Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Men om SAS ska växa med 160–250 % räcker inte det. Då måste de locka betydligt fler resenärer från andra marknader. Och det är väl det som SAS tagit fasta på iom att det globala resandet och turismen ökar kraftigt?
Vad ska växa med dessa procent? Är det mängden flygplan på longhaul du avser nu, eller hela linjenätet?

Lät säga att sas idag har 1M unika resenärer på longhaul totalt sätt (helt påhittad siffra). Det är inte så att sas måste öka antal unika resenärer till 2,5-3,5M resenärer. Många av de 1M åker idag med andra flygbolag på de rutter SAS inte flyger på och skulle troligtvis välja SAS på destinationer där de idag måste välja andra bolag.

AF/KLM har svårt växa idag och mycker kommer nog ske där också att SAS hjälper till i deras expansion med CPH.

Ta en välbärgad amerikansk familj i Chicago som ska besöka släkt i Stockholm. De har ingen lojalitet till SAS. De kan lika gärna boka med United, Air Canada, Lufthansa, Swiss, eller BA. Tror du verkligen att de enbart väljer det billigaste och snabbaste alternativet? Eller spelar det även roll om de läst SAS sägs vara ett bra flygbolag med en fin business?
Om du tittar på NYC-ARN trafiken på sommaren, varför väljer så många United 757 med tveksam business, eller Delta 767 med business från stenåldern, istället för att flyga med SAS som har en i sammanhanget ny och outstanding business i jämförelse med de amerikanska alternativen. Det är en extremt mycket högre andel amerikaner som flyger amerikanska bolag till Sverige, än att välja SAS som har en mycket bättre produkt. Om nu alla dessa amerikaner skulle välja utifrån hårdvara hade inte UA/DL fyllt sin businesss kabin.
Antingen vet eller bryr de sig inte om att sas har en bättre produkt. Eller så väljer de hemmabolaget för att det känns tryggt och det man är van vid.

Jag säger inte att business class är den enda faktorn. Pris, restid och tidtabell väger tungt. Men om premiumprodukten hade så liten betydelse skulle inte alla andra stora flygbolag knappast investera miljardbelopp i att ständigt utveckla och marknadsföra helt nya premiumkabiner. De gör väl det av en anledning? Jag vågar påstå att SAS skulle bli närmast unika om de inte lanserade en helt ny business class. Kan du nämna ett större fullservicebolag med någorlunda status som under de senaste åren varken lanserat en ny business eller kommunicerat att en ny är på väg?
Självklart måste man uppdatera business kabinen framåt i tiden. Men man behöver inte gå på all in Qatar med Q suite eller vara bättre än alla andra. Så länge produkten är av hög klass, utan att vara bäst på marknaden kommer det fungera.
Vi får väl se om det blir något liknande Delta One framöver. Har bara testat KLM av de som har ny business, och tycker inte den är direkt bättre än SAS. Med rätt säte i Allegris skulle det absolut vara bättre än sas, men fel säte så skulle det vara sämre enligt mig.

Austrian är väl ett exempel på bolag som inte har någon ny business planerad för befintlig flotta som exempel. För deras nya 787 blir det nytt säte, som enligt mig inte är bättre än vad SAS har idag.

Vi är nog båda överens om att ny business kabin kommer behövas. Men verkar se det lite olika hur viktigt det är för att stora massan ska välja sas framöver. Nuvarande business är enligt mig inte dålig på något sätt, och fyller sitt purpose med råge (men de måste göra sig av med gamla luftkudden och fräscha upp befintliga stolar).

Franska och Holländska kolonier kanske? :cool:
Tyvärr är väl ingen av dessa med i schengen?
Tja, inga problem för mig om SAS vill börja flyga till PPT med kanske ett stopp i USA. :)
Flyger man via USA krävs dessutom att man uppfyller deras inresekrav.

Men lösningen är kanske pre-clearance och flyga till massor av städer i USA? Då blir det ju amerikaner som får bemanna passkontrollen istället. ;)
Dessutom verkar ju SAS lyckas rätt bra med resor dit, till skillnad från host host Indien.

Tyvärr är väl ingen av dessa med i schengen?

Flyger man via USA krävs dessutom att man uppfyller deras inresekrav.

Men lösningen är kanske pre-clearance och flyga till massor av städer i USA? Då blir det ju amerikaner som får bemanna passkontrollen istället. ;)
Dessutom verkar ju SAS lyckas rätt bra med resor dit, till skillnad från host host Indien.
Eller kanske skipa USA och köra CPH-YVR-PPT istället.

Jag tror man skall se rapporten som ett verktyg för SAS att sätta press på CPH och dess ägare. "Skall detta lyckas måste ni steppa upp" typ. I Sydsvenskan säger Anko "– Vi har en gemensam målbild med flygplatsen och med den danska regeringen. Men det handlar om genomförandet. Underhållsanläggningar, terminalkapacitet, landningsbanor och passkontroller måste finnas på plats. Det är lätt att köpa flygplan – det svåra är att få hela systemet att fungera, säger Anko van der Werff. " Genom att lansera rapporten ökar insatserna och det blir svårare för politikerna att ducka.
Exakt detta tror jag är SAS idé med det hela.
Och Malmös kommunalråd gick direkt ut med hur man skulle försöka öka antalet platser på Hotell- och turimsutbildningen, typ. (Återigen indikativt vilken typ av jobb man tror går till svenskar).

"Spännande" att flygplatsen inte alls svarar upp på samma sätt. Så danska staten går in och räddar SAS, ser till att CPH blir enda hub, SAS följer ägardirektiven och storsatsar på CPH och flygplaten svarar med en gäspning att typ 'vi har bara den plats vi har och så har vi ju våra ramar att hålla oss till, så det blir vad det blir'.

Nu kan jag nästan ingenting om dansk politik och förvaltningsväsende, så det kanske är det normala sättet för flygplatsen att få nya ramar från sin ägare, men det känns inte direkt som att det går i takt.

Last edited:
Toppen