Frågan är ju, som sagt, vad som händer med LTG om förmånen försvinner. De som redan har uppnått LTG lär rimligen få behålla den, men frågan är vad som händer med oss som befinner oss mitt i kvalificeringen.
Själv är jag inne på mitt fjärde kvalificeringsår. Eftersom jag inte flyger i tjänsten är jag ganska beroende av SAS MC Premium och AmEx Elite för att kvalificera. Samtidigt har bytet till SkyTeam gjort tillgängligheten på bonusbiljetter betydligt sämre, och mer än en gång har jag övervägt att skaffa AmEx Platinum Points Plus för att få större flexibilitet och bättre möjligheter att faktiskt hitta bonusresor.
Om LTG försvinner och redan intjänade kvalificeringsår inte på något sätt räknas om eller tillgodoräknas mot LTD, blir det nog spiken i kistan för min del. Hela poängen med att fortsätta optimera kortanvändningen och hålla fast vid SAS-korten har till stor del varit det långsiktiga målet att nå LTG. Om man efter flera kvalificeringsår i praktiken får börja om från noll mot en betydligt högre nivå förändras kalkylen ganska rejält.
I så fall blir det svårt att motivera att fortsätta lägga så mycket spend och så höga kortavgifter på ett upplägg som redan blivit mindre attraktivt efter SkyTeam-bytet. Då framstår det snarare som mer rationellt att släppa statusjakten helt och välja kort och bonusprogram utifrån var man faktiskt får bäst värde och störst flexibilitet.