Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Hade nästan räknat med att SAS tar emot ett x antal av AFKLs A350'or från den stora beställningen och att några av dessa A330s går till AFKL istället.

Time will tell.
AF/KLM håller på och fasar ut dom få A330's dom har i flottan (Enligt wikipedia).
Känns rätt långsökt att dom ska ta över ännu några gamla A330's då.

Men dom flesta hade nog sett att SAS fyllde på med fler A359or än gamla A330's

AF/KLM håller på och fasar ut dom få A330's dom har i flottan (Enligt wikipedia).

Precis, jag tror nästan tvärt om. SAS tar över KLMs A333, kanske t.om AF/KLM A332 men oklart.

Ryktet har ju sagts att man skall plocka några av Virgins gamla A330-300 för att klara kapaciteten. Gissar att LN-RKM skall ur flottan ganska snart, den har ju bråkat en hel del med kostsamma diverts och andra tekniska problem i flera år nu.

Precis, jag tror nästan tvärt om. SAS tar över KLMs A333, kanske t.om AF/KLM A332 men oklart.

Ang. "gamla" A330 - Dom har ju varit ganska tydliga att inget samarbete/diskussion får pågå under godkännande processen, så kanske är det inte klart varifrån de kan komma, Virgin? KLM? AF? Eller någon annan? Inte ens SAS kanske är "klara" med den delen.

Inte gamla, utan några av de nya A330-900neos.

AFKL har stora problem med kapacitet i AMS/CDG (slots) så en expansion via SAS och CPH är en bra lösning för dem.

Att SAS skulle nu behöva vänta på splitternya flygplan i flera år går emot den kraftiga expansionsstrategin.

Jag tror fortfarande att SAS kommer få några nya A350'or från AFKL.

Detta var vad man spånade för ett år sedan. Så man följer nog en väl planerad plan att AMS CDG skall mata CPH på långlinjerna https://cphspotlight.dk/2025/07/04/air-france-klm-bliver-majoritetsejer-i-sas/
Men är det ändå inte lite konstigt att säga att det är CDG och AMS som skall mata?
Det är ju alla andra ställen än de som ska mata CPH. AFKLMSAS vill ju att folk som annars hade köpt LHR-AMS-XXX och inte hittar det, hittar LHR-CPH-XXX istället för att gå till konkurrenten. Någon som har AMS/CDG som huvudflygplats är inte nyttigt att skicka till CPH ifall målet är att åka till en destination som kan nås direkt (och jag kan omöjligen se att CPH kommer erbjuda himla många longhaul-destinationer som inte CDG/AMS gör).

Så tanken är att avlasta CDG och AMS från transitpax som vill till destinationer som CPH kan erbjuda. Titta på franska storstäder, titta på grannländerna på kontinenten. Flyg dem till istället till CPH, och därifrån till världen.

Toppen