri...

Vad gäller koppeldiskussionen tycker jag det är självklart att ha hundarna i koppel när man är i bebyggda områden. Vår äldsta hund är väldigt lydig och dessutom väldigt flockkär, så henne kan man ha löst varsomhelst, men det känns onödigt. Slakt koppel funkar lika bra och då vet man att man har kontroll.

En transportbur ska vara så liten att hunden har så lite utrymme som möjligt till att fara runt och vara förankrad i bilen.

Vidhåller att hundar mår bäst av att vänjas vid transport i bur och blir betydligt mindre stressade av att åka i lastutrymmet. Har trots rätt stor erfarenhet inte varit med om eller hört talas om någon hund som blivit skadad vid transport på flyget, har man en hund som redan är skadad är det naturligtvis en annan sak men då kanske man inte ska resa med den i onödan. Hunden har det bra i lastutrymmet, klart att de gnäller ett tag när det blir separerat från flocken men det är normalt.

En hund skal ha muligheten til å kunne stå oppreist med hodet i oppreist posisjon i et flybur. Ellers får de ikke reise. For min hund innebærer dette varikennel XL. Greit at det er plass til henne i høyden, men det kan til gjengjeld gå ca 4-5 stk av hunden min i bredda... Jeg har vært borti mange hunder som har blitt skadet under flyturer, en av mine nærmeste venner leverte hunden sin til en kort tur Tromsø-Vadsø og fikk tilbake en hund med knukket hjørnetann (!!). Familiens schäferhund har kommet fra transport med sår på snute og ansikt. Når man da har en hund med en åpenbar svakhet, som lever på lånt tid og har skruer i beinet, sier det seg selv man er påpasselig. Hunden min hadde hatt det utmerket i kabinen på et fly, ikke alle hunder er stressa udyr som må puttes i bur for å slappe av :)

Jeg skjønner du har et syn på hunder jeg overhodet ikke deler, let's call it at that ;)

Jag har nästan aldrig mött en hundägare som respekterar att det finns allergiker. Självklart är det den som är allergisk fel. Hunden sätts före allt och alla. Det är klart den ska sitta på säten osv i tåg, bussar, flygplan osv istället för på golvet där den hör hemma.

Allergikerna går ju redan före på flyget. Anmäler en passagerar vid bokning att hen är allergisk så spärras flighten för djur. Om allergikern inte gjort detta så får denne dock vänta sig att det kanske kan förekomma djur ombord. Att då tro att en passagerare med hund skulle gå av planet är väl kanske att var lite väl naiv. Tro mig, hundägare är väl medvetna om allergiker. Under tiden jag bodde i stockholm och hade en hund blev man påmind flera gånger i veckan om det. Även om man stod på anvisad plats med hunden i tbanan så kom det fram någon och meddelade att de minsann var allergiker, "bara så att du vet". Jag förstod aldrig vad jag skulle göra åt saken dock, tåget har 6 rejäla vagnar och det är bara mittersta dörrparen i mittvagnen som man får resa med djur. Skulle jag klivit av och väntat på nästa tåg för att en tant inte orkar flytta sig några rader bort?

De gånger jag sett djur ombord tycker jag att de som rest med dem skött det hela bra. Djuren har varit i sina burar under flygningen och inte fört något väsen. Då är det värre med spädbarn ;)

Last edited:
Egentligen är problemet inte spädbarn - de sover ofta och kan vara riktigt snälla ombord. Värst är 3-5åringar som far runt och lever rövare. Eller varför inte sitter bakom dig och sparkar i ryggstödet när du försöker sova?

Tro mig, hundägare är väl medvetna om allergiker.

Medveten är inte samma sak som att man respekterar ;)

Här håller jag inte alls med. Självklart måste man ta hänsyn till allergiker i de fall de faktiskt ÄR allergiska. Jag har själv hundar som är "allergifria", dvs de har en annorlunda typ av päls och 90% av hundallergiker är inte allergiska mot den här typen av hundar. Det jag märker är att många som säger sig vara allergiska när de möter våra hundar faktiskt är mer rädda än upplever fysiska besvär. Det kan tex uttrycka sig så att de är helt oberörda tills de råkar se hunden röra sig, 30 minuter efter att de kommit in i rummet. Då blir allergin plötsligt akut.

Jag har förmånen att kunna ha med mig hundarna till kontoret och där har vi hundallergiker. Det är absolut inga problem så länge vi ser till att hundarna inte är inne på hans kontor för länge.

Nu har jag inte rest på tåg med våra hundar, men om jag skulle göra det, så skulle jag ha med mig en filt som de kan ligga på och då få ligga brevid mig på ett säte. Ser inga större problem med det. Däremot skulle jag ha svårt att se varför jag skulle utsätta min hund för SJs säten utan skydd - det är väl på gränsen till djurplågeri...

Vad gäller koppeldiskussionen tycker jag det är självklart att ha hundarna i koppel när man är i bebyggda områden. Vår äldsta hund är väldigt lydig och dessutom väldigt flockkär, så henne kan man ha löst varsomhelst, men det känns onödigt. Slakt koppel funkar lika bra och då vet man att man har kontroll.

Min erfarenhet är att det inte finns allergifria hundar, bara hundar som ger mer eller mindre snuva. Även om folk inte är allergiska utan bara rädda så är ju även det en bra anledning att hålla sig borta från hundar.

Hundar och barn har egentligen inget att göra på en arbetsplats, men skönt för dig att din arbetsplats tillåter det. Är det ok att ha barn med sig också?

Är filten du lägger på SJ stolen nytvättad? Om inte så ligger det säkert rester kvar och kan drabba någon annan vid ett senare tillfälle. Som du själv skriver så tvättas sätena extremt sällan om ens någonsin.

Ang min hund är så snäll: "Han som alltid var så snäll" hör man ofta om både människor och djur som gjort någon riktigt illa ;)

Sorry, jag drar det till sin spets men dessa diskussioner med två läger blir ofta inte mer än en massa text eftersom ingen är beredd att vika sig en tum :), fast de kan ju bli ganska kul ändå. Ja, jag är allergisk men inte dödligt allergiskt och jag klarar av en europaresa sittandes bredvid en hund även om det kan bli lite jobbigt. Nej, jag är inte rädd för hundar jag tycker bara inte om dem... En anledning kan ju vara att pga av min allergi har jag aldrig varit speciellt intresserad av djur.

Min erfarenhet är att det inte finns allergifria hundar, bara hundar som ger mer eller mindre snuva. Även om folk inte är allergiska utan bara rädda så är ju även det en bra anledning att hålla sig borta från hundar.

Som sagt, det är, enligt vad jag förstår, ca 10% av de som är allergiska som är känsliga mot alla hundar. De flesta är det inte.

Hundar och barn har egentligen inget att göra på en arbetsplats, men skönt för dig att din arbetsplats tillåter det. Är det ok att ha barn med sig också?

Det händer, men är ganska ovanligt. Barn kräver oftast mycket mer uppmärksamhet än hundar på en arbetsplats. Mina hundar lägger sig under skrivbordet och så är det bra med det.

Är filten du lägger på SJ stolen nytvättad? Om inte så ligger det säkert rester kvar och kan drabba någon annan vid ett senare tillfälle. Som du själv skriver så tvättas sätena extremt sällan om ens någonsin.

Inte alltid. Men ganska ofta. Vi har fleecefiltar som vi använder hemma själva och för att hålla efter grus som dras in så behöver de tvättas ofta. Men, men fråga är varför det ens är ett problem - SJ har ju speciella djurkupéer. Det är knappast så att det påverkar allergiker mer eller mindre var i dessa djuren befinner sig.

Ang min hund är så snäll: "Han som alltid var så snäll" hör man ofta om både människor och djur som gjort någon riktigt illa ;)

Jotack, det är väl det vanliga argumentet från hundägare. Jag tycker det är rätt oansvarigt. Man kan aldrig veta hur ett djur ska reagera på en situation. Därför bör hundar hålla kopplade när man är i områden där det finns andra människor.

Jo, det finnes allergifrie hunder. Spørsmålet er hvordan allergisk mennesket er. Noen mennesker reagerer ikke på hunder med lang pels. Andre reagerer ikke på røytefrie hunder. Noen reagerer på hundespytt, noen reagerer på hundeflass (mjöl på svenska? :p ) osv. Allergi mot hund er en ekstremt misforstått tilstand som selv allergikere selv ikke alltid har kontroll på.

Hundar och barn har egentligen inget att göra på en arbetsplats, men skönt för dig att din arbetsplats tillåter det.
En hund kan bidra til ekstremt mye på en arbeidsplass, både i form av avslapning, nedstressing, senkning av høyt blodtrykk og fysisk aktivitet (turing i pauser).

Igjen en misforstått holdning. Jeg har en hund som røyter ufattelig mye. Jeg kan love deg at det strøs hundehår og hundeflass overalt hvor jeg går, selv nå når det er 2-3 uker siden sist jeg så hunden min. Det er allergener OVERALT i verden, du kan ikke unngå alt. Hvis man skal følge din logikk burde alle med den minste allergi og minste følsomhet ovenfor både matvarer, husdjur og elektronikk ligge strødd rundt oss. Skal jeg nektes å sitte på et tog fordi jeg har hundehår på meg? Hvor lang tid bør det gå før jeg legger i fra meg en haug hundepels i et flysete? Enn de som er allergiske mot parfyme? Må vi be alle som reiser med SAS i 1 måned før parfymeallergikeren skal ombord om å vær så snill IKKE reise med parfyme på seg? Det går ikke an.

Jeg for min del hører det ofte om dyr og mennesker som er oppriktig bra mennesker og dyr jeg, men jeg liker å fokusere på positive ting ;)

Ja, jag är allergisk men inte dödligt allergiskt och jag klarar av en europaresa sittandes bredvid en hund även om det kan bli lite jobbigt. Nej, jag är inte rädd för hundar jag tycker bara inte om dem...

Man har jo alltid en grunn for å ikke tycke om noe, ikke sant? Er du sikker på det ikke beror på lite kunnskap, lite opplevelser og evt. at de få opplevelsene med hund har vært dårlige opplevelser? Var en stund i livet mitt jeg ikke likte å fly og forbannet hele eksistensen - men det snudde seg så fort jeg bestemte meg for å være positiv og åpne meg for muligheten om at fly ikke var så ille allikevel. Pila snudde riiiimelig fort. Det ukjente og uforståelige virker ofte litt ubehagelig og noe man bør unnvike. Med den holdningen går man glipp av mye bra i livet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen