palmen
Moderator
Vad ska växa med dessa procent? Är det mängden flygplan på longhaul du avser nu, eller hela linjenätet?Men om SAS ska växa med 160–250 % räcker inte det. Då måste de locka betydligt fler resenärer från andra marknader. Och det är väl det som SAS tagit fasta på iom att det globala resandet och turismen ökar kraftigt?
Lät säga att sas idag har 1M unika resenärer på longhaul totalt sätt (helt påhittad siffra). Det är inte så att sas måste öka antal unika resenärer till 2,5-3,5M resenärer. Många av de 1M åker idag med andra flygbolag på de rutter SAS inte flyger på och skulle troligtvis välja SAS på destinationer där de idag måste välja andra bolag.
AF/KLM har svårt växa idag och mycker kommer nog ske där också att SAS hjälper till i deras expansion med CPH.
Om du tittar på NYC-ARN trafiken på sommaren, varför väljer så många United 757 med tveksam business, eller Delta 767 med business från stenåldern, istället för att flyga med SAS som har en i sammanhanget ny och outstanding business i jämförelse med de amerikanska alternativen. Det är en extremt mycket högre andel amerikaner som flyger amerikanska bolag till Sverige, än att välja SAS som har en mycket bättre produkt. Om nu alla dessa amerikaner skulle välja utifrån hårdvara hade inte UA/DL fyllt sin businesss kabin.Ta en välbärgad amerikansk familj i Chicago som ska besöka släkt i Stockholm. De har ingen lojalitet till SAS. De kan lika gärna boka med United, Air Canada, Lufthansa, Swiss, eller BA. Tror du verkligen att de enbart väljer det billigaste och snabbaste alternativet? Eller spelar det även roll om de läst SAS sägs vara ett bra flygbolag med en fin business?
Antingen vet eller bryr de sig inte om att sas har en bättre produkt. Eller så väljer de hemmabolaget för att det känns tryggt och det man är van vid.
Självklart måste man uppdatera business kabinen framåt i tiden. Men man behöver inte gå på all in Qatar med Q suite eller vara bättre än alla andra. Så länge produkten är av hög klass, utan att vara bäst på marknaden kommer det fungera.Jag säger inte att business class är den enda faktorn. Pris, restid och tidtabell väger tungt. Men om premiumprodukten hade så liten betydelse skulle inte alla andra stora flygbolag knappast investera miljardbelopp i att ständigt utveckla och marknadsföra helt nya premiumkabiner. De gör väl det av en anledning? Jag vågar påstå att SAS skulle bli närmast unika om de inte lanserade en helt ny business class. Kan du nämna ett större fullservicebolag med någorlunda status som under de senaste åren varken lanserat en ny business eller kommunicerat att en ny är på väg?
Vi får väl se om det blir något liknande Delta One framöver. Har bara testat KLM av de som har ny business, och tycker inte den är direkt bättre än SAS. Med rätt säte i Allegris skulle det absolut vara bättre än sas, men fel säte så skulle det vara sämre enligt mig.
Austrian är väl ett exempel på bolag som inte har någon ny business planerad för befintlig flotta som exempel. För deras nya 787 blir det nytt säte, som enligt mig inte är bättre än vad SAS har idag.
Vi är nog båda överens om att ny business kabin kommer behövas. Men verkar se det lite olika hur viktigt det är för att stora massan ska välja sas framöver. Nuvarande business är enligt mig inte dålig på något sätt, och fyller sitt purpose med råge (men de måste göra sig av med gamla luftkudden och fräscha upp befintliga stolar).