Senaste nytt

SAS Eurobonus Lifetime Diamond!

Frågan är ju, som sagt, vad som händer med LTG om förmånen försvinner. De som redan har uppnått LTG lär rimligen få behålla den, men frågan är vad som händer med oss som befinner oss mitt i kvalificeringen.

Själv är jag inne på mitt fjärde kvalificeringsår. Eftersom jag inte flyger i tjänsten är jag ganska beroende av SAS MC Premium och AmEx Elite för att kvalificera. Samtidigt har bytet till SkyTeam gjort tillgängligheten på bonusbiljetter betydligt sämre, och mer än en gång har jag övervägt att skaffa AmEx Platinum Points Plus för att få större flexibilitet och bättre möjligheter att faktiskt hitta bonusresor.

Om LTG försvinner och redan intjänade kvalificeringsår inte på något sätt räknas om eller tillgodoräknas mot LTD, blir det nog spiken i kistan för min del. Hela poängen med att fortsätta optimera kortanvändningen och hålla fast vid SAS-korten har till stor del varit det långsiktiga målet att nå LTG. Om man efter flera kvalificeringsår i praktiken får börja om från noll mot en betydligt högre nivå förändras kalkylen ganska rejält.

I så fall blir det svårt att motivera att fortsätta lägga så mycket spend och så höga kortavgifter på ett upplägg som redan blivit mindre attraktivt efter SkyTeam-bytet. Då framstår det snarare som mer rationellt att släppa statusjakten helt och välja kort och bonusprogram utifrån var man faktiskt får bäst värde och störst flexibilitet.
Jag håller inte med om att LTG-år skulle räknas mot LTD. Har man inte nått statusen då den fanns tillgänglig har man inte nått den. Som guldkund har man fått de förmåner man tjänat ihop de åren man har haft statusen.

Jag håller inte med om att LTG-år skulle räknas mot LTD. Har man inte nått statusen då den fanns tillgänglig har man inte nått den. Som guldkund har man fått de förmåner man tjänat ihop de åren man har haft statusen.
Nej, det är jag helt med på att det känns som en urvattning och orättvist för de som är LTD och har kvalat in för det. Men för oss kvalar mot LTG och aktivt valt att vara lojala mot SAS så blir det rejält snopet om möjligheten till life time bara försvinner. Men visst är det rimligare att de som påbörjat kvala mot LTG får fortsätta göra det, men det som inte talar för det är ju att motsvarande inte finns i FB.

Själv är jag inne på mitt fjärde kvalificeringsår.
Allt är ju relativt och ingen vet vad som kommer att hända när/om det flyttas till FB. Själv har jag ett halvår till LTG så har snart tio års ”lojalitet” i ryggsäcken. Jag resonerar som så att det inte är ett självändamål att stötta SAS så skulle det bli en utveckling där den historiska lojaliteten inte respekteras så ser jag inga skäl att lägga mina pengar i SAS-korgen framåt i tiden. Det tror jag även SAS förstår (och AF/KLM likaså).

Nej, det är jag helt med på att det känns som en urvattning och orättvist för de som är LTD och har kvalat in för det. Men för oss kvalar mot LTG och aktivt valt att vara lojala mot SAS så blir det rejält snopet om möjligheten till life time bara försvinner. Men visst är det rimligare att de som påbörjat kvala mot LTG får fortsätta göra det, men det som inte talar för det är ju att motsvarande inte finns i FB.
Tja, har sex år mot LTG så visst är det surt men känns väl lite som att det är som det är. Något kanske de hittar på men att konvertera till LTD-år 1:1 känns kanske lite väl generöst. Rimligt kanske att ett år mot LTG blir 0,5 år mot LTD med avrundning uppåt. Då kommer man som mest få fem LTD-år och så får man jobba utifrån det.

Håller med om att LTG-år inte kan räknas om, under förutsättning att kriteriet för LTD blir på samma sätt som sagts, dvs "10 år med Diamond". Då är det rätt logiskt - 2 år som Guld är inte det samma som ett år som Diamond.
Däremot skulle SAS kunna göra någon goodwill-grej just om LTG-nivån upphör att nytecknas, eftersom man annars hamnar i en svekdebatt att man viftat med en belöning efter 10 år och sedan drar in den när folk är nära.

Ett liknande problem gäller för LTD - det har inte lanserats men väldigt tydligt informerats om på diamond-event. Men just nu finns inget officiellt på vad kravet exakt är och ingen definition på vad ett LTD-år är.
Jag har varit Diamond 5 år i rad och har därmed tjänat in 5 LTG-år. Jag har alltså noll LTD-år officiellt, även om jag efter eventen tror att jag har 5 år sparade redan. Nu har de missat ytterligare en av sina egna deadlines och det verkar tydligt att de inte alls känner sig bundna av att de delat ut LTD-kort på event och hype:at att det kommer.

Det finns alltså ett gäng medlemmar med 5-9 fiktiva LTD-år samlade som är noga med att nå Diamond igen och som kan komma att bli blåsta på LTD (och på LTG!) när EB väl kommer med slutligt officiellt besked.

Och killen som körde hårt med "ni tror väl inte på allvar att någon skulle köpa ett flygbolag och sedan göra sina bästa kunder besvikna", han har liksom gått vidare. Att de flyttar sin egen deadline 6 månader ytterligare fram i tiden skapar bara oro och misstro - det sämsta man kan göra när man jobbar med lojalitet.

Jag tror att EuroBonus LTD kommer få Flying Blue Platinum for Life direkt vid övergång/sammanslagning. Detta är anledningen till varför SAS inte gått ut med mer info kring LTD, de väntar helt enkelt tills att uppköpet har godkänts.

EuroBonus LTG kommer antingen få Flying Blue Gold for Life (finns inte idag, så tveksamt att de skulle skapa en ny nivå inom Flying Blue bara för detta) eller ett x antal år tillgodoräknade mot 10-årskravet för Flying Blue Platinum for Life, kanske kombinerad med någon challenge (mer troligt).

En vanlig EuroBonus Gold-medlem kommer få Flying Blue Gold, så det måste finnas något specialincitament för LTG.

Jag följer utvecklingen noggrannt då ändringar i resemönster både privat och i jobbet gjort att EBD inte kommer förnyas nästa kvalår. Min streak på 5/10 till LTG skulle jag kunna fortsätta även med kommande resemönster + kreditkort, men försvinner den moroten så ser jag för tillfället ingen nytta i att vara lojal då antalet icke-award resor blir så få att det funkar att åka statuslös, och typ nyttja mina 10/år PP-loungeaccesser.
Istället kunde jag kanske köra nåt kort med bättre förmåner och resa med andra allianser. Amex PP är ju ett alternativ. Man har ju redan konton i OW och *A också, så det är bara att köra på.

Toppen