Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Det är långt fler än några 20 åringar i södra Sverige som detta berör. SAS sysselsätter många sydsvenskar både genom SGH och i kabin/cockpit :) Lägger därtill alla andra funktioner i och kring flygplatsen så skapar det många jobb.

Samt inom besöksnäringen.
Jag tror jag ska sätta punkt i debatten för egen del, så det inte blir tjafsigt, men jag utgick bara från vad kommunalrådet lyfte. Glädjen kring jobben hade en passus i stil med "... Inte minst många unga Malmöbor..." Vi får väl se hur många unga malmöbor som får ett av de tusentals nya jobben i cockpit... ;)

Ja, Bjornpilot tex pendlade från Båstad. Och kortet kostar faktiskt bara en tusing nu för ungdomar!
Även om man är optimist och tror att valfläsket från avgående statsminister kommer att finnas kvar till 2030 vågar jag mig på att påstå att inte en enda 15-åring kommer att få jobb i den här satsningen.

Menar inte att vara dryg men vad skulle du inte uppfatta som antiklimax? Är ändå största affären i företagets historia, väldigt stor expansion av long haul flottan med allt vad det innebär och överlag en väldigt offensiv satsning med stora risker där man satsar på att öka antalet passagerare avsevärt. Såklart kommer allt inte att slå in och vad som helst kan hända på fem år men om de inte slår på ”stora trumman” och gör ett pr-jippo för detta vet jag inte riktigt när det skulle passa.
Att man veckan före på ett mingel i Almedalen går ut och säger att man har ett jätteavslöjande nästa vecka som ska vara ett lyft för hela regionen och näringslivet. Och Malmös kommunalråd och näringslivschef är inbjudna. Sedan, när det stora avslöjandet kommer så är det "enbart" inköp av nya flygplan. Absolut att 40 stycken är många, men i slutändan så handlar det ju "bara om en dryg fördubbling av antalet man har idag. Man går från 14 till någonstans runt 30.

Jag har inget emot att SAS köper flygplan och börjar flyga på fler destinationer, men utspelet veckan innan lovade något mer.

Och hela utspelet om 25000 nya jobb är ju bara antaganden. Det är ju inte flygplanen som skapar dessa jobb, de är på sin höjd möjliggörare, men de måste kompletteras med annat.
Det finns modeller som används. Det är inte gissningslekar man håller på med.
Absolut att de använder sig av modeller, men vi vet alla att en modell är en förenkling av verkligheten. I en modell gör man också vissa antaganden och här kan man ju anta en optimistisk approach, eller pessimistisk approach, eller kanske en realistisk approach och beroende på vilka antaganden du gör så kan du få olika resultat. Även om beräkningarna är transparenta och repeterbara så är det ingen garanti för att utfallet blir likadant i verkligheten.

Vi vet ju inte vilken modell som använts i beräkningarna, eller ens vem som skapat modellen och gjort beräkningarna. Jag skulle vilja påstå att en konsultfirma och ett universitet högst troligt skulle bygga modellen olika.

Hur tänker du nu?

De 25000 nya arbetstillfällena skapas inte bara av ett behov av mer besättningar utan av att flyglinjerna ska locka fler turister, affärsverksamheter mm vilket tillsammans ska ge 25000 arbetstillfällen.

Jag tycker att 300 personer per maskin låter mycket. Jag har hört halva siffran, alltså runt 150 personer per maskin.
Såg något på instagram flyga förbi där man jämförde Ryanairs 45-50 mote Emirates 465 pers per flyg. Bara i egen anställd personal.
Sen allt runtomkring. Min stora fundering är såklart vart alla flyg skall vara parkerade, det är ju rätt knökat runt gator mest hela tiden på CPH.

Och just därför tycker jag att 99 %-påståendet blir märkligt. Det innebär i princip att nästan alla som flyger business class saknar uppfattning om skillnaden mellan olika flygbolags premiumprodukter och i princip bara väljer efter pris och om flyget är direkt. Det tror jag inte stämmer. Ingen säger att business class är den enda faktorn, men om produkten hade så liten betydelse skulle de bästa flygbolagen inte lägga så mycket på att fortsätta utveckla produkten.

PS. jag kanske befinner mig i konstig umgängeskrets men ingen jag känner tycker att SAS är särskilt bra och flyger t.ex. hellre via Helsingfors med Finnair än SAS via Kastrup. Men det kanske är den där sista procenten. Vad vet jag.
99% på detta forum väljer business utifrån hård och mjuk produkt ombord, plus pris och tid.
99% av folk utanför forumet gör det inte.

Man ska komma ihåg att vi på detta forum inte är en representativ målgrupp för hur man uppfattar saker ombord på ett flyg.

Varför flyger så många tyskar med Lufthansa group? För att det är det smidigaste alternativet för det mesta, inte för deras stenålders kabin i business som var utdaterad för 10 år sedan och fortfarande finns på ett stort antal plan. Hade hårdvaran ombord varit av vikt hade Lufthansa inte haft några kunder senaste åren.

Vi tycker alla olika, har personligen inga problem med Finnairs nya business stil, andra avskyr den som pesten och undviker Finnair pga just stolen. Smaken är som baken. De flesta jag umgås med anser att SAS har ett bra koncept ombord (på A350 då den stolen inte har luftkudden) och väljer SAS pga smidigheten och att slippa längre byten på krångliga flygplatser.

Att man veckan före på ett mingel i Almedalen går ut och säger att man har ett jätteavslöjande nästa vecka som ska vara ett lyft för hela regionen och näringslivet. Och Malmös kommunalråd och näringslivschef är inbjudna. Sedan, när det stora avslöjandet kommer så är det "enbart" inköp av nya flygplan. Absolut att 40 stycken är många, men i slutändan så handlar det ju "bara om en dryg fördubbling av antalet man har idag. Man går från 14 till någonstans runt 30.

Jag har inget emot att SAS köper flygplan och börjar flyga på fler destinationer, men utspelet veckan innan lovade något mer.

Och hela utspelet om 25000 nya jobb är ju bara antaganden. Det är ju inte flygplanen som skapar dessa jobb, de är på sin höjd möjliggörare, men de måste kompletteras med annat.

Absolut att de använder sig av modeller, men vi vet alla att en modell är en förenkling av verkligheten. I en modell gör man också vissa antaganden och här kan man ju anta en optimistisk approach, eller pessimistisk approach, eller kanske en realistisk approach och beroende på vilka antaganden du gör så kan du få olika resultat. Även om beräkningarna är transparenta och repeterbara så är det ingen garanti för att utfallet blir likadant i verkligheten.

Vi vet ju inte vilken modell som använts i beräkningarna, eller ens vem som skapat modellen och gjort beräkningarna. Jag skulle vilja påstå att en konsultfirma och ett universitet högst troligt skulle bygga modellen olika.
https://www.seo.nl/en/ har gjort rapporten, bifogar den som pdf

Attachments

• effect-of-an-sas-growth-at-copenhagen-airport.pdf
    {memory} MB · Visningar: 38
99% på detta forum väljer business utifrån hård och mjuk produkt ombord, plus pris och tid.
99% av folk utanför forumet gör det inte.

Man ska komma ihåg att vi på detta forum inte är en representativ målgrupp för hur man uppfattar saker ombord på ett flyg.

Varför flyger så många tyskar med Lufthansa group? För att det är det smidigaste alternativet för det mesta, inte för deras stenålders kabin i business som var utdaterad för 10 år sedan och fortfarande finns på ett stort antal plan. Hade hårdvaran ombord varit av vikt hade Lufthansa inte haft några kunder senaste åren.

Vi tycker alla olika, har personligen inga problem med Finnairs nya business stil, andra avskyr den som pesten och undviker Finnair pga just stolen. Smaken är som baken. De flesta jag umgås med anser att SAS har ett bra koncept ombord (på A350 då den stolen inte har luftkudden) och väljer SAS pga smidigheten och att slippa längre byten på krångliga flygplatser.

Jag upplever fortfarande att du resonerar utifrån dagens marknad och att vi pratar om varandra. För en dansk eller någon i södra Sverige är SAS ofta det smidigaste alternativet. För en tysk är Lufthansa det naturliga valet från Frankfurt eller München. Det är inte svårare än så.

Men om SAS ska växa med 160–250 % räcker inte det. Då måste de locka betydligt fler resenärer från andra marknader. Och det är väl det som SAS tagit fasta på iom att det globala resandet och turismen ökar kraftigt?

Ta en välbärgad amerikansk familj i Chicago som ska besöka släkt i Stockholm. De har ingen lojalitet till SAS. De kan lika gärna boka med United, Air Canada, Lufthansa, Swiss, eller BA. Tror du verkligen att de enbart väljer det billigaste och snabbaste alternativet? Eller spelar det även roll om de läst SAS sägs vara ett bra flygbolag med en fin business?

Jag säger inte att business class är den enda faktorn. Pris, restid och tidtabell väger tungt. Men om premiumprodukten hade så liten betydelse skulle inte alla andra stora flygbolag knappast investera miljardbelopp i att ständigt utveckla och marknadsföra helt nya premiumkabiner. De gör väl det av en anledning? Jag vågar påstå att SAS skulle bli närmast unika om de inte lanserade en helt ny business class. Kan du nämna ett större fullservicebolag med någorlunda status som under de senaste åren varken lanserat en ny business eller kommunicerat att en ny är på väg?

Noterade att CPH-airport postar (på danska naturligtvis) i sociala media helt utan att nämna SAS påstående om enorm utveckling och istället trycker på att de jobbar "inom de ramar myndigheten gett" med att skapa
nya uppställningsplatser för plan och förstärker baggage och vinter hantering.

Skärmavbild 2026-07-03 kl. 12.35.28.png

Noterade att CPH-airport postar (på danska naturligtvis) i sociala media helt utan att nämna SAS påstående om enorm utveckling och istället trycker på att de jobbar "inom de ramar myndigheten gett" med att skapa
nya uppställningsplatser för plan och förstärker baggage och vinter hantering.

Visa bifogad bild 175791
Utan att jag anser mig flytande i danska är detta ändå corporate bullshit som kan betyda flera saker...
Stockholmarna hoppas väl på att det blir fullt krig mellan SAS och CPH Lufthavn så det kan bli konkurrens om vart lejonparten av affärsverksamheten kommer placeras.

Jag upplever fortfarande att du resonerar utifrån dagens marknad och att vi pratar om varandra. För en dansk eller någon i södra Sverige är SAS ofta det smidigaste alternativet. För en tysk är Lufthansa det naturliga valet från Frankfurt eller München. Det är inte svårare än så.

Men om SAS ska växa med 160–250 % räcker inte det. Då måste de locka betydligt fler resenärer från andra marknader. Och det är väl det som SAS tagit fasta på iom att det globala resandet och turismen ökar kraftigt?

Ta en välbärgad amerikansk familj i Chicago som ska besöka släkt i Stockholm. De har ingen lojalitet till SAS. De kan lika gärna boka med United, Air Canada, Lufthansa, Swiss, eller BA. Tror du verkligen att de enbart väljer det billigaste och snabbaste alternativet? Eller spelar det även roll om de läst SAS sägs vara ett bra flygbolag med en fin business?

Jag säger inte att business class är den enda faktorn. Pris, restid och tidtabell väger tungt. Men om premiumprodukten hade så liten betydelse skulle inte alla andra stora flygbolag knappast investera miljardbelopp i att ständigt utveckla och marknadsföra helt nya premiumkabiner. De gör väl det av en anledning? Jag vågar påstå att SAS skulle bli närmast unika om de inte lanserade en helt ny business class. Kan du nämna ett större fullservicebolag med någorlunda status som under de senaste åren varken lanserat en ny business eller kommunicerat att en ny är på väg?

Jag tror inte det är så enkelt att skandinaver väljer sas och tyskar LH bara för att.

Min erfarenhet är att för gruppen sällanresenärer så är lojalitet extremt oviktigt för det blir aldrig några poäng ändå. Då blir tid, pris och stabilitet prioritet. Bor man säg, Dusseldorf eller norrut i Tyskland så är CPH ett högst relevant alternativ. Tid till FRA/MUC är minst lika lång och ofta förknippat med lång transfertid och i värsta fall mycket extra marginal för att hantera inställda DB tåg.Där tycker jag att SAS har gjort ett rätt bra jobb att ordna matarlinjer från norra Tyskland eller polen.

För businessresenärer kan man nog behöva dela upp dem på om de prioriterar lojaltet eller inte. Är inte lojalitet viktigt så är tid och risk prio 1. Vill minnas att Finnair knep mycket marknadsandelar från den Brittiska marknaden tack vare direktflighter från t.ex. Manchester med riktigt kort transfer. Det blir ju flera timmar kortare än dra via LHR med BA.
Så det finns nog en herrans massa alternativ.

Jag tror man skall se rapporten som ett verktyg för SAS att sätta press på CPH och dess ägare. "Skall detta lyckas måste ni steppa upp" typ. I Sydsvenskan säger Anko "– Vi har en gemensam målbild med flygplatsen och med den danska regeringen. Men det handlar om genomförandet. Underhållsanläggningar, terminalkapacitet, landningsbanor och passkontroller måste finnas på plats. Det är lätt att köpa flygplan – det svåra är att få hela systemet att fungera, säger Anko van der Werff. " Genom att lansera rapporten ökar insatserna och det blir svårare för politikerna att ducka.

Toppen