Senaste nytt

SAS Eurobonus Lifetime Diamond!

Ganska mycket av de senaste inläggen här hör väl egentligen mer hemma i denna tråd då de handlar mer om Eurobonus framtid än specifikt om LTD: https://www.businessclass.com/forum...obonus-när-air-france-klm-köpt-in-sig.104630/

Men hursomhelst...
Å fjärde sidan har de redan gått ut med SAS EuroBonus Executive Business Card som ska vara " under the SAS EuroBonus umbrella" och ge flera typiska EB-förmåner. Kortet skulle komma i höst. Varför går Mr Verhagen ut med detta om det ändå ska bli FB med sina strukturer (och tajta koppling till amex)?

Jag gissar att det här (inte specifikt detta kort, men det kreditkortsekosystem som finns inom Eurobonus) kan vara en av de starkaste sakerna som talar för att EB skulle få fortsätta leva som eget program (kanske tätt sammankopplat med FB i något Avois-liknande system). Jag tror helt enkelt att man tjänar för mycket pengar på att sälja kreditkortspoäng inom Skandinavien för att man ska vilja riskera att förlora den inkomstströmmen. När det gäller flygbolagslojalitet så hotar vi ofta om att vi kommer byta bolag om de tar bort förmån X eller Y, men i realiteten så kommer en stor del av oss (och ännu större del av "normalt folk") fortfarande att fortsätta flyga SAS på grund av var vi bor. När det gäller kreditkort så tror jag att det är mycket större risk att man t.ex. byter till Amex Platinum PP från ett Amex Eurobonus Elite om alternativet är ett Amex FB med motsvarande förmåner som t.ex. i Nederländerna (lägre poängintjäning och inga vouchers).

Givetvis kan man fortsatt ha olika kreditkortserbjudanden i olika länder (det ser vi ju redan nu, NL/Frankrike vad gäller FB eller SE/DK/NO vad gäller EB) med olika poängintjäning (och utifrån vad jag hört på Medvind-podden så gillar FB att sälja poäng till kredirkortsbolag, åtminstone i USA), men troligtvis känsligare att ha en förmån som 2-4-1-vouchers eller FlyPremium i programmet om det bara är tillgängligt för skandinaver.

Är rätt inställd på att mina insamlade år som Gold och Diamond kommer att vaskas, samt att EB med tiden går över till spend-baserad intjäning. Skulle gissa att de med LTG får 2-3 år som FB Platinum som plåster på såren.

Om man får drömma lite så hoppas jag att de kör på Avios-modellen: helt separata lojalitetsprogram men där man kan föra över poäng till/från Flying Blue.

Det där vore fint som fn, jag har massor av Flying Blue miles från Avis bilhyror för 10-15 år sedan som jag inte hittat någon användning för

Fast vem ska driva EB-perspektivet i en process där både EB och FB skulle ändras?
Om Anko är ute, Aron är ute och det har varit Paul Verhagen med 12 år inom AF/KLM som stått för de senaste press-releaserna vad gäller EB-relaterade saker, hur mycket EB-perspektiv skulle det då finnas med in en sådan process?

Eivind Roald

1786609863841.png

Behöver det vara så "territoriellt"? Kanske man märkt att EB har styrkor som FB inte har, eller EB-medlemmar har vettigare mönster på spend/konsumption/lojalitet?

EB har 9 miljoner medlemmar på en "hemmamarknad" av 21 miljoner invånare.
FB har 30 miljoner medlemmar på en "hemmamarknad" av 88 miljoner invånare.

Jag tycker det är helt orimligt att kategoriskt säga "förmån XYZ kommer inte överleva när EB bli del av FB, för FB har inte det idag". Det är helt möjligt att saker ändrar i FB, speciellt ifall man inför nästan 33% mer medlemmar över natt. Och när de nya medlemmarna har en helt annan upplevelse av sitt medlemsprogram, och kanske en högre nöjdhet.

(Det är lite samma hysteresis över detta som hela "AFKLM köper SAS och det blir nya LCC:n i Norden som inte har nåt att säga i moderbolaget", och det sedan beställs flera tiotal widebodies och SAS med stor sannolikhet blir ett bolag brevid AF och KLM, inte underkastade någondera. Jag skulle inte överraskas av byte av koncernnamn inom nästa 12 månader.)

Men fy fan om SAS går över till AF och KLMs skitiga app....
Med respekt. Med erfarenhet av internationellt företag med verksamhet i flera europeiska länder. Det är bara i Sverige man tänker på helheten. Jag förutsätter att fransmän bara kommer se till det franska, nederländare till det nederländska, danskar till det danska och så vidare. Det betyder inte att inget från EB kommer överleva men det sker bara om det är bra för fransmän.

Håller benhårt med om appen....

Med respekt. Med erfarenhet av internationellt företag med verksamhet i flera europeiska länder. Det är bara i Sverige man tänker på helheten. Jag förutsätter att fransmän bara kommer se till det franska, nederländare till det nederländska, danskar till det danska och så vidare. Det betyder inte att inget från EB kommer överleva men det sker bara om det är bra för fransmän.

Håller benhårt med om appen....
Bättre för fransmän (konsumenterna), eller bättre för det franska bolaget?
Sen är det ju sant att många viktiga beslut görs utan faktabasis utan pga nationalism, personligheter, yrkesstolthet osv.

Bortsett från att den (väl) inte finns på franska? Vilket innebär att ur fransmännens perspektiv existerar den inte.
Ja och sedan kanske det sitter ett internt 20-manna utvecklingsteam hos AF som inte kommer acceptera att bli ersätta av SAS indiska konsulter .. tex. Det är inte alltid det logiska som gäller.

Även jag är inne på år 10 för LTG, behöver 11 000 poäng till och har bryt 31/1, jag kan enkelt köpa dessa med poäng, men förväntar mig så klart att jag ska få ihop de saknade poängen ändå.

Toppen