Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Vad är det som säger att det blir ny business class?
Det är väl inget som tyder på att kabinen kommer förändras (utöver eventuell introduction av coffin), men det är väl sannolikt att vissa förändringar kommer göras kring erbjudandet som helhet? Med 40 nya longhaul plan, kommer SAS börja erbjuda något liknande Delta One check-in och lounge på CPH?
Hur påverkar det möjligheter till SAS Fast-track för "vanliga" EBG som reser i ekonomiklass? Några andra förändringar som skulle kunna komma?

Har ingen källa, men har hört snack om att det är en refresh på gång av kabinen men leveranstiden av stolar lång. Lång leveranstid ska vara främsta anledningen att de första begagnade flygen inte kan byggas om.

Om de ska byggas om senare eller inte återstår väl att se, men risken finns väl att de blir som LN-RKP…

Så länge de byggs om blir jag nöjd, blir nog bra om SAS kan expandera i första hand. Samtidigt gissar jag att vi nog kommer se de äldre flygplanen på västkusten i USA och de nyare (A350 och de nyare A330) gå på de längre destinationerna.

@Fredah och @palmen Anko sa ju det själv i tisdags! På dagens industri: "Jätteordern är ett viktigt steg på vägen. De nya planen kommer att ta fler passagerare, flyga längre än dagens modeller och samtidigt dra mindre bränsle per passagerare. Dessutom får business class-kabinen ett lyft."

Självklart kan SAS inte lägga in denna megaorder utan att uppdatera sin business-produkt om man vill hitta nya resenärer.

Anko nämnde även en "cabin refresh" på senaste EBD-eventet avseende befintliga plan. Alltså en "refresh", inte en ny kabin. Man kan utan större problem ta dagens produkt på A350-kabinen och trycka in samma i A330NEO, kanske med en lite uppdaterad IFE och en minimal facelift. Det är inte den bästa produkten i marknaden, men den är helt normal utifrån vad konkurrenterna kör med.

Med det sagt så har befintliga A330 inte alls samma kabinprodukt som A350, även om skillnaden i economy kanske inte är så stor. Här behöver man göra mer om man vill ha en enhetlig flotta och produkt, och allt tyder väl på att A330E har många år kvar att flyga i SAS regi.

Så länge de byggs om blir jag nöjd, blir nog bra om SAS kan expandera i första hand. Samtidigt gissar jag att vi nog kommer se de äldre flygplanen på västkusten i USA och de nyare (A350 och de nyare A330) gå på de längre destinationerna.
Menar du kanske östkusten, d.v.s. de destinationer där en tur och retur klaras av på ett dygn? För destinationerna på USA:s västkust är ju bland SAS längre. CPH-LAX och CPH-SFO är mer specifikt SAS två längsta rutter mätta i storcirkelavstånd. I praktiken blir CPH-HND dock längst p.g.a. behovet att flyga runt Ryssland.

Samtidigt är väl konkurrensen väldigt hård mellan nordöstra Nordamerika och Europa, eftersom det finns så många som flyger och hög turtäthet? Så frågan är hur det påverkar att flyga med sämre/avvikande/blandade kabiner på sådana rutter? Är det inte mindre riskfritt att flyga med avvikande kabin på en mer "perifer" rutt. Jag tänker t.ex. BOM om nu SAS någonsin får igång den.

Last edited:
Anko nämnde även en "cabin refresh" på senaste EBD-eventet avseende befintliga plan. Alltså en "refresh", inte en ny kabin. Man kan utan större problem ta dagens produkt på A350-kabinen och trycka in samma i A330NEO, kanske med en lite uppdaterad IFE och en minimal facelift. Det är inte den bästa produkten i marknaden, men den är helt normal utifrån vad konkurrenterna kör med.

Med det sagt så har befintliga A330 inte alls samma kabinprodukt som A350, även om skillnaden i economy kanske inte är så stor. Här behöver man göra mer om man vill ha en enhetlig flotta och produkt, och allt tyder väl på att A330E har många år kvar att flyga i SAS regi.

Nej där håller jag verkligen inte med. Har du flugit i senaste business-produkten hos ex. AF, KLM, Lufthansa, Singapore, Emirates, Finnair, Turkish, Qatar, Ana, Japan Airlines, Korean Air och China Airlines? Turkish arbetar på ny business. Singapore har redan visat upp sin.

SAS är låååångt efter redan nu. Om man ska fortsätta ta 40 000 kr eller mer för long haul så är man tvungen att göra en ordentlig uppdatering.

Last edited:
Eftersom SAS kan sälja för 40 tkr idag, finns det väl ingen anledning att tro att de behöver göra några större förändringar för att bibehålla priset? Det är ju tjusningen med CPH, det verkar finnas så gott om pengar i upptagningsområdet att prisbilden inte avskräcker.
För att parafrasera - när 300 dagliga business resenärer slutar betala 40 tkr för flyg med start i CPH kommer SAS direkt att anpassa sitt erbjudande och/eller kabinen! ;)

Toppen