Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Jag vill minnas att Lufthansa en gång sa att en A350 ger upphov till strax under 300 heltidstjänster (piloter, kabinpersonal, bagagelastare, checkin, mekaniker, catering, administration etc). Visst, de siffrorna är ungefärliga, men SAS verkar ju räkna på närmare 3000 än 300 anställda per maskin. Hur går det ihop?

Jag vill minnas att Lufthansa en gång sa att en A350 ger upphov till strax under 300 heltidstjänster (piloter, kabinpersonal, bagagelastare, checkin, mekaniker, catering, administration etc). Visst, de siffrorna är ungefärliga, men SAS verkar ju räkna på närmare 3000 än 300 anställda per maskin. Hur går det ihop?
Hur tänker du nu?

De 25000 nya arbetstillfällena skapas inte bara av ett behov av mer besättningar utan av att flyglinjerna ska locka fler turister, affärsverksamheter mm vilket tillsammans ska ge 25000 arbetstillfällen.

Jag tycker att 300 personer per maskin låter mycket. Jag har hört halva siffran, alltså runt 150 personer per maskin.

Hur tänker du nu?

De 25000 nya arbetstillfällena skapas inte bara av ett behov av mer besättningar utan av att flyglinjerna ska locka fler turister, affärsverksamheter mm vilket tillsammans ska ge 25000 arbetstillfällen.

Jag tycker att 300 personer per maskin låter mycket. Jag har hört halva siffran, alltså runt 150 personer per maskin.

Det är alltid ett visst mått av optimism i såna här kalkulationer.

Men de människorna som arbetar mest direkt med själva flygningen ska ju handla mat, gå till tandläkare, sätta barn i skolan, laga bilen etc. Sen ska avgående passagerarna köpa mat, parkera bilen/ta tåget etc och inkommande pax åker taxi, köper guidade turer, går på teater, bor på hotell etc.

Hur exakt påverkan ser ut och hur man avgränsar lämnar jag till någon ekonom att besvara och det finns säkert formler. Men påverkan är ju betydligt mer vidsträckt än bara de som arbetar direkt med själva flygningen.

Kanske så här...
40 maskiner a 300 heltidstjänster = 12000 "heltidstjänster".
Sedan dessa 40 maskiner drar i snitt 250pax per dag som stimulerar andra saker på CPH...

Nu är det inte 40 nya linjer förstås men det ger en dominoeffekt på Kastrup.
Ärligt talat tror jag inte Kastrup är redo för en så snabb expantion.

Hur tänker du nu?

Jaha, jag tolkade det som att det var jobb inom SAS eller närliggande företag som skulle skapas. Är det den här typen av mycket mer spekulativa kalkyler man syftar på med jobb som ska skapa jobb som ska skapa jobb som ska skapa jobb som ska skapa jobb etc. etc. så kan det ju sluta med vilka tal som helst.

Jaha, jag tolkade det som att det var jobb inom SAS eller närliggande företag som skulle skapas. Är det den här typen av mycket mer spekulativa kalkyler man syftar på med jobb som ska skapa jobb som ska skapa jobb som ska skapa jobb som ska skapa jobb etc. etc. så kan det ju sluta med vilka tal som helst.
Precis, därav uttryckte jag min känsla av antiklimax ovan, eftersom effekterna egentligen bara är gissningar, så det som SAS egentligen bara presenterat är nya inköp av flygplan.

Precis, därav uttryckte jag min känsla av antiklimax ovan, eftersom effekterna egentligen bara är gissningar, så det som SAS egentligen bara presenterat är nya inköp av flygplan.
Menar inte att vara dryg men vad skulle du inte uppfatta som antiklimax? Är ändå största affären i företagets historia, väldigt stor expansion av long haul flottan med allt vad det innebär och överlag en väldigt offensiv satsning med stora risker där man satsar på att öka antalet passagerare avsevärt. Såklart kommer allt inte att slå in och vad som helst kan hända på fem år men om de inte slår på ”stora trumman” och gör ett pr-jippo för detta vet jag inte riktigt när det skulle passa.

Sedan kan Malmös kommunalråd jubla allt hon orkar över att några svenska 20-åringar kan få jobb i tax-freen på kastrup och betala 3500 för pendlingskortet och generera lite skattekronor till Malmö kommun och region skåne.
Jobbar man i Danmark betalar man skatt i Danmark. Men som tur är för kommunalrådet kan hon håva in rejäla utjämningsbidrag från svenska staten.

Det finns modeller som används. Det är inte gissningslekar man håller på med.

Toppen