Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Eftersom SAS kan sälja för 40 tkr idag, finns det väl ingen anledning att tro att de behöver göra några större förändringar för att bibehålla priset? Det är ju tjusningen med CPH, det verkar finnas så gott om pengar i upptagningsområdet att prisbilden inte avskräcker.
För att parafrasera - när 300 dagliga business resenärer slutar betala 40 tkr för flyg med start i CPH kommer SAS direkt att anpassa sitt erbjudande och/eller kabinen! ;)

Idag ja. Men de ska ju expandera longhaul flottan med 300%. Tänker du att CPH:s upptagningsområde ska tredubbla sitt flygande? Om du ska flyga från Arlanda till Tokyo eller Seoul jämför du SAS kabin med ny hos Lufthansa, Swiss, Finnair, Ana, Turkish, Korean Air, Emirates, Qatar mfl. Finns ingen anledning att flyga via CPH om du inte är i akut behov av att samla poäng. Och det gäller såklart inte bara business class. Även premium economy haltar.

Att uppdatera kabinen är ett enormt projekt. Se bara på Emirates. Det är inte bara att trycka på en knapp och "direkt" anpassa erbjudandet när efterfrågan viker. SAS behöver påbörja det projektet omgående om man ska ha en konkurrenskraftig produkt under 2030-2040. Det kommer ställas högre krav på service, mat mm. Om du ligger på en bekväm bäddmadrass eller direkt mot sätet. Det är mycket som behöver förändras tror jag för att SAS ska lyckas med denna satsning. Med det sagt inte alls omöjligt men man måste höja blicken.

Last edited:
Jag tror att många köper flygbiljetter utifrån vart dom får bästa pris oavsett kabibinköass men framför in economy. Om det innebär byte i CPH, FRA, AMS eller något annat ställe är sekundärt.
Sedan har SAS ett starkt varumärke i Danmark, Norge och Sverige som kan väga upp det hela en del.
Vi på det här forumet speglar inte den stora massan.

Idag ja. Men de ska ju expandera longhaul flottan med 300%. Tänker du att CPH:s upptagningsområde ska tredubbla sitt flygande? Om du ska flyga från Arlanda till Tokyo eller Seoul jämför du SAS kabin med ny hos Lufthansa, Swiss, Finnair, Ana, Turkish, Korean Air, Emirates, Qatar mfl. Finns ingen anledning att flyga via CPH om du inte är i akut behov av att samla poäng. Och det gäller såklart inte bara business class. Även premium economy haltar.

Att uppdatera kabinen är ett enormt projekt. Se bara på Emirates. Det är inte bara att trycka på en knapp och "direkt" anpassa erbjudandet när efterfrågan viker. SAS behöver påbörja det projektet omgående om man ska ha en konkurrenskraftig produkt under 2030-2040. Det kommer ställas högre krav på service, mat mm. Om du ligger på en bekväm bäddmadrass eller direkt mot sätet. Det är mycket som behöver förändras tror jag för att SAS ska lyckas med denna satsning. Med det sagt inte alls omöjligt men man måste höja blicken.
Någon 300% ökning är det väl inte tal om men lite mer än en fördubbling så kanske 100-150% från idag.

Man köper total 40 flygplan men man kommer att fasa ut vissa av nuvarande maskiner samt att man tar in begagnade maskiner som en brygga till dess att man har fått de nya och som sedan kommer att avvecklas efter hand. Till slut så har man kanske runt 30-35 långdistansplan när man är färdig.
Har i övrigt inga kommentarer till ditt resonemang.

Jag håller med om att det är långa och komplicerade projekt att uppdatera kabiner. Det är också därför jag sagt innan att jag inte riktigt tror på uppgraderingar av nyinköpta begagnade A330. Befintliga A330 kanske är rimligt att uppgradera, men säg att det börjar hända 2032, då är väl några maskiner redan 20 år gamla och en ny kabin behöver skrivas av på kort tid.

Om man nu ska se till att flottan från 2030 är modern så sker det just genom nyinförskaffning och så väljer man en så bra kabinprodukt som man har råd med. Och så får man bara leva med att halva flottan inte håller samma standard. (SAS har ju inge problem med att lansera shorthaul business med buller och bång och sedan får kunderna bara leva med att på vissa rutter är det ändå en sur macka eller ett snacks man får för 6 000 kr - SVG I'm looking at you)

Alltså, jag har inget emot en fantastisk ny business class på alla SAS longhaul-maskiner. Men varken jag eller en arbetsgivare klarar att betala 50-60 tkr för att åka till Tokyo hur flådigt det än är, samtidigt som SAS helt uppenbart inte har några som helst problem att sälja slut och vara billigast i sin nya allians.

Skärmavbild 2026-07-02 kl. 13.29.23.png

Totala priser T&R på ovan slumpmässiga sökning:
SAS direkt-flyg
Totalt: 59 437 SEK
Köpenhamn CPH – Tokyo HND 21 sep. – 27 sep.1 resenär

Via CDG och på AF:
Totalt: 80 349 SEK

Det är naturligtvis underbart om den nya strategin med expansion på långdistans betyder att SAS tvingas att länka in stora mängder passagerar till CPH från massor av nya städer där köpkraften inte är lika extrem. Då öppnar sig möjligheter för oss som inte måste börja våra flyg i norden. Men jag har som sagt svårt att se att SAS behöver jobba speciellt hårt för att sälja befintliga business-stolar.

Någon 300% ökning är det väl inte tal om men lite mer än en fördubbling så kanske 100-150% från idag.

Man köper total 40 flygplan men man kommer att fasa ut vissa av nuvarande maskiner samt att man tar in begagnade maskiner som en brygga till dess att man har fått de nya och som sedan kommer att avvecklas efter hand. Till slut så har man kanske runt 30-35 långdistansplan när man är färdig.
Har i övrigt inga kommentarer till ditt resonemang.
Bra att du rättar mig!

Jag räknade på
- 11 av nuvarande flotta (då de 3 gamla A330 försvinner)
- 20 x 330-900 beställda
- 10 x 330-900 på option
- 9 x 330 som man hyr
= 50 plan.

Så om SAS går från 14 till 50 blir ökningen 257% eller ett annat sätt 357% av nuvarande storlek.

Anko sa att med den nya beställningen når man mer än halva storleken av KLM som har 69, så de räknar med att ha åtminstone minst 35-36 wide-body i flottan.

Jag håller med om att det är långa och komplicerade projekt att uppdatera kabiner. Det är också därför jag sagt innan att jag inte riktigt tror på uppgraderingar av nyinköpta begagnade A330. Befintliga A330 kanske är rimligt att uppgradera, men säg att det börjar hända 2032, då är väl några maskiner redan 20 år gamla och en ny kabin behöver skrivas av på kort tid.

Om man nu ska se till att flottan från 2030 är modern så sker det just genom nyinförskaffning och så väljer man en så bra kabinprodukt som man har råd med. Och så får man bara leva med att halva flottan inte håller samma standard. (SAS har ju inge problem med att lansera shorthaul business med buller och bång och sedan får kunderna bara leva med att på vissa rutter är det ändå en sur macka eller ett snacks man får för 6 000 kr - SVG I'm looking at you)

Alltså, jag har inget emot en fantastisk ny business class på alla SAS longhaul-maskiner. Men varken jag eller en arbetsgivare klarar att betala 50-60 tkr för att åka till Tokyo hur flådigt det än är, samtidigt som SAS helt uppenbart inte har några som helst problem att sälja slut och vara billigast i sin nya allians.

Visa bifogad bild 175765

Totala priser T&R på ovan slumpmässiga sökning:
SAS direkt-flyg
Totalt: 59 437 SEK

Via CDG och på AF:
Totalt: 80 349 SEK

Det är naturligtvis underbart om den nya strategin med expansion på långdistans betyder att SAS tvingas att länka in stora mängder passagerar till CPH från massor av nya städer där köpkraften inte är lika extrem. Då öppnar sig möjligheter för oss som inte måste börja våra flyg i norden. Men jag har som sagt svårt att se att SAS behöver jobba speciellt hårt för att sälja befintliga business-stolar.

Det här är ingen ensidig trafik. För varje skandinav som flyger till Tokyo eller Seoul finns också japaner och sydkoreaner som vill resa till Köpenhamn, Stockholm och resten av Europa. Det är den balansen som gör ett större linjenät möjligt. De har ingen relation till SAS, har säkert en del pengar på fickan och vill resa bra. Och de senaste gångerna jag flugit till Seoul har ca 80% av kabinen varit sydkoreaner.

PS. om du och din arbetsgivare vill spara ca 20k 21-27 sep kan du flyga med Qatar för ca 40k samma datum. Eller spara ännu mer med LOT om ni inte bryr er så mycket om flygupplevelsen.

Nej där håller jag verkligen inte med. Har du flugit i senaste business-produkten hos ex. AF, KLM, Lufthansa, Singapore, Emirates, Finnair, Turkish, Qatar, Ana, Japan Airlines, Korean Air och China Airlines? Turkish arbetar på ny business. Singapore har redan visat upp sin.

SAS är låååångt efter redan nu. Om man ska fortsätta ta 40 000 kr eller mer för long haul så är man tvungen att göra en ordentlig uppdatering.
Personligen tycker jag SAS kabin som de har idag är riktigt bra. Avskalat och enkelt. Sköna stolar. (Dock ej med luftkudden som på de äldre planen). Däremot börjar den bli sliten (ej på A350) så en refresh skulle verkligen behövas! Men absolut, det skulle vara roligt med något nytt! :D

Personligen tycker jag SAS kabin som de har idag är riktigt bra. Avskalat och enkelt. Sköna stolar. (Dock ej med luftkudden som på de äldre planen). Däremot börjar den bli sliten (ej på A350) så en refresh skulle verkligen behövas! Men absolut, det skulle vara roligt med något nytt! :D
Håller med dig i att det är en bra kabin om dom får bort luftkudden. Sen en större skärm hade inte heller skadat:) och ta tillbaks den tunna bäddmadrassen på nattflygen men annars är den bra

Det är absolut helt okej men "riktigt bra" är väl ändå att ta i? Anko sa ju att han ville att SAS skulle tillbaka till fornstora dagar. Första steget bör då vara att jämföra sig med flygbolagen på denna lista och se vad de gör idag och vad de planerar i framtiden med sina produkter. https://www.worldairlineawards.com/worlds-best-business-class-airlines-2025/

Toppen